Waken, hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aline4

Waken, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 14:35

Hallo allemaal,

Ik ben erg benieuwd hoe jullie omgaan met waken. Wanneer beginnen jullie, welke methode? Etc.

Ik zelf heb een camera met een monitor. Ik slaap in een oud barakje naast de stal en heb de camera naast mijn "bed" staan. Iedere zoveel tijd zet ik dan de wekker om te kijken hoe het gaat. Als de merrie duidelijk staat te slapen zet ik de wekker 1,5 a 2 uur verder, afhankelijk van hoe laat het is. Als ze onrustig lijkt, maak ik deze periode korter.

Ik waak op dit moment 5 nachten Slapen en morgen is de merrie 14 dagen over tijd.

Groetjes,

Aline

IngLio

Re: Waken, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:56

Heel veel succes!
Ik denk dat je zelf al een hele goede methode hebt. Overigens doen de meeste echte wakers het zo volgens mij.
Zelf ben ik 1 avond bij mijn merrie gaan zitten, maar om middernacht had ik door dat ze echt niet zou gaan bevallen. En inderdaad. Het veulen kwam pas anderhalve week later om 22:45 op maandag. Ik had telefonisch contact met de stal en om 22u heb ik gebeld en om 22:15 was ik weer op stal. Precies op tijd! Ze lag inmiddels te persen en te zweten... Ze heeft 347 dagen gedragen.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:10

zo heb ik het ook gedaan.....met als enige verschil dat ik maar 2 nachten heb gewaakt, ik was zogezegd een mazzelpik

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 15:15

Ja, het fijne van zo'n camera is dat je je bed niet uit hoeft. Dan verlies je dus het minste slaap.

Mijn lengte record is 3 weken bij een merrie die voor het eerst een veulen kreeg.

Mijn snelste record is 1 nacht waken bij diezelfde merrie die gelukkig nu heel voorspelbaar is. Ach ik had nog wat te goed zeg maar.

Bij deze merrie waar ik nu bij waak, hebben we vorig jaar ook 5 nachten gewaakt. Ik denk echter dat dat geluk er dit jaar niet in zit.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:16

het sneu was dat ze in dat 1e uurtje dat ik sliep een veulen heeft gekregen, nageboorte eraf enz.....toen ik wakker werd liep river al rond.....de schurk

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:51

ik ben een week voor de uitgerekende datum s'nachts om de 2 uur de wekker gezet, en even op de monitor gekeken. toen ze begon met kegelen zijn we de hele nacht opgebleven.
en nu, na 4 nachten nog niets, en ook duidelijk geen verbetering, ga ik weer slapen s'nachts, en zet om het uur de wekker.
mocht ze onrustig gaan doen, dan blijf ik wakker.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:52

Wij gingen 's avonds laat kijken hoe de merrie was. Zaterdagnacht leek ze wat te kegelen dus toen hebben we tot 5.00 uur 's ochtends in de auto in de stal gezeten. (auto stond voor de box).
Zondag en maandag alleen weer even 's avonds laat gekeken en meteen weer naar huis.
Dinsdagavond was ze erg onrustig, dus toen hebben we de auto weer naar binnen gereden en hebben we om het uur de wekker gezet.

Die nacht hoorden we het water eruit plonsen (maar hadden geen idee wat het was en het regende op het dak, dus klonk ook wat raar).

Om half drie kwam de pootjesblaas. Toen ben ik meteen de auto uit gegaan en de box in.
Meteen toen bleek dat het niet doorzette, hebben we hulptroepen ingeschakeld die ons enorm geholpen hebben. De merrie ging niet liggen, de hele bevalling niet.
Uiteindelijk bleek dat het het veulen er niet uit zichzelf uit zou zijn gekomen, dus ben ik heel erg blij dat we erbij waren want nu huppelt er een kleine merrie naast haar grote mams in de wei.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:54

