wie heeft er ook z'on pech?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melanie_h

wie heeft er ook z'on pech?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 21:06

Bij ons is dit jaar op 11- 04 een dood veulen geboren. De placenta had losgelaten en het veulen lag ook nog met alle vier z'n voetjes naar de uitgang.
Vorig jaar had mijn minimerrie ook al een doodgeboren veulen toen was de navelstreng twee maal om z'n middel gedraaid.
Ik heb besloten om mijn merrie de eerste paar jaar maar niet te laten dekken.
Het gaat gelukkig nu wel weer goed met haar, maar ik had me zo verheugd op een veulentje en het ging alweer mis

WinBinChes

Re: wie heeft er ook z'on pech?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:09

Dat spijt me zeer. Maar jebent niet de enige. Wij hebben dit jaar afscheid moet nemen van een tweeling. De merrie veulen was doodgeboren. Het hengstje is een paar uur later ingeslapen wegens een breuk in de heup.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 21:11

jammer he nou sterkete ermee marije

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:14

he bah wat vervelend dat het je 2 keer moet gebeuren, maar het komt best wel heel vaak voor..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:04

Wij zijn dit jaar ook een veulentje verloren. Op 329 dagen kwam het met een "red bag" (losgelaten placenta) ter wereld. Het leefde al niet meer toen het geboren was ... heel naar om mee te maken!

iesolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:09

Ik heb 15 maart ook mijn minimerrieveulentje verloren door dat de placenta los is geraakt, ze moest nog 2 weken zitten. Ook zij lag er helemaal verkeerd in en is er met moeite uitgekomen,
sterkte er mee Ach gut

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 07:53

in november kreeg 1 van onze merries een miskraam. ze was 6 maand drachtig.

froukje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:37

Ons friese merrie heeft vorige week haar veulen verloren.
Hij was 4 weken te vroeg en heeft nog een paar dagen geleeft.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 17:07

wat een ellende allemaal om te horen zeg! echt heel veel sterke allemaal... wij zijn een jaar geleden ongeveer, een merrie en veulen verloren, het veulen lag met de achterbenen naar de uitgang, en het ruggetje was helemaal krom gegroeid (vraag me niet hoé het mogelijk is) en de merrie had, zó'n pijn bij de bevalling en er was niemand bij, het veulen is blijven ''steken'' en ze zijn allebij doodgegaan Boos! (vraag me niet hoe dit is gebeurd of kon)

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 17:36

oowh wat erg!! Huilen de nachtmerrie van iedere fokker denk ik Verward

Sjietaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:08

Bij ons is er gister ook n merrie haar 2-ling verloren.. tging al een tijdje niet meer goed.. ze moest nog 6 weken dragen..

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:35

Echt zonde allemaal....

Hier is er ook drie weken te vroeg een veulen geboren, levend en wel, maar uiteindelijk in moeten laten slapen, omdat hij de afweerstoffen niet uit de biest op nam en alleen maar kraakbeen in zijn achteronderbeetjes had...

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:49

Ik heb vijf jaar geleden een drama meegemaakt met mijn merrie (is het alweer vijf jaar geleden? het lijkt nog als de dag van gisteren) Merrie leek te beginnen met bevallen, maar stopte ineens. Nou komt dat wel vaker voor, en volgens de DA geen reden tot ongerustheid. Een paar dagen later begon ze weer en kwam er een donkergrijze vruchtblaas die ze niet verder geperst kreeg... Toen de DA er was beseften we pas echt wat er aan de hand was. Veulen was dood en het lichaam was bezig het af te stoten. Maar omdat het veulen al wel volgroeid was en niet in de juiste houding lag lukte het de merrie niet het veulen eruit te persen. Veulen lag met zijn oortjes eerst en zijn voorbeentjes dubbelgeklapt. Twee dierenartsen en een hoefsmid samen met 4 behulpzame vrienden zijn anderhalf uur bezig geweest om het veulen in 4 stukken uit de merrie te zagen. Het is een wonder dat mijn merrie dit heeft overleefd en ook ik wilde NOOIT meer een veulen fokken. Door samenloop van omstandigheden hebben we 6 weken geleden een merrie gekocht, die later drachtig bleek te zijn! In eerste instantie was ik hier helemaal niet zo blij mee, omdat ik het drama weer voor me zag maar ik ben uiteindelijk bij de bevalling geweest en alles is goed gegaan we hebben nu een heerlijk dartelend veulentje in de bak lopen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je na 2x nooit meer wil fokken, maar ik kan je vertellen als het wel goed gaat is het echt de moeite waard! (hoewel ik niet weet of ik ooit weer zou durven met die andere merrie te fokken) Sterkte!