Wat is jullie voorkeur? Plaats merrie veulenen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat is jullie voorkeur? Plaats merrie veulenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:02

Sja, vraag staat wel in de titel. Ben benieuwd naar wat jullie voorkeur is om de merrie te laten bevallen, en wat je situatie is.

Ik heb mijn twee paarden, Haflinger en Tinker, op een grote paddock (9*14) staan. Hier zit momenteel een stal aan vast (4,5*5,2). Daarnaast heb ik nog een dichte stal van vergelijkbare afmetingen. Momenteel gaat de haf daar 's nachts in. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ze dus twee ingangen hebben, en de verbindingsdeur tussen de twee stallen dicht is.

De Tinker, Dewi van vorige eigenaresse Leonoor overgenomen, is momenteel drachtig. Ze is 6 mei uitgerekend, dus vanaf half april kunnen we het diertje gaan verwachten. Ik weet echter niet zo goed wat ik moet gaan doen.

* Zal ik mijn haf voortaan vanaf half april moeten scheiden van de tinker? Ze kan namelijk nog op een ander klein paddockje. Of zal ik haar erbij laten? de paddock is groot genoeg. En wat zijn jullie ervaringen met een of meerdere paarden bij een drachtige merrie die bevalt?
* Zal ik de tinker op stal zetten met de deuren dicht of moet ze het zelf kiezen?
* Indien buiten. De huidige paddock is een grondpaddock, verdient dit de voorkeur, of moet ik haar op de kleine graspaddock zetten?

De grote grasweide, waar trouwens geen schuilstal oid aan zit, is geen optie. We hebben een grote veeput, en wil het risico niet nemen.

Ik kan straks een birth-alarm lenen van mijn oom wat gaat piepen als ze langer dan 5 minuten ligt. Wat vinden jullie van dat systeem? Verder, als ze nou bevalt, en we zijn erbij, is het dan zinnig om klaar te staan met dat jodium, ontsmettingsmiddel, watten, heet water etc. wat je in boeken leest. Of zal dat in de meeste gevallen niet nodig zijn?

Verder, het is eigenlijk mijn eerste bevalling die ik meemaak. Dus heb eigenlijk alleen maar boekenkennis, hebben jullie nog praktische tips?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Wat is jullie voorkeur? Plaats merrie veulenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:13

Ik zou ze wel scheiden van elkaar. En mijn voorkeur voor bevallen gaat uit naar de wei, of in jouw geval de graspaddock, ideaal gewoon. Buiten in het gras bevallen is het meest hygienisch, en de kans op infecties het kleinst. Wel kijken hoe het weer is, rond die tijd kan er nog nachtvorst zijn en dat is natuurlijk niet echt prettig voor zo'n pasgeboren hummeltje. Als de stal aan de paddock grenst is het helemaal perfect, als de tinker binnen en buiten kan. Is een mooie ruime stal, en je haflinger zou dan in die andere dichte stal kunnen.

Zou wel je paarden bij elkaar zetten als je er een hele dag bij bent en toezicht hebt. Stel dat je tinker begint kun je ze alsnog van elkaar af halen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:16

Mijn ervaring is dat andere merries (geen idee hoe ruinen reageren) de bevallende merrie haast negeren, maar toch zou ik het niet prettig vinden een merrie te laten bevallen waar andere paarden bij staan. Het kan zijn dat de merrie zo beschermend wordt over haar kleine dat ze het veulen zelfs kan verwonden terwijl ze zich druk maakt om een ander paard wat erbij wil komen kijken.

Overdag buiten bevallen (onder toezicht) kan prima gaan, ik zou haar niet in het zand laten bevallen, alleen op gras.
Savonds heb ik ze toch echt liever binnen, stel er gaat wat mis, dan heb je daar in elk geval verlichting voor als de DA moet komen of voor jezelf om te kijken of alles goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:47

Helaas zo is het niet. De grote paddock, daar zitten dus beide stallen aan vast. In die grote paddock is het ook gewoon zeekleigrond. Is namelijk opgevreten en kapotgelopen. Dus geen zand over het grote deel, net het stuk voor de stallen ligt een hoop zand, de rest is gewoon grond.

De kleine paddock (vage ronde vorm van 6*6 schat ik) is wel afgezet met lint en staat gras in. Ik vind hem alleen zo klein...

Ik denk dat ik ze dan overdag wel bij elkaar laat, en 's nachts gescheiden, moet alleen nog zien wie waar gaat. Het zijn namelijk wel vreetzakken, dus de graspaddock zou ook zo weer kort zijn, en dus gronderig Haha! Misschien dat ik Dewi dan 's nachts op stal zet met de deur dicht ofzo.

