Veulens 2004 weinig/niet naar buiten,gevolgen voor toekomst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rota

Veulens 2004 weinig/niet naar buiten,gevolgen voor toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 10:34

Ik ben van mening dat een veulen zoveel als mogelijk naar buiten moet! En ben een voorstander voor opfok.

Nou hebben wij op de manege 2 veulens van 2004.
Tot 3 weken terug stonden deze veulens met Z'N 2EN!!!!! in een ponybox van 2.50x2.50m.
Ronduit BELACHELIJK! Ze konden net aan een beetje om elkaar heendraaien maar meer ook niet. Zij kwamen niet of nauwelijks hun stal uit..
Ik vond het vreselijk om aan te zien...
Maar ik heb ook een paard om voor te zorgen en waar moest ik ze laten???
Tegenwoordig zijn de paddocks opgeknapt en staan ze apart, maar wel naast elkaar in een box..
Maar (zonder mij) komen ze nog niet naar buiten.. En staan ze 24 uur per dag op stal...
Ik heb ook niet alle tijd van de wereld, maar kon het gewoon niet meer aanzien, dus probeer ze elke dag een paar uur naar buiten te zetten..
Dit lukt lang niet altijd, omdat we 2 paddocks hebben op ik denk 100 paarden...
Maar goed, ik doe me best..

Het ene veulen is zelfs op het land geboren en is bij de geboorte niet in aanraking geweest met mensen, ook een achterstand dus. Ze vind mij doodeng! En dat word van de zomer 1 jaar...
Ben langer als een kwartier bezig om haar uiteindelijk weer te vangen..
Maar met geduld en wat lekkers krijgt zij steeds meer vertrouwen in mij..
Beide vinden het eng als ik een halster om kom doen..
Eigenlijk is het mijn zaak niet, maar ik heb toestemming van de baas, en probeer er iets van te maken!
Het zijn leuke beestjes en verdienen beter!

Mijn vraag is of dit gevolgen heeft voor de toekomst?
Misschien minder spieropbouw, eerder blessures?
Of iets dergelijks.

Groetjes Romy

Rota

Re: Veulens 2004 weinig/niet naar buiten,gevolgen voor toeko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 10:38

Misschien hoort dit bij Vraag maar Raak, als ik er nu ove nadenk, maar weet t niet zeker.
Zoja, sorry.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:01

Ik heb het zelf niet echt op de opfok... WEL dat ze dagelijks overdag zeker naar buiten moeten, maar bij opfok is het VAAK zo:
Paard 2 en half jaar op de wei en dan opeens moeten ze rijden (ik zeg NIET dat dit in alle gevallen gebeurd)

Dit kan wel in de toekomst voor problemen zorgen als ze niet makkelijker worden gemaakt. Ik heb zelf een merrie die uit de opfok is gekomen en nooit wat mee gedaan was... zij is schrikkerig, druk etc.
Ze heeft een veulen gehad en die is nu 2... vanaf de geboorte al van alles in gedaan. Zij is super rustig kan ik alles mee. Lever waarschijnlijk ook geen problemen op met inrijden.
Ze stapt nu voor de eerste keer zo de trailer in geen probleem. Ze loopt naast je aan de hand super etc.
Alles deed ze al super makkelijk toen ze een jaarling was Lachen

Ik denk dus zeker als er niks gaat gebeuren met die jaarlingen dat het langer en meer tijd kost om met ze bezig te zijn.

vivaldie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:05

Ik heb er eentje die kocht ik toen hij bijna een was. Hij wordt nu twee. Die is ook nooit de stal uit geweest en is niet goed gevoerd voordat ik hem kocht. Was echt een ziekelijke kleine pony. Groeiachterstand enzo. Hij is in dat jaar dat ik hem heb al veel opgeknapt maar ik weet niet of hij er helemaal bovenop komt. Hij heeft namelijk vocht in zijn gewrichten. Als ze op stal staan en niet voldoende beweging hebben worden de pezen enzo slap. Ik laat hem als hij drie is op de fotos zetten om te kijken wat de percieze schade nu is.

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 12:27

Ja dat bedoel ik..
Ik heb niet veel verstand van veulens, maar kon toch nog wel bedenken dat er gevolgen aan vast zouden zitten.
ik hoop voor ze dat ze eerdaags het land opgaan, maar vrees van niet..
Ze zitten bij ons vast aanhet vogelseizoen..
Maar goed, ik doe wat ik kan!

