merrie "overbeschermend" tegen veulen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jokonootje

merrie "overbeschermend" tegen veulen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 11:20

Hoe krijg ik hun in hemelsnaam de box uit...

Hesther is nooit echt een lieverd geweest en heeft altijd wel wat streken gehad maar vorig jaar was ze harstikke lief en mocht ik overal bij komen bij het veulen en mocht ik haar ook nog gewoon het halster om doen en mee nemen naar buiten ...

Maar gisteren werd ik letterlijk de box uit geslagen... ze heeft nog nooit naar mij gebokt maar gisteren liep ik heel rustig naar haar toe veulentje kwam kijken mevrouw draait haar kont en slaat zo een hoef naast me op de stalwand.... ik had mijn hart wel even in de keel hangen ....

Maar met dit mooie weer wil ik haar en het veulen wel even buiten hebben ... maar dit gaat niet lukken zo ....

iemand tips?
Ik kan het morgen pas weer proberen .... Heb eerst maar besloten om ze rustig te laten wennen aan elkaar en misschien dat het gedrag al wat afneemt in de loop van de tijd.... dus ze staan vandaag nog op stal ....

Ik kan ook de box niet open zetten en haar naar de bak laten lopen zelf want ik kan het erf niet afzetten ....

azzurra

Re: merrie "overbeschermend" tegen veulen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 11:26

Als ik jou was geweest had die van mij toch een flinke schop terug gehad.
Je paard mag best haar veulen beschermen.
Maar ze mag zeker jou niet slaan.
Pak haar goed aan hoor!
Als ze het eenmaal door hebben dat ze je zo bang maakt wordt het alleen maar erger.
Probeer wel rustig te blijven maar als ze zo doet tegen je moet je haar echt wel even laten weten dat je dat niet accepteerd.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 11:38

zoerg er inderdaad eerst voor dat mamma en kind een dag of 2 nog kunnen wennen aan elkaar. daarna zou ik toch echt (samen met een ander) proberen een halster bij je emrrie om te krijgen. Zorg er in ieder geval voor dat je dan het veulen geen aandacht geeft, maar alleen de merrie. Geef haar steeds voer uit een emmer die jij vasthoud, en aai haar tijdens het eten ook. misschien kun je na een paar keer zo voeren gewoon het halster er zo opdoen. veulen gewoon los mee laten lopen en niet ook nog gaan klooien om daar een halster om te doen, want dan heeft mams meer reden om haar veulen te beschermen. Wat je ook doet, doe het niet alleen. Stel er gaat iets mis, dan is er altijd iemand bij om te helpen.

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 11:58

Ik raad je aan om eerst de merrie uitgebreid aandacht te geven. Als dit vertrouwd is. En eigenlijk het veulen te negeren. Vaak komt het veulen dan naar jou toe en vind de merrie dit minder bedreigend. En er kan ook best een beetje jaloezie bij zitten ineens gaat bijna alle aandacht van iedereen naar het veulen. Dus als je merrie het toelaat verwen haar maar lekker (kunnen ze ook altijd wel gebruiken naar een bevalling).

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 12:05

als ik haar dus nu streng aan pak schiet ze in de stress en vliegt ze tegen de boxwanden omhoog daarbij niet denkend om haar veulen...
Daar ken ik haar goed genoeg voor...

ik laat ze vandaag ook nog gewoon op stal staan...

ik geef ook geen aandacht aan het veulen alleen hij komt automatisch naar mij toe als ikd e box deur open ...
eten pakt moeders ook niet uit de hand of emmer aan...
maar ik zie morgen wel weer even verder.... misschien is ze dan weer wat gekalmeerd....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 12:11

Ik heb met Simply net zo'n probleem gehad. De eerste dag was ze erg aggressief ook naar mij, ik ben juist heel rustig maar concequent gebleben, niet schreeuwen naar haar, niet al te boos worden, daar worden ze dan alleen maar drukker van, want dan ben je juist een bedreiging.
Dus lekker in de stal opening gaan staan met halster, en en beetje vrolijk kletsen, worteltje mee en er is Sim was in no time weer normaal naar mij toe. Een vreemde laat ik bij haar de stal voorlopig niet in.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 12:14

het leuke is juist ik heb haar gisteren wel een snoepje kunnen toe stoppen maar alleen als ik het halster buiten de stal liet liggen ... zelfs als ik `m in mijn jas stopte wilde ze niet komen ...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 12:15

Neem even contact op met Esme_27 hier op Bokt.
Haar merrie was 2 jaar geleden ook zo beschermend tegenover het veulen dat ze bij wijze van spreken nog niet eens naar het veulen mocht wijzen of de merrie viel al aan.
Vraag aan haar maar wat raad Lachen

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:22

Hahahaha Marlien en jij denkt dat ik een oplossing weet? Clown

Mijn merrie is 2 jaar geleden in de wei bevallen en is 2 weken lang over-agressief geweest naar alles en iedereen. Als je binnen 30 meter kwam dan rende ze gewoon recht op je af. Het wat echt gevaarlijk, ze sloopte je gewoon.

