Ik heb een nogal dringende vraag!
Mijn merrie jaarlinger van nu PRECIES een jaar oud (ze is jarig vandaag!) staat in een wei, waar sinds een dag of 4 plompverloren een hengstveulen bij in is geparkeerd.
Nu vond ik dat eerst niet zo alarmerend, dat hengstje is nog geen jaar oud dus (is van mei). Maar ... ik zie hem dus wel constant op de 2 merrie jaarlingers springen en flink z'n best doen.
WIE WEET PRECIES hoe het nou zit met drachtig worden van jaarlingers?
Ik heb het dus de DA gevraagd, en die zei letterlijk "haal ze maar snel uit elkaar want het komt WEL voor dat een hengstje dan kan dekken". Maar volgens een andere DA kan dat pas als de balletjes ingedaald zijn bij het hengstje. WEER een ander zei nee hoor, dat maakt niets uit, ook zonder ingedaalde ballen kan een hengstje al dekken. Het is een uitzondering maar het kan wel. Ik heb eens goed gekeken maar kan dus niet zien of hij'm omhoog krijgt of niet.
Dus wie heeft er ervaring mee? Als ik het niet zeker kom te weten schiet er niets anders over dan haar later toch maar voor de zekerheid te laten scannen. Maar ja, dan laat ik me wel op kosten jagen, terwijl het mijn hengstje niet is, en ik ook niet om dit probleem gevraagd heb.
Hoe jong is de jonste merrie hier die gedekt is (en drachtig werd?). Verschilt dit ook nog per ras? Of mijn merrietje hengstig is, kan ik niet met duidelijkheid zeggen. Ik weet het niet zeker, zou kunnen.
Wil ik allemaal ERRUG graag weten nu!
!
) gedekt was is het vruchtje vorig jaar eraf gespoten. Ik wou geen veulen uit deze combi. Ze bevalt dit voorjaar van wel maar dan van een andere hengst
... misschien dat je een speciale opfokstal kunt regelen. Daar lopen de groepen normaal gesproken (!!) op leeftijd en geslacht bij elkaar.