Misschien is de loterij winnen een optie Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:53

Een veulen moet voldoende beweging krijgen voor sterke botten en spieren opbouw.
Voldoende (maar niet teveel) krachtvoer, vitaminen e.d. ook voor de opbouw en onbeperkt hooi, maar in elk geval zo'n 6 kg per dag.
Een veulen kan het beste opgroeien tussen zowel soortgenoten (spelen) als oudere paardjes (beleren/ groepsgedrag)
Een veulen kan het beste gewoon buiten staan, dat is goed voor de weerstand en krijg je later een oersterk beest met een goede basis.
Ook is zon/daglicht belangrijk voor de opbouw van de botten (vit.D)
en de luchtwegen.
M.a.w.: een veulen binnen houden is imo het slechtste wat je kan doen.
Sorry voor die beestjes en goed dat je je erom bekommert.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 12:56

Het is idd het beste voor opgroeiende dieren dat zo zoveel mogelijk beweging krijgen en daarnaast ook voldoende rust om energie te sparen om te rusten. Opzich vind ik 2 veulens in 1 stal niet zo'n ramp, maar dan moet het niet zo'n kleine zijn (eerder iets van 4x4) en dan moeten ze overdag toch wel een paar uurtjes naar buiten. Beweging is goed voor de ontwikkeling van botten en pezen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:13

Het is voor geen enkel paard goed om 24/7 op stal te staan, maar voor jonge paarden is het ronduit funest. Idd is alles nog in de groei en beweging stimuleert dit. Tijdens de eerste 5 maanden is het helemaal riskant om veulens op stal te houden. Het kraakbeen waar een paard zijn hele leven mee moet doen wordt nl. alleen tijdens de eerste 5 maanden van zijn leven aangemaakt door beweging.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:14

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:31

Ik vind dit nog steeds onvoorstelbaar. Wij hebben wel eens wat jong spul gekocht en kwamen idd de meest vreselijke toestanden tegen. Enters die 3 maand niet naar buiten geweest waren (Wilt u 'em lós zien...nou, eh, tja..), veulens die stonden te weven of bijna geen hoeven meer over hadden van het schrapen, enz. enz. Behalve dat het dierenwelzijn op deze manier onaanvaardbaar wordt aangetast, loop je dus meer risico op allerlei fysieke (ocd, minder sterke botten, spieren, pezen, enz) en sociale/mentale problemen (niet normaal opgevoed zijn in de kudde betkent dus geen besef van rangen en standen in de paarden- en mensenwereld). Ik koop dat soort ook niet, veel te veel risico.

Ons jong spul raust in de wei of in de paddock, is vaak vreselijk vies, vecht met elkaar, loopt te dollen, ligt 's nachts uitgebreid te snurken in de stal, wordt af en toe verkouden, is vervelend bij de smid, daagt de baas af en toe uit en is ook af en toe ontroerend lief..........kortom: is gewoon jong en paard!

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:53

Kendra schreef:
Ons jong spul raust in de wei of in de paddock, is vaak vreselijk vies, vecht met elkaar, loopt te dollen, ligt 's nachts uitgebreid te snurken in de stal, wordt af en toe verkouden, is vervelend bij de smid, daagt de baas af en toe uit en is ook af en toe ontroerend lief..........kortom: is gewoon jong en paard!

_/-o_ Yes! _/-o_

snoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 15:24

ik heb zelf een fjord veulen rickie van 10 maandjes oud ! Ze staat ook op stal ( en weet dat dit niet ht beste is) ik haal haar er sochtens een par uur ( 2/3) dr uit om met een vriendje te spelen daarna ga ik lekker door het bos wandelen en zet haar weer op stal. kom savonds trug en doe haar nog ff lekekr los met een vriendje om te spelen( uurtje anderhalf uur) daarna gaat ze eten en lekker slaapen

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:19

Ik kocht mijn friese merrie toen ze 1,5 was. Ze kwam uit een fietsenschuurtje waar ze met haar halfbroer tot haar knieen in de strond stond.
Ik heb haar helemaal na laten kijken op de dag dat ze hier kwam, haar longen waren niet 100% door de te korte beweging die ze kreeg.
Ik heb haar nu naar frankrijk gebracht naar de opfok, ze blijft daar tot dat ze 4 is en dan zien we weer verder.
Haar longen zij inmiddels weer nagekeken en gelukkig weer helemaal in orde.

Afbeelding
Net een uurtje bij mij op het land, ze had niet eens de energie om gek te gaan doen.

