Merrie in de zomer met deken op + veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Merrie in de zomer met deken op + veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 08:41

Hi

Ik vraag me af of ik Lady in het land kan zetten met een vliegendeken en het veulen er dan bij kan zetten.
Lady wordt helemaal lek gestoken door de muggen en geen vliegenspray werkt. Ik wil haar dit jaar onder een vliegendeken zetten, maar vraag me af of dat verantwoord is met het veulen.

PhiaBink

Re: Merrie in de zomer met deken op + veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:04

Ik zou het niet doen. Toch door gaan zoeken naar een goede anti-vlieg/steek/zoem verdrijvers.
Deken kan gaan schuiven, veulen kan dan aan 1 kant drinken dan of moeilijk drinken. Probeer haar in een land te zetten waar weinig beschutting is. Vliegen houden niet zo van wind en zijn liever op een beschutte plaats.
Voor muggen moet ze voor zonsondergang binnen zijn. Zorg op stal voor een goede ventilatie, dus dat er toch iets van wind door de stal gaat. Kijk uit voor tocht!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 09:16

Ze staat op een stuk land wat eigenlijk vrij beschut is aan 1 kant (hoge bomen en struiken). Ik vind het ook niet zo'n lekker idee die deken, stel dat hij voor de helft afschuift en het veulen erin gaat staan ofzo...moet er niet aan denken.

Is vliegenspray niet gevaarlijk voor veulentjes? Of ik moet nu heel snel gaan beginnen met het voeren van knoflook-spul!!!

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:27

Ik vind knoflook ook altijd goed werken, zou ik er sowieso bij geven.
Ik heb wel eens gehoord dat de dierenarts ook een injectie kan geven en dat ze dat de hele zomer vliegvrij is. Weet alleen niet of ze dat mag als ze een veulen heeft. Zou ik de dierenarts even voor bellen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 11:00

Ik denk dat als je de deken goed vastmaakt het geen kwaad kan. Ken een merrie die lever problemen had, en daardoor geen zon kon verdragen. Die moest toen helemaal bedekt worden met een aparte deken die zon werend was. We waren ook zeer benieuwd hoe het veulen zou reageren, maar die had het gelijk door. Die duwde zo de deken gedeeltjelijk opzij met zijn hoofd zodat hij gewoon goed bij het uier kon.

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar als de deken niet teveel kan schuiven kan het volgens mij zeker geen kwaad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:48

Ik zou het niet doen...er zijn andere middelen voor, en je vergeeft het jezelf nooit als het veulen op een of andere manier toch in de deken verstrikt raakt.

En een merrie met een leverprobleem nog een dracht aandoen? Hmm....heb ik zo mijn eigen mening over.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:54

@ Cassidy: Ze kreeg last van haar leven op zo´n 8 maanden dracht. Ze ging toen van een vette wei in een minder vette wei, waardoor het toen naar buiten toe kwam. Vandaar. Nu heeft de merrie gelukkig nergens geen last meer van. Heeft kennelijk de gifstoffen toch het lijf uit weten te krijgen.
Maar vandaar dus..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:40

ik zou het zeker niet in het begin doen... dan kan het veulentje ong in verwarring raken en de uier niet goed vinden enz Bloos

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:59

Ik zou het ook niet doen. Zoek naar een vliegenspray met zuiver natuurlijke ingredienten en vraag de verkoper naar de veiligheid voor veulens.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:59

Ik zou het ook niet doen. Zoek naar een vliegenspray met zuiver natuurlijke ingredienten en vraag de verkoper naar de veiligheid voor veulens.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:16

Mijn merrie had toen ze haar veulen kreeg de winterdeken op en 's zomers kreeg ze ook gewoon haar vliegen deken op.
Dekens en veulens hoeven echt geen probleem te geven mits je er op let dat je de kruissingels glad om het paard doet. Niet strak, maar dus geen grote ruimte tussen singels en buik. Daarnaast haal je de lieskoorden/riemen van de deken af en maak je, indien nodig in plaats daarvan een bilkoord tussen de twee achterste ringen van de liesriemen, zodat de deken toch goed blijft liggen.
Zo deed ik het zonder probleem en nog heel wat mensen die ik ken.
Het veulen duikt wel onder de deken en als je dus even op die twee dingetjes let hoeft dat echt geen probleem te zijn.

