afspenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 13:27

hoi,
even een vraagje,
mijn verzorgpaard heeft een veulen (bijna jaarling is van 23-05-04!!) en die duikt nog steeds onder haar moeder. we hebben haar al tig keer (ben ondertussen echt de tel kwijt) geprobeerd aftespenen. ze zijn iedere keer ong. 4a5 weken uit elkaar geweest, en ging het weer goed maar na 2 weken hing ze er weer onder. de afgelopen keren heb ik haar er weer iedere keer onder zien drinken en het dus al gezegt tegen de eigenaren maar die doen er nix aan want ze zeggen dat ze niet drinkt

zo na een hele uitleg hier mijn vraag...
als een paard iedere keer weer aan de tepels zuigt word het toch weer gestimuleerd om melk te geven?? of ben ik nou dom??
hoe kunnen we deze 2 op een betere manier uit elkaar halen? veulen word niet verkocht en hebben geen ander weiland. we hebben al geprobeert om een stuk apart voor haar te maken maar daar springt zo over heen zodat ze toch bij dr moeder kan komen....

iemand tips voor deze (best wel lastige) bijna j(n)aarling

Faniek

Re: afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 13:40

Pfff een lastige... mijn jaarling heeft ook gewoon heel lang bij de moeder gedronken, maar ook zeker meer dan een maand uitelkaar geweest en weer drinken.
Hebben er toen verder niks meer aangedaan en opgegeven moment was het over.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 14:01

het probleem is dat dr moeder het gewoon toelaat om te drinken...:S deed jou merrie dat ook?? hoelang heeft dat bij jou geduurt?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:12

Dat deed mijn merrie ook zo'n anderhalf jaar lang toen was ze het zat of maakte ze geen melk meer dat weet ik niet. Ze was trouwens ook dit jaar weer drachtig en nu is de jaarling twenter en zij heeft nu een 5 dagen oud veulen aan de voet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:46

Volgens mij moet je het veulen zo ver weg zetten dat ze elkaar niet zien, ruiken of horen. Als je ze dan na 3 maanden weer bij elkaar zet zou de band weg moeten zijn. Als er een ander veulen zou komen hoort de merrie het veulen uit zichzelf niet meer te laten drinken. Maar verstandig is dit niet want een dracht vraagt nogal wat van een merrie. Sociaal gezien:ik heb weleens gehoord dat als een paard als veulen veel te lang bij zijn moeder loopt dat het dan een vervelend dier wordt(verlatingsangst?). Maar dat geldt ook voor te vroeg spenen denk ik. Ik weet niet of dat zo is.