Ik lig in de schuur in onze stal op de hooizolder, daar hebben we een kijkgat naar de stal. We kunnen daar ook duidelijk horen wanneer ze gaat liggen e.d.en zijn inmiddels zo getraind dat we daar van wakker worden Haha! We waken alweer drie weken. Er zijn nachten dat ze helemaal niets doet en lekker rutstig is en wij ook zo 8 uur slapen. Maar er zijn ook nachten dat ze tot 3 uur onrustig is, dan zitten wij van bovenaf te kijken of er nog wat gaat gebeuren en als we moe worden zetten we om het halfuur/uur een wekker. Ik heb ervoor gezorgd dat ik deze weken weinig verplichtingen heb, zodat ik overdag bij kan slapen, anders is het niet echt vol te houden.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:12

Aline4 we hebben vorig jaar 6 nachten gewaakt bij Gwendolyn! Ik 5 en jij lieve zus als je bent hebt het 1 nacht van mij overgenomen!

Grappig dat iedereen toch eigenlijk op dezelfde manier waakt (ieder uur - 2 uur kijken of er al wat gebeurt). Vol verwachting kloppen onze hartjes (het lijkt Sinterklaas wel) Alleen slaapt iedereen op een andere plek Bloos)

Aan het verhaal van Kitty is te lezen waarom we het doen!! Daarbij hebben wij vorig jaar ook moeten helpen. Ik vraag me oprecht af of Zucchero het gehaald zou hebben zonder ons.... Ik weet bijna zeker van niet!! Daarbij ken ik een merrie waarbij het heeel erg fout is gegaan tijdens de bevalling! Daar wordt je echt niet vrolijk van!

Goed bezig dus iedereen die waakt!!! Risico uitsluiten kan niet, maar beperken wel en die slaap haal je wel weer in!!

Iedereen die niet waakt: ik hoop maar dat jullie heel veel engeltjes op jullie merrie(s) en veulen(s) hun schouders hebben zitten!!!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:22

die van mij is een nacht of wat erg onrustig geweest, de TV stond toen nog in de kamer en ik zat de hele nacht achter de PC (omdat ik niks beters te doen had Clown ) en maar wakker blijven. op het moment lijkt het weer rustiger te worden, en ik heb de TV in de slaapkamer geparkeerd. ik ga tegen een uurtje of 2 lekker naar bedje toe, en zet de wekker elk uur tot 5 uur smorgens.
op deze manier krijg ik tenminste nog wat slaap. als ze weer erg onrustig word blijf ik weer op.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:41

ik weet ook nog niet hoe ik het ga doen.

ik woon naast het weitje waar ze staat, en is een shet dus misschien lukt ut dr wel, maar ben toch best een beetje ongerust.

weten jullie wanneer ik moet beginnen te waken?

ze is nu 317 dagen, dus. en dr uiers beginnen best aardig te groeien enz.

en hoe vaak zou ik dit moeten doen?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:57

Ik lig in een schuurtje naast de stal op een gare bank naar de monitor te staren. Ga vanavond mijn 3e nacht tegemoet en ben al helemaal gebroken.. Maar ik doe het dus hetzelfde als jij!

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 12:22

Hoi Regina,

Ook (of misschien wel juist) bij Shetjes is waken erg belangrijk want geboorteproblemen komen bij dit ras vaker voor dan bij het gemiddelde paard. Ik zou er dus niet maarzo vanuit gaan dat ze zichzelf wel redt.

Ik heb geen ervaring met 's nachts waken bij een paard dat in de wei loopt dus ik kan je hier geen tips geven. Ik weet wel van kennissen die een stuk afzetten en dan de bouwlamp erop en dan gaan ze idd ook de hele tijd kijken. Als ze denken dat het veulen komt blijven ze er met z'n allen bij zitten. Dat moet altijd een gezellige boel zijn....

Ik ben tijdens de lunch ff op en neer gescheurd naar stal. Ze lopen nu natuurlijk lekker in de wei en er zijn de hele dag mensen aanwezig. Er was geen verschil maar ze leek wel vrij blij me te zien.

Alle wakers succes.....

Groetjes,