Het enige wat geholpen heeft, is niets doen. Ik heb ze gewoon laten staan, wel aanwezig geweest maar haar ruimte gerespecteerd.

Na een week of 2 kon ik een halster omdoen bij de merrie en heb ik ze een keer op stal gehad. Daarna was de agressiviteit weg. Helaas hadden we toen het tweede probleem; een mensvreemd veulen.

Bij ons is het gelukkig allemaal goed gekomen maar bij jullie is er 1 ding erg anders; jouw paard staat nu op stal. Jij kent je merrie het beste en zal dus ook de beste manier weten om een halster bij haar om te krijgen. Bij mijn merrie heb ik eerst een halstertouw om haar nek weten te krijgen, toen kon ik mijn hand op haar neus leggen, en zo het halster om. Als je het voor elkaar krijgt adviseer ik je het halster niet meer af te halen voorlopig! Want ik neem aan dat je ze ook weer uit de wei wilt halen op een gegeven moment Haha!

Ik vind het verontrustend dat jouw merrie zo doet in stal. Daar gaat mijn theorie. Ik dacht de agressiviteit te verklaren doordat de merrie "in het wild" was bevallen. Mijn merrie is 1 mei weer uitgerekend en dit jaar bevalt ze dus op stal om deze reden.

Sterkte ermee, je zal je handen er nog vol aan hebben maar uiteindelijk komt alles toch nog goed. Mijn veulen van 2003 is nu twenter en springt het liefste bij je op schoot zo schaapmak is ze.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:35

Esme_27 schreef:
Hahahaha Marlien en jij denkt dat ik een oplossing weet? Clown

Haha! Nee, maar je hebt er wel ervaring mee Knipoog

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 18:30

het probleem bij haar is is dat ze nooit echt een lieverdje geweest is en sowieso niet graag wil dat er aan haar gezeten word als je haar eenmaal vast hebt is het een schat van een beest op haar manier ... maar ze is zo ontzettend lomp dat ze haar eigen veulen wel omver loopt dus ik zal het morgen nog maar eens proberen...

3 uurtjes na de bevalling mocht ik best aan haar en aan het veulen zitten helemaal geen probleem heb haar helemaal verwend... maar toen ik zondag weer kwam werd ze dus aggressief naar mij toe en al helemaal naar de eigenaresse aangezien die helemaal geen overwicht op haar heeft...

Het word als we haar eenmaal in de wei hebben ook een probleem om haar er weer uit te krijgen .... maar dat is voor latere zorg ....

Ik denk dat als ze morgen nog zo is ik het veulen (die wel uitzichzelf naar mij toe komt) maar even vast laat houden om te zorgen dat hij niet gewond raakt en mevrouw toch maar eventjes flink aanpak als ze zo reageert want anders weet ik het ook niet.... ze word een bom als ik haar te lang op stal laat staan... en dan is er helemaal geen beginnen meer aan om haar dat halster om te krijgen ....

*zucht* sommige paarden....

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:44

Mmh, Noor was eerste dag ook sjaggie. Kwam binnen, begon ze te hinniken toen ze me hoorde, holde naar het veulen toe, keek weer naar mij van: Kijk eens....kijk eens....dies van mij.
Toen ik dr stal in kwam werd ze al iets meer van: Hee...van MIJ he. Dus verder alleen maar wat staan kijken en tegen haar staan praten van: Jaa, mooi diggeltje heb je daar hoor meis, jaaa hij is echt wel van jou. Veel met r gepraat dus....verder ook niet aangezeten of iets....alleen merrie aandacht gegeven. En dr ook bij tijd met rust gelaten (maarja, andere mensen kwamen wel kijken, dus chaggie bleef ze). Kon wel duidelijk merken dat wanneer ik alleen met r was dan was ze praktisch zoals ze normaal ook was, kwamen er meer mensen bij dan was het weer oren in de nek en waken....ben dus wel vertrouwd persoon!

