Waarom ijzers eraf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evy

Waarom ijzers eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 15:04

Ik lees vaak dat mensen de ijzers eraf halen als de geboorte nadert. Waarom is dat eigenlijk? Verward
Ter voorkoming dat het paard op het veulen gaat staan?
Maar dat kan toch ook zonder ijzers?

Odin is de eerste merrie bij ons die ijzers heeft met de drachtigheid. Die andere merries werden bijna nooit bereden dus hadden ze ook geen ijzers. Dus hier heb ik geen ervaring mee...

Kan iemand dit ophelderen waarom dit moet, en of dit wel noodzakelijk is?

lachmar

Re: Waarom ijzers eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 15:45

Als een merrie ijzers heeft en ze slaat perongeluk haar veulen, bijvoorbeeld door speelsigheid, dan komt de klap veel harder aan dan zonder ijzers.
Dat is met mensen ook zo.
Je kunt beter een klap krijgen van een paard zonder ijzers, dan met ijzers.
Vandaar dat iedereen de ijzers eraf haalt.
Dus lijkt me ook verstandig om bij die merrie die bij jullie drachtig is toch nog even de ijzers er onderuit te halen.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 16:09

Oke bedankt! Ja
Ze moet pas eind juni bevallen, dus ze kan nog ff met ijzers doorlopen Knipoog

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 16:12

oja dan kun je nog even wachten inderdaad.
Heb bij de mijne ongeveer een maandje van te voren de ijzers eraf laten halen.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:47

Een onbeslagen paard voelt veel beter waar hij zijn voeten neerzet, dus zal veel eerder zijn voet terugtrekken als hij voelt dat hij op het veulen gaat staan. Met ijzers missen ze een stuk gevoel dat ze hiervoor nodig hebben.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 23:40

Het is gewoon een voorzorg die je kan nemen. Zo speel je zeker. Maar als je de merrie goed kent, en ze heeft al meerdere veulens gegeven, en je weet hoe ze zich gedraagt wanneer het veulen er is, kan het best denk ik. Knipoog

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 00:20

Moet zeggen dat ik blij ben dat ik dit lees heb er stomweg helemaal niet over nagedacht Bloos .
Waar mijn merrie komt te staan om haar veulen te krijgen moeten wel de achterijzers eraf maar alles er af echt niet over nagedacht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:56

Mijn vorige merrie timmerde af en toe haar veulens overeind als ze lagen te slapen door met het voorbeen een paar tikken te geven. Ik weet niet waarom, ze stond altijd in een rustige wei, maar ze vond dat ze dan mee moesten komen oid. Dan moeten er ook geen ijzers onder zitten.

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:25

ik heb er ook nooit eerder bij stilgestaan! maar ik heb een veulen gehad die serieuze wonden overhield aan de ijzers, dus ik ben geleerd nu!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:53

Ik heb bij die van mij de ijzers er ook al af, dat was toen eigenlijk meer omdat het moest van de hoefsmid (slechte hoeven), maar nu ben ik blij dat ik dat toen gedaan heb! Mijn paard heeft héél erg moeten wennen aan haar blote voeten en het lijkt mij, dat als jouw pony straks tegen het einde van haar dracht loopt, het alleen maar zwaarder is voor haar om te wennen aan haar blote voeten omdat haar lijf natuurlijk ook een stuk zwaarder is.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 17:55

Jan_VT schreef:
Het is gewoon een voorzorg die je kan nemen. Zo speel je zeker. Maar als je de merrie goed kent, en ze heeft al meerdere veulens gegeven, en je weet hoe ze zich gedraagt wanneer het veulen er is, kan het best denk ik. Knipoog

Oké, dan gaan ze er dus zeker weten af Haha!
Het wordt haar eerste veulen, dus ze zal denk ik niet echt weten waar ze op moet letten Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:41

ijzers dur af halen vond ik nooit echt nodig maar als je toch neit meer rijd op de merrie kunnen de ijzers er net zo goed af... wel ff wat goedkoper Pling

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:40

knolliepower schreef:
ijzers dur af halen vond ik nooit echt nodig maar als je toch neit meer rijd op de merrie kunnen de ijzers er net zo goed af... wel ff wat goedkoper Pling

Goedkoper of niet, mag niet de reden zijn dat je de ijzers er af haalt Scheve mond !

Het is een kleine moeite om de ijzers ong. 2 weken voor de uitgerekende datum eraf te laten halen.
Ook de liefste merrie kan eens schrikken en d´r kind een knal verkopen; wel zo prettig als er dan geen ijzers onder zitten.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:53

Gebeurt idd vaak, friesje bij mij op stal heeft ze sinds kort ook niet meer Lachen
(is uitgerekend op 15 april Haha!)

moniq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 23:29

Ik zou ook de ijzers eraf halen je weet maar nooit hoe de merrie gaat reageren en je zou het jezelf nooit vergeven

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:09

fabienne schreef:
Een onbeslagen paard voelt veel beter waar hij zijn voeten neerzet, dus zal veel eerder zijn voet terugtrekken als hij voelt dat hij op het veulen gaat staan. Met ijzers missen ze een stuk gevoel dat ze hiervoor nodig hebben.

Ik zou het ook doen als ik jouw was! Een paard bij ons op de manege stond met haar ene voorbeen op het been van het veulen zonder het te merken! Volgens mij had zei ook ijzers. Mijn moeder en ik hoorde gekerm uit de stal komen en toen zagen we dat moederlief gewoon op het veulen stond zonder het ook maar te merken!

PaulineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 00:15

Mijn merrie houdt wel haar ijzers eronder. Ze heeft een peesblessure en staat op ijzers met wigjes. Als ik die er nu af haal kan ze niet meer lopen, zeker niet met haar dikke buik. Iemand misschien tips hoe ik ongelukken zo veel mogelijk kan voorkomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 08:57

zoveel mogelijk ruimte denk ik, dus het liefst in de wei zetten.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 09:08

Zelfs bij mijn merrie, die verschillende veulens heeft gehad en er altijd heel voorzichtig en zorgzaam voor is; die ook echt niet zonder haar ijzers kan, omdat ze haar voeten achter schuin afslijt waardoor haar knie op slot kan (zeker nu ze niet getraind wordt) gaan toch die paar weken rond de bevalling de ijzers eraf!
De smid komt gewoon een paar keer extra, houdt haar achtervoeten goed in model, zodat haar stand zo optimaal mogelijk blijft. Zodra het weer kan gaan de ijzers er weer onder (als het veulen wat handiger en vlugger is).

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 17:48

hmm ik heb er ook aan zitten denken maar doordat Hesther verkeerd bekapt is geweest bij haar vorige eigenaar moet ze voor op ijzers staan want anders loopt ze namelijk op haar straal... De hoefsmid probeert dit zo goed mogelijk te corrigeren maar ze moet dus op ijzers blijven staan...

dus hoe gaan we dat oplossen?