klein beetje een slap uier, drachtig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hetlarixbos

klein beetje een slap uier, drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 20:16

Mijn merrie heeft een heel klein beetje een slap uier. Het is niet helemaal strak meer. Nu twijfel ik al een tijdje als ze misschien drachtig is of niet ik hoop toch echt van niet maar weet maar nooit het is een vreemd maar ozo lief paardje. Haar buik is niet overdreven dik wel lekker rond.
Ik laat haar voor de zekerheid als het door kan gaan dinsdag opvoelen ik wil geen risico lopen. Maar ik ben nu benieuwt dus van daar mijn vragen; kan een jonge merrie die niet drachtig is hebben die nog een strak uier of kan dat ook al een beetje gaan "hangen"?
En kan een merrie die vorig zomer gescand op drachtigheid is (moet toen minimaal 2 maanden drachtig geweest zijn) en volgens de dierenarts niet drachtig was toch drachtig zijn? Of kunnen ze zoiets niet over het hooft zien? Hebben jullie dit wel eens gehoord?
Oja ze is ook nog niet hengstig geweest heeft iemand ook nog een merrie die nog niet hengstig is geweest en het normaal goed laat merken?

Wendy_Komen

Re: klein beetje een slap uier, drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:54

De kans dat deze merrie drachtig is lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Met scannen is 2 maanden dracht niet te missen! Dan heb ik het natuurlijk over scannen, en niet over opvoelen. Zolang het uier zich niet vult zou ik me geen zorgen maken als ik jou was. Maar als je het inderdaad 99% zeker wilt weten moet je haar op laten voelen. Maar dit is ook niet 100% betrouwbaar.

Veel succes ermee, en hou ons op de hoogte!!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:08

Wendy_Kila schreef:
Met scannen is 2 maanden dracht niet te missen!

Zal ik jouw is het verhaaltje vertellen over de merrie die ondanks het scannen 11 maanden later er tóch een veulen uitpoepte? Tegen ieders verwachtingen in? Haha!
Veullie kreeg de toepasselijke naam Unexpected. Clown
Sommige veeartsen zijn ondanks hun opleiding toch niet zo heel erg bevoegt ... Ach gut
Hoewel een fout maken ook wel weer menselijk is natuurlijk. Lachen

Bij maiden merries (merries die nooit eerder veulen hebben gehad) zitten de spenen meestal helemaal bovenin verstopt tussen de achterbenen. Ik heb eigenlijk geen idee of zoiets met termijn gaat hangen ...
Hoe oud is je merrie?

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 16:34

Bedankt voor de reactie's.

Wendy_Kila schreef:
Hoe oud is je merrie?

Mijn merrie is ruim twee jaar maar is waarschijnlijk per ongeluk gedekt door een toen pas gecastereerde hengst (foutje maar erg bedankt Stoom uit je oren Hamer )

Ik heb haar vorig zomer dus laten scannen toen het me opviel dat ze niet hengstig meer werd. De dierenarts ging eerst met de hand de mest eruit halen en zij toen die kan wel eens drachtig zijn, ze voelt wel zo. Maar daarna ging ze er met het scanding in en toen zij ze van niet. En ze verklaarde de uitblijvende hengstigheid doordat ze erg jong was en die wel vaker onregelmatig was.

Maar nu is ze dus nog steeds niet hengstig geweest en heeft dus een beetje een slap uier. Maar echt dik is ze niet. Ik twijfel echt als ik naar haar buik kijk denk ik van het kan niet maar waarom is ze dan nog niet hengstig en de dierenarts dacht eerst van wel. Dus morgen maar laten opvoelen en scannen natuurlijk. En maar heel hard hopen van niet.

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 22:13

Gelukkig hoeften we vandaag niet naar de dierenarst. Lijkt me namelijk niet prettig voor haar. Want ze is hengstig geworden. Net op tijd anders had ze weer z'n lekker inwendig onderzoek gehad.
Alle zorgen waren dus voor niets. Ik kan weer rustig Slapen