Water drinken veulen schadelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Water drinken veulen schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 17:20

Ik hoor net van iemand dat water drinken voor een veulen schadelijk is? Ze mogen geen water hebben tot dat ze gespeend zijn?!?

Ik kan me niet herinneren van Nikita wanneer ze dronk, maar de kleine Luna die eet nu bijna 2 dagen oud al gras.

Eilinora

Re: Water drinken veulen schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:21

heb ik nog nooit van gehoord hoor.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:21

Kiki zt al vanaf dag 3 in een emmer water met haar neus, en heeft er niets van gekregen! Is denk dus niet erg! Ik heb het ook nooit gehoord eigelijk! Apart!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:35

Toen Jaike d´r eerste stapjes ging maken, op zoek naar de melkbar, knalde ze tegen de wateremmer aan.
Dat spoot recht in d´r bekkie en daar ze blijkbaar wel trek had, likte ze d´r lippen af Clown .
Ze heeft dus zelfs eerder water als melk binnengekregen en het is echt een mooie meid geworden Lachen .
Kortom: tuurlijk mag een paard water voordat ze afgespeend zijn Knipoog !

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 17:37

Hmm ok, omdat ik hoorde dat er een veulen dood was gegaan aan water drinken, maar kon het me ergens bijna niet voorstellen..

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:05

Zou het dan eerder kunnen zijn dat het veulen verdronken is in de waterbak Scheve mond ?
Ik zou het me ook nog kunnen voorstellen als een jong veulen water uit de sloot drinkt; als het nog niet voldoende afweerstoffen heeft en/of het water vervuild is.
Maar als je een bak met gewoon schoon leidingswater hebt staan, kan er echt niks gebeuren.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:52

Veulens kunnen van water drinken wel diaree krijgen. De 1 erger dan de andere, maar alleen melk is IMO beter.....

Ik probeer in de de 1e 6 weken zoveel mogelijk te vermijden dat ze water drinken.. vorig jar dronk mijn veulen ook erg water en ging ook aan de diaree, dit gaat natuurlijk ten koste van de groei.....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:06

Het lijkt mij dat water drinken alleen schadelijk is als er iets mis is met het water ... lijkt mij een heel karwei om een veulen bij het water van mams vandaan te houden!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:29

Soms heeft de merrie onvoldoende melk of laat het veulen slecht drinken. Als je veulen dan water gaat drinken, krijgt die onvoldoende voedingsstoffen naar binnen. Toch voelt het alsof z'n buikje vol is. Bovendien wordt de merrie minder gestimuleerd om melk te maken .

Daarom is het van belang met name in de eerste weken in de gaten te houden of je veulen veel water drinkt. Wij hangen in de stal de waterbakjes altijd zo hoog dat ze daar in ieder geval niet bij kunnen. In de wei staan onze waterbakken achter het draad, zodat de paarden er alleen bij kunnen door over het draad heen te rekken, dus daar kunnen de veulentjes sowieso niet bij.

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:53

Water drinken is niet schadelijk voor je veulen, maar het is inderdaad zoals Kendra zegt. Ze raken vol van het water en gaan dan minder melk drinken, waardoor ze minder groeien. Waterbak achter het draad lijkt mij eng, wat wij doen is de drinkbak in een hoge ton hangen, waardoor de merries gewoon kunnen drinken en de veulens er niet bij kunnen...

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 23:07

sigrid1182 schreef:
Veulens kunnen van water drinken wel diaree krijgen. De 1 erger dan de andere, maar alleen melk is IMO beter.....

Ik probeer in de de 1e 6 weken zoveel mogelijk te vermijden dat ze water drinken.. vorig jar dronk mijn veulen ook erg water en ging ook aan de diaree, dit gaat natuurlijk ten koste van de groei.....

Dit klopt inderdaad.
Wat kendra zegt klopt ook, ze krijgen dan te weinig voedingsstoffen binnen.
Dus echt heel goed is het niet.