ijzers eraf --> heel erg stijf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kirstin

ijzers eraf --> heel erg stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 17:59

Gisteren is de hoefsmid geweest om de ijzers van mijn merrie eraf te halen, aangezien de bevalling erg op gaat schieten. Nu loopt ze in principe altijd met ijzers, en toen ze de ijzers nog om had liep ze nog behoorlijk makkelijk (naar omstandigheden --> dikke buik) rond. Nu de ijzers eraf zijn lijkt ze wel hoefbevangen, iedere stap in de stal lijkt te veel gevraagt, laat staan dat ik een stuk over de harde weg durf te lopen.

Vorig jaar had ze hetzelfde probleem, maar was het naar mijn idee iets minder. De smid zegt zelf dat het echt de gevoeligheid van de hoeven is en dat ze weer even moet wennen, maar dit is echt een heel zielig aanzicht. Vorig jaar had ze er na de bevalling geen last meer van.

Zijn er hier mensen die een paard hebben met net zo'n soort probleem? Ik voer 2x een halfje merriebrok, 2x halve plak kuilgras en 2x peen. Naar mijn idee niet teveel voor een merrie van 1,78. En denken jullie dat ze tot het veulen er is beter op stal kan blijven staan, of moet ik toch maar een beetje blijven stappen (ook al strompelt ze)?

Syrianda

Re: ijzers eraf --> heel erg stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 18:01

Jeetje wat vervelend. Helaas kan ik je niet helpen. Maar ik was ook van plan om mijn merrie haar ijzers eraf te halen voor de bevalling. Zij is ook gevoelig op haar hoeven zonder ijzers. Nou maar afwachten dan.
Hopelijk gaat het met jou merrie snel beter.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 18:06

Heel herkenbaar verhaal, bij mijn paard zijn afgelopen zomer de ijzers eraf gehaald. Toen heb ik haar ook een maand alleen maar in de wei laten lopen, ze liep ook zo gevoelig en ze had daar het minste last van als ze in de wei liep. Ik had ook altijd het idee dat ze hoefbevangen was, maar de DA sloot dit gelukkig uit.
Daarna ben ik rustig aan weer begonnen met stukjes over het harde wandelen. Dit ging na verloop van tijd steeds beter en ik heb na een half jaar weer een buitenritje kunnen maken.
Nu is het voor jouw paard natuurlijk nóg zwaarder, omdat ze al zo'n dikke buik heeft...

Heel erg vervelend en ik weet ook niet goed wat je eraan kunt doen. Zoveel mogelijk laten lopen waar het voor haar het fijnste is, hoe harder de ondergrond, hoe gevoeliger het voor haar is om er te lopen...

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 18:26

Ook al is het niet leuk, toch 'fijn' om te lezen dat er meer paarden zijn die dit hebben. Ik denk dat ik dan maar een beetje in de graskant ga lopen/ grazen, zodat ze niet nog stijver wordt. Het weiland is nu nog niet echt begaanbaar, die moet eerst nog aangetrokken worden. de kuilen zijn nu zo diep dat het helemaal niet leuk lopen is voor haar.

Het is dat ik haar niet helemaal vertrouw met ijzers erom, anders zou ik ze echt het liefste eraan laten....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:40

Je kan het best toch een paar rondjes ook op het harde stappen. Daar wennen ze ook aan en worden de hoeven ook harder van. Niet te veel natuurlijk want dan heb je misschien kans dat ze afbrokkelen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:01

Dat zal misschien wel beter zijn (ook al ben ik daar niet geheel van overtuigd, maar dat terzijde). Het is niet leuk om met je paard op het harde te moeten lopen als je ziet dat ze dan veel pijn heeft. Want dat had ze, dat weet ik zeker! Ik heb haar nog nooit zo meegemaakt...
Dan laat ik haar liever rustig op zachte ondergrond wennen en dan duurt het allemaal maar wat langer.. dat maakt me dan ook niet zoveel uit. Op het zachte ging het goed, dus daar liep ze hele dagen.

Kirstin, ik weet niet of je je paard aan huis hebt staan of op een pensionstalling oid? Misschien is het ook wel een idee om haar in de bak te zetten overdag, als dat gaat. Aangezien de wei nog niet begaanbaar is bij jou.

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 21:39

Ik heb vanmiddag een klein stukje gestapt en het ging iets beter, het is echt de gevoeligheid en haar dikke buik die in de weg zit. Ze staat ook echt op de laatste dagen denk ik...morgen weer zo'n klein stukje stappen... beetje bewegen is toch het beste vind ik zelf.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:43

Blijven bewegen is het beste, de hoeven worden dan vrij snel harder.
Als je zelf 's zomers voor het eerst op blote voeten loopt is het ook gevoelig, hoe meer je het doet hoe sneller je er minder last van hebt.
Bij paarden is dat min of meer hetzelfde.
Niet overdrijven maar wel blijven lopen.
Mo liep na een week al beter zonder ijzers.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:28

Ik heb van precies hetzelfde last en zelfs na een half jaar zonder ijzers loopt ze nog K.T. Ze heeft hele lage verzenen en kan dus absoluut niet zonder ijzers. Die van mij komt dan ook pas eind mei van haar ijzers af. En dan hoop ik toch eigenlijk wel dat ze eind juni/ begin juli (als haar veulen een maandje oud is) de ijzers er weer onder kan krijgen.
Veel sucses met je merrie, hoop dat ze ondertussen iets beter in haar vel zit met haar zere voeten. En wanneer is ze uitgerekend?

