Hoe zie je dat je merrie nog NIET gaat bevallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Hoe zie je dat je merrie nog NIET gaat bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 22:20

Clown

Goed, je kunt dus zien dat je merrie gaat bevallen door slappe banden, slappe vulva, volle uier, kegelen e.d dat snap ik.

Maar...als je nou een merrie hebt die niet kegelt, haar uier pas tijdens de bevalling vult, een vla-kont van zichzelf heeft en als fokmerrie altijd een beetje uitgezakt is van achteren.... wat doe je dan?

Nu stond ik haar vandaag te poetsen, alvast staart en manen ingevlochten en alles klaar gemaakt. En ik bedacht mezelf "hoe kan ik eigenlijk vrij zeker zeggen dat het veulen nog NIET komt?"

Haar staart kan erg veel naar links en rechts, maar niet helemaal omhoog op haar rug. Betekend dit dat ze nog niet slap genoeg is? Of hoeft dit niet altijd te kunnen?

Kan ik dus rustig slapen vannacht? Haha!

De uier is trouwens wel knoerdhard. Niet vol, want dat doet ze dus niet, maar wel erg hard. Alsof het er klaar voor is zeg maar...

mirellakuijl

Re: Hoe zie je dat je merrie nog NIET gaat bevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:32

Als ze klaar is om te werpen dan word ze een beetje onrustig, zo is het gegaan bij ons op stal. Ook ging ze haar staart dragen. Ze doen het toch wanneer je er niet bij bent. Als ze dat niet doet dan is ze er denk ik niet klaar voor.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 23:34

Mijn merrie gaapte veelvuldig, schuurde veel aan haar voorbenen (met haar hoofd of tanden), smakte met haar mond zonder te eten, schuurde in de meest onmogelijke standjes en was een dag vantevoren ineens een zonnetje geworden. Jouw merrie kan wel heel anders zijn natuurlijk...! Succes!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 12:04

Nuala laat dus helemaal niets merken van een aankomende bevalling. Daarom vroeg ik me af of er ook aanwijziging zijn dat ze nog NIET gaan bevallen. Wie weet er iets?

Ik ga vanaf vanavond maar waken bij de camera..

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:55

Ik heb geen idee eerlijk gezegd, ken ook merries die hun veulens er zomaar sneaky uitgooien zonder van tevoren iets te laten zien....
Ik ben wel heeeeel erg benieuwd wat er uit komt Haha!
Laat je haar op stal bevallen dit keer trouwens?

DebbyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:04

Mijn paard was ruim een week van te voren al zo lek als een zeef. De melk droop langs haar benen. Ze had zo'n handige band om, maar ze heeft het veulen staand geworpen. Gisteren hoorde ik iemand zeggen dat als je de staart helemaal op de rug kan leggen het veulen binnen 2 uur komt. Naja zo heeft iedereen wel z'n verhaaltjes. Volgens mij is er geen touw aan vast te knopen, ieder paard is weer anders. Er zit niets anders op dan haar goed te observeren. Is je paard een tinker trouwens (aan de foto te zien)?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:09

Eigenlijk is het heel simpel.
Als je zeker weet dat het veulen snel geboren wordt, dan duurt het 9 v/d 10 keer nog een paar dagen.
Ga je op bed omdat het toch nog niet geboren wordt, ligt er 9 v/d 10 keer de volgende ochtend een veulen achter.

Merries... Gestoord

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 18:40

hahahahha ja MarijeR ik denk dat jij gelijk krijgt!!

Nou vanaf vanavond staat ze in de veulenbox met camera en lig ik met slaaptekort ernaast Haha!

Het is idd een tinker Debby Haha!

Haar uier is erg aan het veranderen, de spenen zijn wat kleiner (zijn altijd erg groot want ze is een fokmerrie) en het is niet allemaal zacht meer, eerder wat harder. De uier vult zich niet dus dat verwacht ik ook niet..

