snel even wat info graag !!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilovejuno

snel even wat info graag !!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 12:59

hallo,

ik zal even vanaf het begin beginnen..
we kennen dan een meneer heel goed en die heeft een merrie die moest deze week veulenen..vandaag dus gebeurd.
vanmorgen toen ik van juno en Zjhakira ( onze paarden) af kwam toen en op de trugweg naar huis aant fietsen was belde me moeder op, dat ik metteen naar de wei van de merrie van thijs moes gaan omdat er een veulentje was geboren en ik het nummer van de dierenarts moest onthouden want de moeder kon niet meer opstaan die viel steeds om..
dus ik da nummer in me kop beuken en kei hard naar die wei toe gefietst ( is in de wei geboren omdat de moeder niet in een stal kan ) daar aangekomen zag ik ze staan.. het veulen was onder het draad door gegaan en een stuk verder gelopen ( gelukkig was het in het bos ) ons pap had zen riem van zijn broek uitgedaan en onder het veulen gehouden zodat ze niet om viel of weghupelde.. nou het veulentje stond eindelijk in de wei.. maar het volgende probleem de moeder negeerd het veulen volkomen.. heeft wel een keer gesnufeld maar loopt gewoon weg en het veulentje staat daar heel zielig tegen een boom aan. als ze naar de moeder loopt dan probeerd de moeder te stampen maar dat is dan niet raak en kei erg die oren in de nek en ze loopt steeds met een grote boog om het veulentje heen.
we dachten mischien als we ze even alleen laten ze elkaar dan weer op zoeken. want we wouden al te gaan en ze liep gewoon achter onsd aan ( de merrie ) en het veulentje stond daar nog achterin de wei tegen de boom aan. maar op een gegevemoment liep ze weer terug dus zij dachten dat ze het veulen liet drinken maar niet dus. ze stond er een paar meter vandaan. er kwam nog een meneer langs ( die ook paarden heeft en er wel wat verstand van heeft ) en toen gingen we weer even kijken achterin de wei en hij vond het ook raar hij zei dat we maar beter konden gaan en over een halfuurtje/uurtje nog even gana kijken.. de eigenaar kon niet komen want die was op zijn werk wel zijn vrouw was nog even gekomen. thijs ( de eigenaar ) zijn vrouw had nog even gebeld naar thijs ( snap je um nog ) voor de 2e keer en nou heeft ie geregeld dat ie toch wat eerder kan komen. we gaan dalijk nog even kijken. wat vinden jullie hiervan en wat zouden jullie doen? ( de vrouw van thijs die wou nog niet de DA bellen omdat ze d8 dat thijs dat toch niet doig vond en hij zou zeggen laat ze de natuur de werk moesten doen zelf had ik de DA denk wel al gebeld)

rosecroft6

Re: snel even wat info graag !!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:07

Heb het veulen wel al gedronken anders moet het met de fles zijn biest binnen krijgen dit is erg belangrijk hoor om biest binnen te krijgen.
En voor de rest goed in de gaten houden!!

feldra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:10

ik weet niet of het helpt maar als je een handoek over de merrie begint te wrijven zodat haar geur op de handoek zit, en je wrijft er dan mee over het veulen en zo probeerd dat de merrie de geur herkent. misscien laat ze het veulen dan wel drinken.

of je dwingt de merrie dat het veulen moet drinken

ik hoop dat een van de twee werkt succes ermee

het heeft mij ook al een keer geholpen.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 13:15

rosecroft6 schreef:
Heb het veulen wel al gedronken anders moet het met de fles zijn biest binnen krijgen dit is erg belangrijk hoor om biest binnen te krijgen.
En voor de rest goed in de gaten houden!!

net had het veulen nog niet gedronken maar we gaan dalijk weer even kijken of alles nog goed gaat.. anders is er geen andere keus dan moeten we wel met de fles geven..bedankt voor de reactie

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 13:16

feldra schreef:
ik weet niet of het helpt maar als je een handoek over de merrie begint te wrijven zodat haar geur op de handoek zit, en je wrijft er dan mee over het veulen en zo probeerd dat de merrie de geur herkent. misscien laat ze het veulen dan wel drinken.