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 12:05

Ook mijn paard heeft dit gehad. En ik ken er meer. Het is echt iets wat ze krijgen als ze lang op ijzers gestaan hebben. Ook als ze niet drachtig zijn. Gewoon even laten strompelen, hoe banketstaaf het er ook uit ziet. (In het begin wel lekker in de berm laten lopen als je naar buiten gaat!) Je zult zien dat het vanzelf beter gaat en de hoeven hard worden. Ik rijd nu zelfs weer op mijn paard op de weg zonder ijzers. Gaat hartstikke goed. Even volhouden dus. Ach gut

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 12:44

Bij mijn pony hebben we ook de ijzers eraf gehaald, niet omdat ze een veulen krijgt maar omdat ze er heel vaak afvielen. De eerste paar weken liep ze echt slecht, omdat ze het niet gewend was. Ik ben haar biotine gaan geven om de hoeven sterker te maken en groeien ze beter, ze loopt nu helemaal goed.

Ook is het een stuk beter om op het gras of zachte delen te gaan lopen, dan hebben ze er niet zo een last van.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:40

Citaat:
Ook is het een stuk beter om op het gras of zachte delen te gaan lopen, dan hebben ze er niet zo een last van.
En blijven ze zacht en dus gevoelig.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:14

Ken het probleem toen mijn merrie op rust moest op een uitloop heb ik haar achterijzers eraf laten halen zo van ze doet toch niks is precies een maand goed gegaan en toen zeiden ze op de kliniek doe er maar rap weer achterijzers onder.

Nu moeten dus eind van de maand zo en zo haar achterijzers eraf (mischien ook voor) ivm en de dracht en waar ze heen gaat mogen ze geen achterijzers op dus zie ook de bui al hangen kan je dus niet echt advies geven maar ga dit topic dus goed volgen of iemand met een goede oplossing komt.. in ieder geval succes met je paardje is heel vervelend!!!

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 15:00

Het gaat verder gelukkig prima met haar, ze is druk bezig met het in de maling nemen van haar baasje.... Ze is 28 maart uitgerekend, maar ik denk dat het eerder gaat gebeuren. Vanacht ging het alarm 4x, toen ik ging kijken kwam er een soort van vlies uit --> teken, maar ben er helaas 3x voor niets uit gegaan... (al 3 nachten... Boos!)

Hoop dat het snel geboren gaat worden, dan kan zij wat makkelijker lopen (zonder hele dikke buik) en kan ik weer gewoon slapen Knipoog

tzif

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:59

mijn paard dr ijzers moeten er binnekort ook af, ze zitten er pas net onder (niet van net beslaan, maar de eerste keer dat ze op ijzers staat), omdat ze altijd hele gevoelige hoeven had/heeft, als we 2x naar buiten waren geweest liep ze alweer kreupel.

dus dat word voorlopig maar in de bak rijden Huilen maarja, je moet wat over hebben voor zo'n lief veulentje Lovers

oja, werkt dat biotine voeren echt? want dan kan ik het ook proberen

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:43

Zet je paard zoveel mogelijk buiten.
Kan die niet in de wei, zet haar dan in de bak als je daar de mogelijkheid toe hebt.
Veel beweging is het beste.
En daar helpt een kleine stukje aan de hand stappen ook niet aan.
Mijn merrie is ook ieder jaar gevoelig als de ijzers eraf gaan als ze bijna een veulen krijgt.
Beweging is ook bij haar en het beste en als het veulen een maand oud is ongeveer gaan bij mij de ijzers er weer onder.
Mijn merrie is toch altijd heel rustig, dus slaan zal ze d'r veulen niet doen.
succes ermee

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 17:05

het gaat gelukkig weer prima met haar! Alleen dat veulen wil maar niet eruit komen....

er is er toch nog nooit een blijven zitten, toch....? Nagelbijten / Gniffelen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 17:15

Een dracht van 13 maanden komt wel eens voor Ach gut

Biotine is een middel om de hoeven harder te maken, zou je aan je da moeten vragen of dit ok hiervoor zou helpen

maradamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:28

TequilaRos schreef:
Ze heeft hele lage verzenen en kan dus absoluut niet zonder ijzers.

Waarom kan ze dan niet zonder ijzers? Die van mij heeft ook lage hielen en die loopt super. Over het harde, buitenritten over de weg, maar ook in de wei en in de bak niks aan de hand hoor!

marrit

fen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:07

Tip: als je de ijzers eraf haalt niet te veel hoef afdoen. Met iets langere voeten zijn ze veel minder gevoelig. Pas als ze een tijdje zonder ijzers loopt, dan pas bekappen. (spreek uit ervaring). En idd gewoon buiten in de wei is het beste, de hoeven hebben toch wat tijd nodig om aan te passen/harder te worden.

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 07:10

Sammie schreef:
Een dracht van 13 maanden komt wel eens voor Ach gut

ja... dat lees ik dus ook steeds meer.... en ze was andere jaren altijd keurig op tijd!

straks gebeurt het morgen (1 april) en dan gelooft niemand het.... ben ik ook lekker mee! Clown