Ervaringen met blinde veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Ervaringen met blinde veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 22:09

Ik ben benieuwd wie er ervaringen hebben met blinde veulens en wat "valkuilen" zijn omtrent opvoeding van deze veulens.

blazelover

Re: Ervaringen met blinde veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 22:18

is het veulen 100% aan alle beide kanten blind?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 22:21

blazelover schreef:
is het veulen 100% aan alle beide kanten blind?

Volgens de DA wel. Verdrietig

littlecobain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:34

oh dat is niet zo leuk!!!

Sterkte ermee!!

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 09:21

Meis toch, dus toch Verdrietig Helaas geen raad, maar wel een virtuele knuffel Ach gut

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 10:52

Wat naar zeg, veel sterkte ermee.
Helaas kan ik je ook geen raad geven wat betreft de opvoeding.
Wel heb ik een compleet blind paard gekend, was al volwassen en wat ouder, maar ook blind geboren.
Hij had een vrij normaal leven, werd onder het zadel en aangespannen gereden. Wist op zijn eigen terrein prima de weg te vinden, en stond ook gewoon bij de anderen in de wei.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 12:04

Supertje schreef:
Wat naar zeg, veel sterkte ermee.
Helaas kan ik je ook geen raad geven wat betreft de opvoeding.
Wel heb ik een compleet blind paard gekend, was al volwassen en wat ouder, maar ook blind geboren.
Hij had een vrij normaal leven, werd onder het zadel en aangespannen gereden. Wist op zijn eigen terrein prima de weg te vinden, en stond ook gewoon bij de anderen in de wei.

Dat vind ik erg knap.
Heb ik persoonlijk veel bewondering voor.

mymymy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:06

wij hebben 2 jaar geleden bij ons op stal een merrie gehad die ook een blind veulen kreeg.
Dat veulen moest met de fles gevoerd worden omdat ze de uiers niet kon vinden, na 3 dagen hebben ze haar laten inslapen omdat ze ook niet goed kon lopen

ik wil je niet bang maken hoor maar zo is het bij ons op stal gegaan

Succes met je veulentje Knipoog

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:10

Jeetje, heeft de DA geen raad?
Of misschien een fokker ofzo?
Ik hoop dat je veulentje kan blijven leven, heel veel succes ermee. Hier ook geen raad trouwens..

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 12:16

mymymy schreef:
wij hebben 2 jaar geleden bij ons op stal een merrie gehad die ook een blind veulen kreeg.
Dat veulen moest met de fles gevoerd worden omdat ze de uiers niet kon vinden, na 3 dagen hebben ze haar laten inslapen omdat ze ook niet goed kon lopen

ik wil je niet bang maken hoor maar zo is het bij ons op stal gegaan

Succes met je veulentje Knipoog

Ons veulen is nu al 8 dagen oud, drinkt bij zijn moeder en loopt met zijn moeder in de wei.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 12:17

guccio schreef:
Jeetje, heeft de DA geen raad?
Of misschien een fokker ofzo?
Ik hoop dat je veulentje kan blijven leven, heel veel succes ermee. Hier ook geen raad trouwens..

De DA ging nog overleggen met collega's en wat boeken erop naslaan.
Voor de rest ken ik geen mensen die dit aan de hand hebben gehad.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:25

Maar waarom denken ze dat ze blind is dan?
Wat voor tekenen geeft ze?

Maar als het diertje echt blind is, zou ik het wel weten.
Als een paard niet normaal met andere paarden kan omgaan en lekker kan rennen en spelen, vind ik dat geen paardwaardig bestaan.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 14:46

Meavey schreef:

Als een paard niet normaal met andere paarden kan omgaan en lekker kan rennen en spelen, vind ik dat geen paardwaardig bestaan.

Het paard wat ik hierboven noemde, was ook écht blind, zag geen steek. Was best sociaal met andere paarden, rende ook door de wei ect.
Natuurlijk bleef er altijd een verhoogd risico, een kuil o.i.d. in de wei zou hij niet zien aankomen. Ook met doorgangen e.d. was het oppassen, hij liep zo ergens tegenaan. Maar zijn eigenaars hebben die risico's genomen, en het is altijd goed gegaan.
Met rijden, zowel onder het zadel als aangespannen zijn er voor zover ik weet geen problemen geweest (heb het paard wel pas op latere leeftijd leren kennen, hij was toen al een jaar of 15). Aangespannen liep hij meestal in tweespan.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:16

