tot wanneer door rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

tot wanneer door rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 13:34

He mijn vraag is tot wanneer rijden jullie door en wanneer beginnen jullie weer met rijden.

Faniek

Re: tot wanneer door rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:49

Echt rijden tot max. een maand van te voren meestal wel 2 maanden want dan krijgt ze er last van.

Beginnen met rijden laat ik ook altijd wel een maand tot 2 maand wachten om het veulen en moeder een tijdje samen te gunnen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:20

mij is door de dierenarts aangeraden om te blijven rijden tot het laatst.

dat is veel beter voor de merrie.

nu moet ik er bij vertellen dat ik alleen buiten rijd
maar nog wel ritten van ruim 1,5 uur en met draven en galop!

ze geeft zelf wel aan wanneer het teveel wordt ,nou dan gaan we straks maar meer stapritten maken.

en ook als het veulen er is na een paar dagen weer gaan oppakken,is veel beter voor de buikspieren.
we beginnen eerst met longeren en bouwen dat dan op zodat ze weer in conditie komt.

maar stil laten staan is volgens mijn dierenarts het slechtste wat je kunt doen.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:43

Het duurt nu nog ongeveer 2 weken,
en ik rijd ze nu beide nog ongeveer 2 keer per week 3 kwartier
Als ze het veulen hebben is het de bedoeling het na ongeveer 2 weken weer op te gaan bouwen..

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:56

Afhankelijk van de conditie van je merrie, zou ik zo lang mogelijk proberen door te gaan met rijden, als is het op een gegeven moment alleen nog maar stappen en aan een los teugeltje draven.
Meestal geeft je merrie zelf wel aan wanneer ze echt niet meer wil/kan.
Misschien is longeren een optie om haar rug wat te ontlasten... Er hangt toch een enorm gewicht aan.

Ik heb als advies gekregen om ongeveer een maand na het veulenen pas weer te gaan rijden. In die maand trekt de baarmoeder namelijk weer samen en herstel de gehele buik zich.
Wat ik zelf na 2 weken wel weer ga doen, is longeren. Dan kun je de beweging ook weer rustig opbouwen en de spieren lekker los en soepel maken. Tevens is dat direct een training voor je merrie om toch weer te werken ookal loopt het veulen erbij of nog in de stal.

Iedere merrie is anders, en zal ook aan andere dingen behoefte hebben. Probeer dat goed in de gaten te houden, dan komt het meestal wel goed.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:15

Dewi is 6 mei uitgerekend, ik stap er nog wekelijks op, zit er dan een uurtje op, drie kwartier stappen, en een kwartier draven met twee rondjes op beide handen galop. Ben dit weekend voornemens een buitenrit te maken in voornamelijk stap, en misschien wat draf Lachen Zij vind werken gewoon leuk, en als ze het beu wordt dan vertelt ze me dat vanzelf wel Lachen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 20:58

Ze is 10 mei uit gerekend en is nu ook heel dik ik rij nu nog wel, maar wel zonder zadel want het zadel past niet meer.
en ze wilt nog steeds ik rij alleen buiten in de polder en rij dan een uur alleen draven en stappen galop wilt ze niet meer.
Zou dit niet te veel zijn.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:33

Ik denk dat als ze zelf al aangeeft dat ze geen galop meer wil, dat ze dan ook wel zal aangeven wanneer ze niet meer wil draven. Ik zou gewoon nog even zo door gaan, totdat ze dat gaat aangeven. Daarna kun je gewoon lekker stappen, wandelen enzo zodat ze geen dikke stalbenen krijgt.
Als ze lekker in de wei staat, dan kun je haar ook een dagje extra rust geven op ten duur. Dat geeft dan niks.

Mijn merrie is nog onbeleerd en voor de bevalling heb ik er 8 keer opgezeten; stappen, draven en uit zichzelf galop.
Ik heb haar nog wat weken gelongeerd (3x p/w) en ze heeft inmiddels al zeker 2 maanden zwangerschapsverlof.
Dat was makkelijk omdat ze toch al niets gewend was/is en geen conditie heeft om veel te werken.

Ga gewoon nog even lekker door, totdat het echt niet meer gaat. Dan is het vroeg genoeg om te stoppen. Hoe langer je nu doorgaat met in beweging houden, hoe meer profijt je er straks van hebt als je het werk weer wilt oppakken...

Succes!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:40

Ik heb de mijne nog laten bewegen tot twee weken voor de bevalling Ja Ging nog heel erg goed, ze WOU zelfs nog galoperen, en dat zonder enig probleem! Nu is ze dus nog erg goed in conditie en ik denk ook dat ik ermee vrij snel terug mee mag beginnen. Als je merrie aangeeft dat ze nog kàn, blijf dan lekker verder doen Knipoog