Wanneer is het normaal dat een veulen 'echt' gaat eten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur1977

Wanneer is het normaal dat een veulen 'echt' gaat eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 20:12

Onze shetlanders met veulentjes staan nu dag en nacht buiten. Ze hebben genoeg gras en ik voer de merries wat brokjes en muesli bij. De veulentjes knabbelen wel wat aan het gras maar echt het opeten doen ze nog niet want ze kunnen nog niet echt goed kauwen enzo.

Gisteren gaf ik ze ook wat hooi erbij. Het viel me op dat de veulens (geboren op 14 april en 26 april) ook direct het hooi gingen eten en dat terwijl ze nog geen echte tandjes hebben. Ik maak me een beetje zorgen want zijn ze nog niet te jong om al hooi te eten? En kunnen ze hiervan geen slokdarmverstopping o.i.d. krijgen? Vorig jaar hadden we daar nl. wat problemen mee gehad (wat overigens niet door het hooi kwam hoor) en dat vond ik erg vervelend. Dus nu is de vraag: wanneer is het normaal dat veulentjes al echt gaan eten: dus dingen zoals gras en hooi?

Elinaa

Re: Wanneer is het normaal dat een veulen 'echt' gaat eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 20:34

sinds wanneer hebben veulens geen echte neptandjes dan? Knipoog (geen echte tandjes). maar veulens beginnen bijna gelijk met gras eten hoor. hooi moet idd wel goed stofvrij zijn maar gras is gene probleem.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 20:35

ff vinke Haha!

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 20:39

ja, ik ben even (over)bezorgd want we kwamen net thuis en het leek net of het hengstje een slokdarmverstoppingkje had gehad (beetje groenige uitvloeing uit zijn neusje) en omdat we dat vorig jaar ook een paar keer hadden gehad, dacht ik: toch maar eens even vragen wat normaal is. Hij eet nl. echt al grote plukken hooi (tenminste zo lijkt het). We hebben het hooi nu voor de zekerheid maar weer weggehaald. Hij is 8 dagen oud vandaag. Hij heeft zeg maar alleen wat witte dingetjes, je kan het nog geen tandjes noemen vind ik... maar ik denk dat ik me weer druk maak om niets haha. Net al weer 10 x wezen kijken en zijn neusje is mooi schoon en hij drinkt goed bij z'n moeder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 00:30

Ik heb de veulens bij ons op stal al vanaf dag een op het hooi zien kauwen dat de moeder kreeg. Met een week gaan ze het land op en komen nadien niet meer in aanraking met biks of hooi totdat ze binnen staan. De hele vroege veulens (geboren in Februari of zo) willen idd snel ook de voerbak induiken als er biks wordt gevoerd...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 09:51

de mijne is nu 3 dagen oud, en eet ook al hooi en gras. nou ja,ze doet een poging tot Knipoog
denk niet dat het veel kwaad kan.
In het wild eten ze neem ik aan ook al grasjes mee.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 10:02

Die van mij deed het al toen ze nog geen dag oud was Clown