Hallo allemaal, op 2 mei jl. is het veulen van mijn verzorgpaard geboren, veel eerder dan dat wij gedacht hadden. Het is gelukkig allemaal goed gegaan en het is een prachtig hengstveulen, genaamd Sybren. Nu hebben we alleen 1 probleem; de moeder is ontzettend beschermend (lees: agressief). Maandag heb ik haar nog kunnen pakken en hebben we snel de stal verschoont, terwijl zij met veulen in een andere stal stond, maar vandaag kwam ik niet verder dan de deuropening van haar stal; ze viel me echt aan. Ze trapt continue tegen de omheining van haar stal als er iemand naar haar zin te dicht bij komt en gaat dan voor het veulen staan. Ik begrijp dit gedrag uiteraard wel; welke goede moeder beschermt haar kind nu niet, maar dit is wel heel erg lastig! De dierenarts heeft vandaag vergeefs geprobeerd dichtbij te komen om het veulen een veulenprik te geven, maar de merrie staat het niet toe. Vanavond wilden we het zelf proberen, maar met hetzelfde resultaat. Nu is de merrie nooit een "schatje" geweest op stal, maar meestal kon ik haar met wat lekkers nog wel naar me toe laten komen en eenmaal uit haar stal was ze wel "handelbaar". Ik lees steeds over inprinten van het veulen en hoe belangrijk de eerste contacten zijn met mensen, maar zo komt het er niet van! Wie heeft hier ervaring mee en eventueel tips om hier mee om te gaan? Ik ben zeer benieuwd, tot dan toe heb ik zoiets van "laat haar maar lekker op stal met rust, wordt vanzelf wel beter". Of zitten we dan straks met een onhandelbaar veulen en dito moeder?