Ook haar buik veranderd iets van vorm. Het lijkt wel of hij wat lager is gaan hangen..

nou goed, we zullen zien Haha! Bedankt voor de tips allemaal!

DebbyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:22

Vanmorgen is er bij ons een veulen geboren. M'n vader had ook gewaakt met de camera, schakelt ie net iets te laat in en daar lag ze... Het zal bij jou waarschijnlijk niet lang meer duren. SPANNEND!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 17:53

Nou ik heb er een slapeloze nacht opzitten...

de camera die ik gekocht had zou een bereik hebben van 75 meter. Helaas staat tussen de stal en het woonhuis een ander huisje wat op instorten staat. Dit huisje helpt samen met onze stalmuren ervoor dat er bijna geen bereik is. Hij haalt alleen het wrakkige huisje... dus daar heb ik vannacht doorgebracht. 9 graden tussen de spinnen, ratten en schimmel. Jippie...

en uiteraard geen veulen! ggrrrr

Het valt wel op dat de buik van Nuala echt een stuk lager hangt, dat is positief toch?

En nog een vraag? MOET de staart echt helemaal over de rug heen kunnen? Of hoeft dat niet persé?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:45

Wel nee, die staart hoeft echt niet op die rug te kunnen klappen joh!
Heb ik zojuist voor je besloten! Haha!
Ik verwacht dat je me vrijdagnacht uit mijn bed gaat bellen.
Of donderdag, Maddox was ook van de donderdag toch?
Die lage buik vind ik positief!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 21:17

Hahahahaha ik reken eigenlijk ook op zaterdagochtend vroeg!

Als ik zo naar haar kijk dan word het vanavond niks. Maar goed, ik ga gewoon braaf waken!

Maddox is op een dinsdag geboren zie ik net Haha! Maar ze was toen 1 dag voor de uitgerekende datum, en nu is Nuala deze zondag uitgerekend Haha! SPANNEND!

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:32

O.jee het is bijna zover dan mag ik toch weer op kraamvisite komen ?.
Alle dagen (als ik langsrij )gluur ik even snel het weiland op of er al iets is Haha! .
Sterkte met het waken ,we horen het wel.
Groeten van tante magic

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 06:52

Mijn merrie heeft 8 dagen lang alle verschijnselen gehad dat het ieder moment kon komen dus ook een paar dagen staan kegelen de temperatuur is zeker al 4 keer met meer dan een halve graad gezakt maar niets tot gisternacht {ze was dus 8 dagen overtijd}.
Ze stond weer te kegelen dinsdagavond haar temeratuur was normaal ze was rustig, om 12 uur nog op de camera gekeken ze was nog steeds rustig om 2 uur weer gekeken toen lag ze op een rare plaats en keek telkens naar achter maar ik kon net haar kont niet zien op de camera dus ik eruit en ja hoor daar lag het .
Hij probeerde al te staan dus het was zeker 10 min. oud.
Nou hebben we dus het geluid van de camera aan staan en ieder geluidje hoor je, maar de bevalling hebben we dus niet gehoord.
Gelukkig is alles goed gegaan en is alles gezond maar vind het niet leuk dat ik de bevalling net gemist heb.
Soms gaat het niet zo al jij wilt houd haar goed in de gaten dat is het enigste wat je kunt doen.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:09

hhii mijn merrie deed het ook niet esmee..
Maar het is eigenwijs net als papa's! In het weekend vind ik niet zo erg als je me wakker belt Tong uitsteken

Dat laag liggende buik is een teken van indaling. Dus elke moment kan het gebeuren! het duurt echt geen week meer!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 11:28

Oh Nadine je maakt me nog nerveuzer!!!
Maar ik ben blij als het geen week meer duurt! Ik val nu al om van slaapgebrek Haha!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:50

Okee, de telefoon ligt vanacht vlak naast me esme!
Ik heb morgen een adv-dag, dus bel maar!!!!