of je dwingt de merrie dat het veulen moet drinken

ik hoop dat een van de twee werkt succes ermee

het heeft mij ook al een keer geholpen.

ok bedankt voor de info we gaan het zo proberen van die handoek..
de moeder dwingen om het veulen te dwingen dat hebben we al geprobeerd dan gaat ze gewoon stampen..

sanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:23

heej, ik wou even zeggen zo iets is ook bij mijn buren gebeurd elke keer als het veulen wil drinken sloeg de moeder naar het veulen en op een gegeven moment was het raak. hij heeft z`n linker achterbeen gekneusd echt zielig om te zien. elke keer moet de buur man het veulen helpen drinken. dan doet hij een halster om de nek van het veulen dus als ze gaat trappen kan de buurman het veulen gauw weg trekken. de moeder loopt elke dag buiten en het veulen elke dag binnen. ik hoop dat het bij jullie lukt met die handdoek.
groetjes sanne

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 13:32

sanne98 schreef:
heej, ik wou even zeggen zo iets is ook bij mijn buren gebeurd elke keer als het veulen wil drinken sloeg de moeder naar het veulen en op een gegeven moment was het raak. hij heeft z`n linker achterbeen gekneusd echt zielig om te zien. elke keer moet de buur man het veulen helpen drinken. dan doet hij een halster om de nek van het veulen dus als ze gaat trappen kan de buurman het veulen gauw weg trekken. de moeder loopt elke dag buiten en het veulen elke dag binnen. ik hoop dat het bij jullie lukt met die handdoek.
groetjes sanne

ik hoop dat dat niet hier hoeft te gebeuren en dat de moeder het veulentje gauw laat drinken..

ik hoop ook dat het lukt

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 17:13

hallo,

we zijn er net geweest. thijs was er al ( dat is de eigenaar voor de gene die het nog niet wisten ) hij had de merrie vast gezet aan een boom en een touw zo achter aan z'n hoef vast gemaakt zodat ze niet kon stampen zo kon het veulen rustig drinken want hij had het veulentje de weg gewezen waar ze moest zijn zegmaar.. ze heeft goed gedronken de merrie werd ook steeds rustiger. op een gegevememt had hij de merrie los gelaten en toen bleef ze nog even staan en het veulentje kon nog mooi drinken Lachen maar daarna lipe ze weer weg naar voor naar de wei.. we hebben even gewacht tot dat ze weer terug kwam maar dat deed ze niet. dus zijn naar de voorkant naar de wei gelopen en thijs die ging haar weer terug naar het veulentje brengen. verder weet ik neit wat er is gebeurd want toeng ingen we weer naar huis. ik hoop toch echt dat ze het veulentje nu toch wel accepteerd.
ik heb ook nog wat foto's gemaakt ik zet ze er zo op. Knipoog

groetjes aniek

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:50

fijn dat het nu goed ging! en ik hoop dat het zo blijft Lachen

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 18:04

vamp schreef:
fijn dat het nu goed ging! en ik hoop dat het zo blijft Lachen

ja dat hoop ik ook Haha!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:08

Tjee,wat een toestand,...laat je ons weten hoe dit afloopt??
Nog een vraag:
Heeft de merrie alleen geveulent of was er iemand bij?
Als er iemand bij was,heeft deze veel geholpen?
sterkte voor het veulentje. Huilen

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 18:11

jessiejanes schreef:
Tjee,wat een toestand,...laat je ons weten hoe dit afloopt??
Nog een vraag:
Heeft de merrie alleen geveulent of was er iemand bij?
Als er iemand bij was,heeft deze veel geholpen?
sterkte voor het veulentje. Huilen

nee er was niemand bij onder het veulene wel een uur of mischien wat langer erna kwam er iemand bij.

thnks

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 18:32

hier alvast een foto de rest ging er steeds niet op..
Afbeelding
zoals je ziet op deze foto staat de merrie vast zodat ze niet kon stampen als het veulentje wou drinken ik heb ook nog een foto waar de merrie los staat en het veulentje aan het drinken is.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 18:46

nog een paar foto's
Afbeelding
Afbeelding
hier stond moeders los
Afbeelding

sanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:51

hoe gaat het nu met moeder en veulen