Ik denk dat het belangrijk is om veel contact te houden met het veulen. Veel aanraken, praten. Het nadeel is dat het zeker voor zo'n kleintje heel moeilijk is om verandering van omgeving te verwerken. Ze zou dus (indien ze met mams op stal staat) niet van stal moeten wisselen en elke dag in dezelfde bak of wei moeten staan zodat ze de weg kan leren kennen en zekerder kan worden van zichzelf. Als ze met mams in de wei staat is dat wat makkelijker, maar is het wel belangrijk dat de omheining veilig is en de waterbron niet van plek wisselt, er eventueel kuil elke keer op dezelfde plek gelegd wordt en er niet ineens autobanden in de wei gelegd worden.
Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van het karakter van het veulen, en indirect van de moeder hoe ze hiermee kan leren leven of niet. Een sterk veulen dat graag wil en een knokker is zal er echt wel mee kunnen leven, als je maar niet teveel verandert tot ze groot is. Een angstig en onzeker veulen heeft het veel en veel moeilijker. Dit zijn de tips die ik weet. Kijk ook eens in een oude bit (van een jaar of 2 jaar geleden) over blinde paarden. Heel indrukwekkend en leerzaam. Succes in ieder geval!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 17:20

Meavey schreef:

Welke testen de DA heeft gedaan kan ik je niet vertellen aangezien ik er niet bij aanwezig was.

Het veulen liep de eerste dag buiten tegen buitenmuren op en andere grote obstakels.

Stond de eerste dag ook doodstil in het midden van hun stal.

Het veulen blijft binnen ongeveer een straal van 30/40 cm rondom haar moeder.

Veulen durfde de eerste dagen buiten niet te gaan liggen, gebeurd nu nog maar zeer sporadisch.

Als de moeder hem stiekem is gesmeerd wanneer het veulen even heeft (staan) slapen, dan is ze finaal over de zeik en gaat als een achterlijke rondjes op de plaats rennen en heel hard hinneken.

Zo kan ik nog wel verder gaan met de waslijst, maar ik denk dat dit al een beeld geeft.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:05

Wat is je eigen gevoel erover? Vind je het paardwaardig haar blind op te laten groeien of niet?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:19

Hoi,

Wat je misschien nog kan doen is klinieken bellen om te vragen of ze daarmee ervaring hebben. Misschien hebben ze nog wel ergens telefoonnrs van mensen die dat ook hebben meegemaakt.

succes verder!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 12:43

bubbels schreef:
Wat is je eigen gevoel erover? Vind je het paardwaardig haar blind op te laten groeien of niet?

Mijn eigen gevoel zegd dat ze met haar moeder de komende maanden best wel in de wei kan lopen, bij het afspenen gaan we de uiteindelijke beslissing nemen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 12:43

superwoman schreef:
Hoi,

Wat je misschien nog kan doen is klinieken bellen om te vragen of ze daarmee ervaring hebben. Misschien hebben ze nog wel ergens telefoonnrs van mensen die dat ook hebben meegemaakt.

succes verder!

Onze DA zou voor ons even rond informeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:09

He wat vervelend. Heel veel sterkte iig! En van mij ook een virtuele knuffel Lachen

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:16

Wat ook zeker een goede tip is, om plastic lint aan objecten vast te maken, zo kan ze horen waar wat staat. Ook bij schrikdraad, stukken lint aan vast maken. het is wel veel werk, maar ik denk dat het een hoop kan schelen voor het veulen. Dit geldt natuurlijk alleen voor de wei, in de stal staat geen wind, mischien dat je daar ook nog wat op kunt vinden.

pluizebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:18

he bah wat jammer nou!!! ik vind het echt een bloedmooi veulen, ik ben al vanaf foto één hier op bokt verliefd en een tikkie jaloers Bloos
volgens mij ben ik niet de enige en vooral die oogjes waren zo mooi, achteraf gezien dus niet zo mooi. ik hoop dat ie er goed mee om kan gaan en ik denk dat dat vertrouwen (dat het veulen in jou moet krijgen)hier een hele grote rol in speelt voor later bij het afspenen etc.
ik wens je heel veel sterkte Ach gut en hou ons een beetje op de hoogte Bloos

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:25

Wat ik eens gezien heb op een film is dat ze de moeder een bel om hebben gehangen (met een band rond haar hals) op die manier kon het veulen de moeder horen en precies weten waar ze is!

Ik wens jullie heel veel sterkte en wijsheid!! Vrezelijk moeilijk moet dit voor jullie zijn!!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:33

Bij een kennisje van mij, is vorige week een fries veulentje geboren wat kompleet blind was. Het had geen pupillen en ze hebben het kort daarop laten inslapen ...

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 05:09

mijn hele persoonlijke mening? ik vind niet dat zo'n diertje een paardwaardig bestaan gaat hebben en zou ook kiezen voor inslapen....hoe naar en moeilijk ook... sterkte...