Uiteindelijk toen ze de volgende dag (we hebben ze een dag aan elkaar laten wennen) heb ik haar het halster om gedaan. Op dr af gelopen, voorzichtig, wat toegepraat. En toen wou ze ook wel weglopen, maar toen heb ik dr wel gegrepen. Madame is een echte walser, stampt ook zo over de kleine heen, vandaar dat ik dr dus ook vrij snel greep om dat te voorkomen (pak ze trouwens dan ook vaak bij de kin (met mn vingers in de mondhoeken, kunnen ze je ook niet snel bijten!).
Voordeel.....ik ben wel baas over r...ze weet dat wanneer ze rare dingen uithaalt of mocht ze me bijten dat ze dan een oplawaaier terug kan verwachten, dus dat was wel een voordeel met haar pakken. We houden beiden elkaar in de gaten maar halen niet uit. Eenmaal haar te pakken gekregen deed ze ook superbraaf hoor, niks geen gedoe.

Maar jou merrie is als ik het zo hoor nogal een lastige. Zou toch op een of andere manier haar proberen te "lokken". Oke niet zoals het hoort, maar eigen veiligheid gaat voor hoor!! Eenmaal het halster om zorgen dat je dr goed te pakken (desnoods in de 'houdgreep') hebt en iemand anders die het veulen pakt en ze dan zoveel mogelijk samen de box uit halen. Als het kan zelfs veulen voorop, dan merrie....dat ze'm ten alle tijde kan zien. Na verloop van tijd wordt zowel merrie als veulen makkelijker!! En mocht ze dan echt moeilijk gaan doen, HEEL HARD SCHREEUWEN, dat werkt bij mij altijd tenminste. En ze ook voor proberen te zijn qua acties....zo hoor je mij gauw 20x "denkkkk ter an!" schreeuwen en letten ze dan nog niet op dan kunnen ze een mep verwachten....(maar meestal is het bij 2x schreeuwen al wel afgelopen)
Ze moet accepteren dat, ondanks het veulen, ze zich toch aan bepaalde eisen van jou als baas moet houden. En jou dus ook als baas zien!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:41

Ik heb mijn paarden in pension gehad bij een boer en die had ook zon merrie. Die was waanzinnig agressief. Hij liet die merrie met halster om veulenen want je kon er echt niet bij. Als hij de merrie moest hebben leunde die over de boxwand heen of door de tralies van de box deur met een wandelstok zo die merrie bij het halster gepakt. die man was beresterk en die nerrie kon eigenlijk alleen de wandelstok aanvallen en niet de boer zelf. Deze merrie bleef altijd agressief het werd wel minder in verloop van tijd.

Ik denk dat ik in overweging zou nemen om door te gaan fokken met zon merrie, gaat de plezier van het fokken van veulentjes er wel snel af. Tenzij het tijdelijk is, dan is het een kwestie van eventjes geduld.

Ik heb t ook nadersom gehad bij mijn ponymerrie, die viel mij niet maar wel andere mensen en paarden, ik kwam na een dag of drie bij haar zoon in de stal en meneer ging mij aanvallen net als de moeder, nou wat je noemt een ontnuchtering Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 00:38

Meestal helpt een paar dagen negeren perfect!
Wel elke x even kijken.
En kijken of je de merrie kan aaien, lukt dit niet moet je idd niet gaan vechten.
Meestal keert het tij met een paar dagen!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 11:03

lokken werkt niet gisteren dus al even geprobeerd ze gaat met haar neus in de verste hoek staan veulen tussen wand en haar borst in en kont naar de opening... als ik de boxdeur open doe draait ze zich om om even te kijken ik bied haar wat lekkers aan waar ze normaal een moord voor doet ... en ze kijkt en draait zich met de oren in de nek weer in de positie om ...

Ik zal het straks een proberen met de boer erbij misschien dat die even kan helpen....

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:34

Ik heb al redelijk wzt ervaring met dit soort gevallen... zowel gevallen met als zonder veulen... (voor wie mijn topic van vorig jaar gelezen heeft overdonkerwolkje Bloos )

De Merries die ik verzorg hier zijn heel brave merries maar zodra dat ukje er is zijn ze een maand de grootste krengen van de streek.