Ik zou juist veel huiveriger zijn om vliegensprays te gebruiken, omdat het veulen door likken e.d. daar toch wel wat van binnen kan krijgen en dat lijkt me ook niet echt gezond.
Maar uiteraard moet ieder gewoon doen waar hij/zij zich comfortabel bij voelt...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 00:54

mijn merrie had vorig jaar wel een dek op maar dat kwam omdat ze op 14 februarie was bevallen en t nog - was..
ik heb ervoor gezorgd dat de bilkoorden eraf waren, zodat dat al geen gevaar meer zou opleveren..
en verder alleen de voorste buikkoort vast gedaan en op ligte spanning net langs r voorbenen heen.

ik had de vlappen aan de achterkant op de rug gebonden zodat de uiers goed zichtbaar was en toen t weer ok maar een klein beetje beter werd ging der dek er direct af.

ik stond dit jaar weer voor de keuze maar heb besloten deze winter geen dek op te doen zodat ze een dikke vacht kreeg.

je weet t toch maar nooit met die dekens..
t scheeld dat wij een camera hadden en alles constand in de gaten hielden..
En dan kan je t miss nog niet voorkomen dat er iets ergs gebeurd..

Neej als je de keus hebt ga ik voortaan altijd voor NEE

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 00:57

Francis schreef:
Mijn merrie had toen ze haar veulen kreeg de winterdeken op en 's zomers kreeg ze ook gewoon haar vliegen deken op.
Dekens en veulens hoeven echt geen probleem te geven mits je er op let dat je de kruissingels glad om het paard doet. Niet strak, maar dus geen grote ruimte tussen singels en buik. Daarnaast haal je de lieskoorden/riemen van de deken af en maak je, indien nodig in plaats daarvan een bilkoord tussen de twee achterste ringen van de liesriemen, zodat de deken toch goed blijft liggen.
Zo deed ik het zonder probleem en nog heel wat mensen die ik ken.
Het veulen duikt wel onder de deken en als je dus even op die twee dingetjes let hoeft dat echt geen probleem te zijn.

Ik zou juist veel huiveriger zijn om vliegensprays te gebruiken, omdat het veulen door likken e.d. daar toch wel wat van binnen kan krijgen en dat lijkt me ook niet echt gezond.
Maar uiteraard moet ieder gewoon doen waar hij/zij zich comfortabel bij voelt...

normaal duikt een veulen wel onder een deken, maar die van ons vertikte het gewoon, dus daarom hadden wij de vlappen op zn rug gedaan

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 10:43

De arabier van vrienden van me draagt een boett deken tegen de vliegen, het veulen staat erbij en dat levert totaal geen problemen op

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 11:08

ik heb dus hetzelfde probleem mijn merrie is 14 april uitgerekent en heeft een zonneallergie.
het is een lang verhaal maar om het kort te maken ze moet een vliegenkap op een deken met hals en 4 witte bandages op anders verbrand ze al haar witte plekken.
ze is dus bont.
het kan niet anders zometeen anders moet ik haar binnenhouden en dat is met haar geen doen ze verbouwt de hele boel.
en volgens de dierenarts moet het gen probleem zijn.
ik zou zeggen probeer het gewoon en blijf er gewoon even bij staan.
dan zie je vanzelf wel hoe het gaat.

mvg gemma

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 13:10

Ik zou nu al met knoflook beginnen, eigenlijk hoe eerder hoe beter. Dan zou ik een anti-vliegen spray nemen op homeopathische basis. Vraag of het gevaar kan opleveren voor veulens.
Zet haar op een land waar geen boom te vinden is. Hoe meer wind hoe beter.
Ik zit midden in de polder en er zijn hier ook vliegen, maar ik merk wel dat er minder zijn dan bij weilanden met veel beschutting.