Hoe veulen "straffen"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PridesRanch

Hoe veulen "straffen"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 12:29

Ayla heeft nogal eens de neiging te denken dat we maar voor 3 dingen goed zijn:
1. Vreten Losbietsen
2. Om te Bijten
3. Om te Schoppen

Hoe straf je dit af? Een tik op haar neus boeit haar weinig, en ik sla niet graag op het hoofd. Als ze echt hard trapt krijgt ze een schop voor haar kont (niet te hard uiteraard). Iemand tips voor de opvoeding van deze draak?

Odess

Re: Hoe veulen "straffen"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:36

Als Assedo bijt krijgt hij gewoon een mep, op zn neus, maar meestal op zn nek. Ik hoef nu alleen nog maar een vingertje op te steken en 'EUH'!! te zeggen en hij stapt het al. De kleine van mij heeft me nog niet getrapt (alleen per ongeluk een keer in een vreugdebokje) maar als hij dat zou doen zou ik dat direct afstraffen met mn stem en een mep kan hij dan ook verwachten. Het moet in ieder geval goed duidelijk zijn dat hij dat niet mag doen! (het is nu nog niet zo erg, maar een enter of twenter met die kuren wordt al vervelender, laat staan als het een driejarige is!)

Succes met Ayla! (ontzettend mooi veulen heb jij zeg, bofkont Lachen )

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:39

Rocky is er eentje die goed op de stem reageerd en heeft niet veel nodig, maar wat ik doe als hij los is, dus in de wei of bak, is flinke schreeuw en hem een rondje flink "opjagen" tot je ziet dat ie met zijn mond gaat klapperen, dan loop ik zonder terug te kijken zo weg, hem negeerend. Dit werkt echt goed, zolang hij lief is, ben ik lief, als hij foute dingen doet, verander ik in een "roofdier" dit per een clinic van Dr Robert Miller, hij heeft er ook een videoband van.

Als hij fouten maakt in de hand, dan het liefst een klap, vlakke hand onder de ribben. Dat is veilig en begrijpelijk voor ze.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:10

Avenue is onderzoekend en speels, niet echt een draak momenteel.
Als ik op mijn knieen bij haar zit, denkt ze dat ze wel even op me kan klimmen of over me heen kan. Dan gaat ze dichtbij me staan met haar hoofd over me heen. Dan komt er een voorbeen omhoog en liefst op me. Ik duw dan haar voorbeen weg en zeg UH. Dit hou ik vol totdat ze het niet meer doet.

Bijten probeert ze ook wel. Als ze me echt pijn doet, dan zeg ik weer UH en krijgt ze een tik, op neus of hals. Net als haar moeder is ze vrij gevoelig daarvoor en dan doet ze alsof ze boos op me is en draait zich om. Beetje schamend misschien.

Als ze me in mijn gezicht wil snuffelen en ze komt te dichtbij bij mijn neus, dan blaas ik tegen haar neus. Een snelle blaas tegen haar neusgat. Dan kijkt ze heel raar en probeert het nog eens, en ook dit hou ik vol totdat ze ophoudt.

Bij Avenue niet zo hard dus, maar als dat genoeg is... Bovendien hou ik toch wel een beetje van dat onderzoekende en speelse karakter, dus dat mag er wel inblijven van mij. Maar als ze te ver gaat, dan merkt ze dat wel. Tsja echt streng ben ik dus niet, maar dat is bij Avenue ook niet echt nodig.

Hahah als ik Lio (haar moeder) aan haar mok behandel en dus laag bij de grond ben, dan komt ze achter me staan en gaat helemaal tegen me aan leunen, alsof ze over mijn schouder mee wil kijken wat ik aan het doen ben. Das toch wel lief.

Succes met de kleine Ayla. "Wees consequent in je bestraffing" is eigenlijk het enige wat ik je mee kan geven.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:22

IngLio schreef:

Bijten probeert ze ook wel.
Als ze me echt pijn doet

, dan zeg ik weer UH en krijgt ze een tik, op neus of hals. Net als haar moeder is ze vrij gevoelig daarvoor en dan doet ze alsof ze boos op me is en draait zich om. Beetje schamend misschien.

Misschien stomme vraag, maar hoe weet zij nou wanneer ze je echt pijn doet en wanneer niet? Ik heb de regel dat Rocky stomweg niet aan mij mag zitten, niet snuffen, niet kriebelen, niet happen, niet bijten dus. Die regel heb ik met almijn paarden en daardoor schuren ze niet tegen me, happen ze niet aan me en kwijlen geen groengras over me wanneer ik net netjes aangekleed ben of op wedstrijd ben, enz, enz...

Uiteraard knuffel ik hun wel, maar zij mogen dat bij mij niet. Dat is ook de natuur, Alpha merrie mag wel aan lage rang merrie "zitten" wanneer ze wil, ook mee kriebelen, maar lage rang mag niet zomaar aan Alpha merrie komen!!! Ik zie het dagelijks zelf gebeuren, als Jeddah zin heeft om te "kriebelen" met Senna dan staat ze te vrijen, als Jeddah ineens (zonder opgaaf van reden) geen zin meer heeft, oren naar achteren en dan jaagt ze Senna weg.

Jeddah tolereerd anderen ook niet bij haar in de buurt wanneer zij gewoon door de bak of wei loopt, dat doe ik ook niet, ik wil gewoon rond lopen zonder ineens een veulen bovenop me te hebben (niet alleen Rocky, de anderen ook niet Knipoog ) en Rock wordt door mij dan ook weer weggejaagt als hij me wel "achtervolgt".

Ik merk dat dit bij alle paarden erg goed werkt en ze juist alleen maar nog "gekker"op je worden en zeer zeker niet bang, ze begrijpen je hierdoor juist en dat maakt dat je respect krijgt.

Van het kijken, kijken en nog eens kijken naar de paarden leer ik heel veel! En het is ook ontzettend leuk natuurlijk!