Mijn tip voor jou is om er veel tijd over te laten gaan en geduldig te zijn... deze streken zijn altijd van voorbijgaande aard. Let vooral op dat je niet gewond raakt!!!! Ik begrijp dat je ze graag buiten iwlt hebben met dit mooie weer, maar voor je eigen veiligheid en voor zover ik jouw situatie ken, zou ikze nog een beetje laten rusten... dus vooral voor jouw (en het veulen) 's veiligheid...

geen zorgen , het komt vast en zeker goed....

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 14:46

ik heb zonet lekker in de staldeur opening gezeten met een grote emmer biks en haar bij me laten eten dan krijgt ze maar iets meer voer ze kwam in ieder geval naar me toe dus ik heb er ook wel vertrouwen in ...

ilonajoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:45

Hoi,

Mijn vorige merrie had precies hetzelfde probleem.

Het enige wat hielp was van te voren een halster aan doen en dan hopen dat je ze na de bevalling kon pakken.

Helaas heb ik dat de keer ervoor ook niet gedaan en toen moest ik het ook oplossen.

De volgende dingen werkten bij mij:

Een voerbak neerzetten met daarin het halster, als ze gaat eten het halster aan trekken. Het klinkt heel stom maar bij mijn merrie werkte dit echt!!
Verder deed ik veel met voer, bijvoorbeeld met voer lokken. Niet je halster erbij houden, eerst een paar keer voeren, anders denkt ze iedere keer als ze het halster ziet dat je haar wilt pakken.
Daarna wanneer ze wat lakser wordt, je halster pakken en heel snel je merrie pakken.

Wees haar voor en wees haar te slim af. Blijf in de deuropening staan en ga niet de stal in, ze zal je zeker slaan!

Vooral niet terug slaan of schoppen dit werkt alleen maar averechts.

Let erop dat je de merrie regelmatig van het veulen afhaalt en dan het veulen leert een halster aan te doen en te aaien anders heb je kans dat je veulen schuw wordt.

Laat je merrie ook weer regelmatig werken, zo komt ze weer in een ritme en gaat wat vaker van haar veulen af, zo wordt ze ook wat rustiger.

groetjes en veel succes met je veulentje.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 08:07

azzurra schreef:
Pak haar goed aan hoor!
Als ze het eenmaal door hebben dat ze je zo bang maakt wordt het alleen maar erger.
Probeer wel rustig te blijven maar als ze zo doet tegen je moet je haar echt wel even laten weten dat je dat niet accepteerd.

mee eens, een merrie bij ons op stal doet dat ook,als we langskomen, met of zonder ander paard dan slaat ze, en als er iemand bij gaat staan en brullen als een ander paard langskomt gaat het nu veel beter

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 09:39

liezzie schreef:
azzurra schreef:
Pak haar goed aan hoor!

mee eens, een merrie bij ons op stal doet dat ook,als we langskomen, met of zonder ander paard dan slaat ze, en als er iemand bij gaat staan en brullen als een ander paard langskomt gaat het nu veel beter

en dan ? dan is ze zo in paniek dat ze door haar stal heen bulderd en mij en het veulen onder de voet loopt... het is een echte bulldozer en let op zo`n moment echt niet op waar ze haar voeten neer zet hoor....
Daar ken ik haar te goed voor...

We hebben haar inmiddels te pakken gekregen gisteren zijn ze voor het eerst naar buiten geweest ...
We hebben het veulen vastgepakt en die bleef rustig staan omdat hij zijn halstertje al lang om had...
Hesther in de hoek van de stal gedreven en haar met de stem op haar donder gegeven zodra ze ook maar wat probeerde ...
We konden haar het halster om doen en zijn naar buiten geweest...
Als het goed is heeft ze ook nog steeds het halster om ik heb om 12 ur afgesproken dat ik er dan weer zal zijn om haar naar buiten te doen samen met de stalhouder....

bedankt voor de tips !!!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:33

Eén tip, blijf bij het veulen (als je in de stal staat en er niet uit kunt). Ze zal NOOIT haar veulen slaan. dus die zou in eventuele paniek situaties waarbij d nood echt hoog is je enigste levensverzekering kunnen zijn!

Verder, ja ik heb vorig jaar onze fries wel een keer flink op dr lazer gegeven. Maar dat was meer omdat de eigenaar alles wel goed vond, en ik toch wel graag de stal in wou komen zonder aangevallen te worden. Echter ken jij je paard het beste, en als je denkt dat door rust het wel goed komt! wat zijn nou die 2 weken op een paardenleven!
succes!