rijden na de dracht...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jokonootje

rijden na de dracht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 16:42

Ik wilde Hesther weer wat oppakken. Dus had ik besloten haar weer eens serieus te longeren gewoon eerst maar heel even maar wel dat ze even aan het werk is ...
Veulen in de box gelaten maar mijn hemel wat ben ik blij dat ik haar aan de longe had... mevrouw heeft echt ALLES gedaan om maar zo snel mogelijk terug te zijn bij haar veulen... Ze heeft haar hele lichaam in de strijd gegooid.... Nu dacht ik dus of ik misschien kan gaan rijden met Sjoege gewoon in de bak los aanwezig hij is al wel heel zelfstandig dus volgt zijn moeder niet altijd meer precies op de voet ...

Maar kan dit wel?
Het probleem is zodra Hesther Sjoege hoort roepen dan gaat ze compleet door het lint en dan is er geen houden of keren aan .... En ik kan ze niet zover uitelkaar halen dat ze elkaar niet meer kunnen horen...
aangezien de stallen naast de bak liggen...

lotjebruun

Re: rijden na de dracht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:02

Als bij ons een merrie een veulen heeft gekregen, gaan we gewoon rijden in de bak met het veulen er los bij. Wanneer het veulen nog niet te oud en te groot is kan dat makkelijk. Hij zal wel om zijn mama denken en zo is hij bij zijn mama en wordt je merrie ook niet gek.
Langzaam bouw je het af. Steeds meer tijd tussen het niet zien van haar veulen doen en het gaat van zelf over.
Je merrie zal in het begin wat moeilijkd oen als ze alleen moet rijden, daar absoluut geen aandacht aan schenken en zo goed als kwaad als het agat door rijden!.
Succes ermee! Haha!

kirstin

Re: rijden na de dracht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:39

Ik ben zelf niet echt voor het rijden met veulen. Heb het zelf bij het eerste veulen geprobeert maar een vreugde bok van het veulen kan zo tegen je been belanden. Ik doen het als volgt Knipoog

Ik heb moeder en zoon vandaag (hij is nu ruim een week) heel even van elkaar gescheiden. Apollo vast in de stal met iemand erbij, en met de merrie een klein stukje wandelen. De merrie ging hinniken en wilde eigenlijk gelijk weer terug, maar ik had een doel waar ik naartoe wilde lopen (ze was zo'n 3 minuten weg denk) en dat hebben we gedaan. Apollo was super! stond een beetje met het halstertouwtje te frunniken Haha! (en ik was bang dat hij in paniek zou raken)
Morgen doe ik niets, en woensdag weer precies hetzelfde (of ietsje verder)

Voordat ik echt weer met de merrie ga rijden zijn we wel in totaal een maandje verder. Maar dan weet hij wel dat ze weer terug komt, en is de merrie er ook aan gewend.

Is het haar eerste veulen?

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 17:43

nee het is haar 6de veulen ondertussen al... en echt een makkelijke merrie is het al nooit geweest... Ze reageert op een aantal dingen echt heel heftig.. mevrouw gaat namelijk niet alleen hinneken maar gooit echt haar hele gewicht in de strijd dus weg vliegen steigeren staan blijven alles wat je je maar kan bedenken ze reageert dus echt heel heftig vorig jaar was er niemand om haar te rijden dus heeft ze stil gestaan met het veulen lekker in het land gelopen ...Maar dat jaar daar voor naar de rijvereniging geweest met de dochter van de eigenaresse maar toen was ze echt levensgevaarlijk...
Ik ben ook eigenlijk niet voor rijden met het veulen maar om haar nou weer stil te laten staan vind ik ook zo`n onzin...

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:56

is er misschien iemand die met het veulen aan een halstertouw mee kan lopen, ? zo doe ik het nu, zij staat aan de kant met het veulen en ik rijd.....af en toe praten ze wat en soms mogen ze even neuzen en dat gaat prima.....vlak voor ik klaar ben gaat zij vast met het veulen naar de stal...iedre dag iets eerder, zo wenenn ze eraan en na het rijden is de merrie iets rustiger en dus ook minder sterk.....succes

Jokonootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 19:22

cheyenne01 schreef:
is er misschien iemand die met het veulen aan een halstertouw mee kan lopen, ? zo doe ik het nu, zij staat aan de kant met het veulen en ik rijd.....af en toe praten ze wat en soms mogen ze even neuzen en dat gaat prima.....vlak voor ik klaar ben gaat zij vast met het veulen naar de stal...iedre dag iets eerder, zo wenenn ze eraan en na het rijden is de merrie iets rustiger en dus ook minder sterk.....succes

dat is inderdaad ook nog wel een idee ... morgen heb ik met de eigenaresse afgesproken en ga ik er eerst weer een keertje op met het veulen in de bak los erbij... en dan is dit voor de volgende keer wel een idee ... goede tip !!

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:09

succes dan maar morgen....