Haflinger is trouwens ook een merrie, maar die's nog nooit bevallen ofzo. Tinker is momenteel vrij dominant. Paarden staan aan huis trouwens, en mijn ouders zijn overdag veel op het erf bezig, dus ze worden wel in de gaten gehouden.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:15

Op de zand- of kleigrond zou ik ze niet laten bevallen.
De wei (of iig op het gras) Zou mijn voorkeur hebben. Maar voor 's nachts is dat ook niet ideaal ivm licht. Mocht er iets mis gaan, Je ziet in het donker zo weinig. Haha!
Mijn merrie (is 22 april uitgeteld)blijft overdag met haar 5 jaar oude dochter buiten en gaat 's nachts naar binnen. Ze heeft een stal van 3 bij 4 meter.
Ik laat ze bij elkaar, maar zij staan al 5 jaar samen. Verder stond er nog een ruin bij maar die haal ik weg. Ik weet niet hoe hij op het veulen zal reageren en hij heeft een hekel aan alles wat kleiner is dan een gemiddeld paard. (zo ook aan de haf van Buitenzorg.) En als m'n merrie haar veulen tegen hem wil beschermen, wie weet wat er dan gebeurd.

Een birth-alarm kan uitkomst bieden. Op de stal waar ik gewerkt heb, hadden we er ook een. Maar niet elke merrie ligt 5 min. voor ze gaat bevallen. Die van ons kon je instellen. Ik zette hem altijd op kort blijven liggen. Dan moest ik wel vaak voor niks m'n bed uit maar ik was altijd bij de bevalling.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 16:00

Nuala is rondom dezelfde datum uitgerekend en ik ga er vanuit dat het weiland dan nog te nat is. De paddock vind ik geen optie ivm zand.

Ik zou kiezen voor de stal. Nuala gaat dit jaar ook binnen bevallen omdat het weer gewoon niet goed genoeg is. Kou is niet het ergste, maar nattigheid wel.

Ik zou de haflinger er niet bij laten staan tijdens de geboorte. De Tinkermerrie kan daar weleens heel heftig op reageren en zo het veulen in gevaar brengen. Te snel opstaan bijvoorbeeld na de bevalling waardoor de navelstreng te snel breekt.

Het birth-alarm heb ik zelf slechte ervaringen mee. Ik had het 2 jaar geleden ook gehuurd en bij Nuala bleef het echt niet zitten. Het schoof steeds naar beneden waardoor het alarm afging. En dat 's nachts om het uur. Uiteindelijk dat ding af gedaan want ik werd gek en ze is dus zonder dat ik erbij was bevallen.

Kom ik gelijk aan op het volgende punt; ik heb helemaal niks gedaan na of tijdens de bevalling. Geen jodium, geen navelklem ofzo, geen handdoeken en geen warm water. Alles was prima en het veulen was al een uurtje oud toen ik er bij kwam. De navelstreng is er zelf netjes afgevallen na een paar dagen.

Toch leg ik wel alles klaar. Mochten er complicaties zijn dan kan je ze wel nodig hebben.

Ik koop voor dit jaar een camerasysteem voor €80,- bij de Macro en ga lekker voor de tv liggen kijken of ze al bevalt. Als ze begint dan ga ik er niet heen, want Nuala heeft het niet op mensen als ze bevalt. Pas als er iets mis is ga ik er naartoe.

Succes!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 18:56

Maya.... ze zou me kunnen verrassen, maar als ze wil bevallen in een box (helemaal waar jullie bij zijn.....) dan gaat bij mij de vlag uit.

Amanda erbij laten lijkt me niet eens het grote probleem. Het zand ook niet. In jouw geval zou ik kiezen voor de grote paddock, en de boxen open laten. Daar heeft ze ook beschutting ed

Wij hebben ook niet klaar gestaan met allerlei spullen tijdens of na de bevalling. Haifa is vorig jaar op een droge zanderige wei bevallen, waar Dewi bij stond, en dat is perfect verlopen, als ik eerlijk mag zijn....

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 18:57

Ja bij Nuala moet ik er ook echt niet bij gaan staan dan kan ik het vergeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:07

Ik verwacht ook niet dat we het meemaken, maar je weet maar nooit, en ik wil voor alle mogelijke situaties voorbereid zijn Haha!

Ik weet het gewoon niet, afhankelijk van het weer, zal ik de situatie gewoon laten zoals het is. Ik zie niet zo'n probleem met de grond. Het enige wat zou kunnen zijn, is dat als het vanaf half april tot half mei erg koud is, dat we dan de stal maar elke dag mesten en flink opstrooien.

We zien wel hoe het loopt Haha! Begin al half zenuwachtig te worden Gestoord Clown

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:34

De laatste week voor de geplande geboorte datum wordt de merrie apart gezet in een aparte klein afgemaakte wei, en zij krijgt toegang tot haar stal. De andere kunnen nog onder de afdak maar niet bij haar of in de stallen. Zo komen de merries echt tot rust.

Tot nu toe hebben de merries altijd onder toezicht en 'savonds bevallen in hun stal. Ik blijf op stal slapen en ben er dus bij de hand als het nodig is.
Ik heb zelfs een merrie die smeekt om binnen te komen en als ze niet meer buiten is te krijgen gegaranteed bevalt ze die avond of binnen een paar uur ! Haha!