Koliek tijdens de dracht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

coydog

Koliek tijdens de dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 23:33

Omdat ik er toch benieuwd naar ben toch maar een nieuw topic.

Vandaag had Mo een aanval van wat ik zelf drachtigheidskoliek noem.
Zijn er hier mensen die dat ook meegemaakt hebben?
Ik weet dat het veroorzaakt kan zijn door het veulen dat de darmen in de weg zit.
Maar is er een manier om dit tegen te gaan?
Volgens de veearts kan het nu niet meer voorkomen of ze heeft het zo weer.
Hoe komt het dat de ene merrie er bijna geen last van heeft en de andere, zoals Mo, compleet van de wereld is?
Helaas was ik er zelf niet bij, ik zat nog in Bergen op Zoom en mocht onderweg ook nog gezellig in de file staan, zucht.
Maar ze staat nu gelukkig weer gewoon te eten.

Ods
Forumcoördinator

Re: Koliek tijdens de dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:46

Dit is zeer herkenbaar voor mij, onze merrie heeft daar ook last van gehad bij beide veulens, vooral aan het eind van haar dracht. Waarschijnlijk heb je een wat korte merrie...

Wat mijn advies van de veearts is geweest is hele kleine porties voer voeren gedurende de gehele dag, liever 3 x perdag op de wei dan de hele dag. Ze hebben nu veel minder ruimte in de buik waardoor het voer niet kan lekker 'gisten' in de maag, in de maag bij het verwerken van het voer komen gassen vrij en daar is dan te weinig ruimte voor. Door kleine porties te geven heeft het meer ruimte en krijgt je merrie geen koliek.

Verder is het af te raden bv kuil te voeren omdat dit meer gassen geeft dan bv gewoon hooi.

Nadat we deze adviezen hadden opgevolgd ging het een heel stuk beter, ik geloof zelfs dat ze geen koliek meer heeft gehad. Longeren wil helpen tegen het vrij laten komen van die gassen, dat kan je gelukkig horen en je merrie voelt zich gelijk een stuk opgeluchter.

Succes ermee, weet dat dit extra spanningen geeft voor een al spannende tijd, hopelijk heb je hier iets aan en kun je de koliek voorkomen.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 23:54

Thnx, we gaan dus de kuil schrappen.
We vonden al dat ze dat teveel kreeg en zijn begonnen met minder kuil maar nu ik dit lees verdwijnt het gewoon van het menu.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 00:15

Kijk, heb ik misschien toch kunnen helpen Haha!

Ben benieuwd, hou je ons op de hoogte? Ik duim voor je dat het nu beter gaat!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:02

bij de dracht van het eerste veulen had Ro er ook erge last van. gelukkig viel het mee.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 08:32

Hoogdrachtige merries haal ik idd ook altijd van het kuil af, zij krijgen dan hooi.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:53

Mijn merrie heeft het ook gehad toevallig ook op de 7 maanden mijn da zei ook dat het meerdere dingen bij elkaar kunnen zijn en idd ook het veulen dat tegen de darmen aankomt .

Ze is nu bijna 9 maanden en heeft het tot nu toe niet meer gehad ze krijgt idd ook 3x per dag haar voer hooi kreeg ze al ipv kuil.,

Succes ermee hoop dat ze het niet meer krijgt is altijd vervelend zeker tijdens de dracht...

Unityy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:25

Onze merrie heeft ook koliek gehad toen we een maand of vier/vijf dragend was. Dit was een gaskoliek is er toen zelfs nog geopereerd gelukkig is ze goed hersteld en verwachten we het veulentje heel snel (ze was vorige week vrijdag al uitgeteld) hopen dat dit nu ook nog goed gaat
Dan kan het helemaal niet meer stuk!! Pling

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 23:48

Vorig jaar hadden wij het op stage ook met een oudere merrie. Op aanraden van de DA werd zij 5 x per dag gevoerd met hele kleine porties (ik geloof dat er ook geweekte bietenpulp bij zat, weet het niet zeker meer)
De koliek werd er wel minder van, maar toch heeft zij helaas op 9 maanden een voor zn leeftijd goed uitziend hengstveulen verworpen.
Dit kwam mede door haar oudere leeftijd, waardoor de darmflora ook allemaal wat uitgezakt was, ze word nu dus ook niet meer als fokmerrie gebruikt.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 07:11

waar ik heb gewerkt hadden we een merrie die op het punt stond om te bevallen,toen ze opeens ook vormen van koliek kreeg.
Het ging maar niet over dus blijven stappen na ong een half uur verder tezijn besloten we haar naar utrecht te sturen,daar aan gekomen bleek dat het veulen zich om had gedraaid en een stuk darm had mee genomen,er was geen redden meer aan toen werdt de merrie op gegeven en werdt alle aandacht naar het veulen gericht maar ook zij heeft het niet geredt,
dus wees voorzichtig en denk er niet te makkelijk over,ons heeft het merrie en veulen gekost

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 09:24

Bedankt voor alle reacties en tips.
En ik denk er zeker niet te licht over, dat is ook de reden dat ik hier vraag hoe het te voorkomen is.
Op dit moment gaat het weer goed met haar, ze is weer helder en actief.
Kuil krijgt ze niet meer en het voer proberen we in een aantal keer te geven.
Verder was er altijd al onbeperkt hooi op stal.
Dit weekend gaan ze op de wei en dat zou ook nog een risico kunnen zijn heb ik ergens gelezen.
Gelukkig heb ik dan de tijd om de boel een beetje in de gaten te houden.

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:03

Mijn merrie heeft het ook 2x in een maand gehad ik dacht rond de 8ste of 9de maand. En nadien niet meer. (maar goed) mijn DA zei toen ook dat het waarschijnlijk wel meer zou voorkomen omdat ze het toen al de 2de keer had maar het is gelukkig met die 2 keren gebleven.
Kan er volgens mij niet veel aan doen. Waarom is de ene vrouw ziek tijdens de zwangerschap en de andere niet??? Kan je ook niet veel aan doen hé.
veel succes nog ermee.