Afbeelding
Voordat ze naar frankrijk ging, 6 maanden later en dus een pot opkikker van de paardendrogist, zeewier en kilos biks !

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:20

Zo, wat een verschil zeg Max!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:28

Dat is zeker een verschil!!
Hier op stal staan ook 2 shetjes,ik had het er net nog over met iemand.Ze staan samen in 1 box 3 x 2,5 m opzich groot genoeg,maar niet voor zulke jonge beestjes! Ze schuren alles kapot,knagen aan het hout,en als ze dat niet doen dan vreten ze elkaar op.
Er komt wel iedere dag een meisje om ze te poetsen,en om 1 kwartiertje in de bak ze sleuren met ze,en 's avonds lopen ze een kwartiertje los.De rest van de dag doen ze dus het bovenstaande.
Ik denk dat het niet genoeg is.Het zijn niet mijn pony's,maar heeft iemand mischien een idee hoe ik de shetjes een prettige tijd bezorg voor ze verkocht worden?

Gaefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:04

Ook ik ben van mening dat een veulen buiten in de wei hoort met soortgenoten. Ik geloof niet dat een paard dat moeilijk en schuw is dat is van het in de wei lopen. Vaak worden ze juist heel vervelend als ze puur onder de mensen opgroeien en niet worden opgevoed door soortgenoten.
Je moet dan misschien niet verwachten dat je er gelijk op kan gaan zitten maar gewoon rustig opbouwen met inrijden. Een paard dat de heledag (en nacht) buiten loopt heeft veel meer spieropbouw en inderdaad veel meer longinhoud enzo lijkt me.

Groetjes

Rota

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 17:44

Ik schrik echt van de gevolgen...
O o o, wat moet er toch van deze veulens terrecht komen. Heb vandaag gehoord dat er een ander veulen, nu 2 jaar, al een ernstige spierafwijking heeft, en een sterk verminderde longinhoud..vreselijk zonde... dit kan toch nooit een goed paardje worden??
deze heeft ook op de manege gestaan en is een halfzus van één van de veulens waar dit over gaat.
Ik vind het zo erg...
Het zijn echt prachtbeestjes...
De donkertste heeft allemaal schuurplekken, der borst ligt open tot bloedens aantoe.. der hoofd en hals zitten ook al schuurplekken.. ik probeer het keer op keer schoon te maken en te ontsmetten, maar dit heeft weinig zin omdat ze zodra ze weer op stal gaat, het toch weer openschuurt...
Zo gaat het van kwaad tot erger..
Beide hebben best leuke ouders, dus het zouden leuke veulens kunnen worden!!
Ook vind ik inderdaad dat ze nogal klein zijn.
Ze worden van de zomer een jaar en ik denk niet dat ze boven de 1.20 uitkomen..
Helaas, helaas groeit het geld me niet op de rug..
Anders had ik ze misschien kunnen redden van de (eventuele )onderdang....

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 00:08

Sjesus, dit gaat je toch aan het hart om te lezen Huilen
Die mensen hebben echt geen hersens in het hoofd!
Veulens die niet uit de box komen lopen een gigantiche ontwikkelings achterstand op die ze nooit meer in halen.
Ik kan me daar zo boos om maken.
Deze mensen hebben geen idee wat de behoeftes zijn van een paard.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 08:10

Een paard, en zeker een jong paard dat nog in de groei is, moet iedere dag naar buiten kunnen.

Wat betreft het feit dat er eentje in de wei geboren is zonder mensen erbij, dat vind ik juist alleen maar positief! Zou willen dat mijn merrie zo kan bevallen dit jaar. Betekent dat ze lekker op het gemak kan bevallen als er niemand bij is, paarden willen niet voor niets het liefst bevallen als er niemand in de buurt is, en niets is zo hygienisch als bevallen in de wei. Dat ze hier een achterstand door oplopen is in mijn ogen gewoon onzin. Na de geboorte is er tijd zat om contact met het veulen te krijgen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:05

Neonlight schreef:
Wat betreft het feit dat er eentje in de wei geboren is zonder mensen erbij, dat vind ik juist alleen maar positief! Zou willen dat mijn merrie zo kan bevallen dit jaar. Betekent dat ze lekker op het gemak kan bevallen als er niemand bij is, paarden willen niet voor niets het liefst bevallen als er niemand in de buurt is, en niets is zo hygienisch als bevallen in de wei. Dat ze hier een achterstand door oplopen is in mijn ogen gewoon onzin. Na de geboorte is er tijd zat om contact met het veulen te krijgen.

Nou ja, dat de meeste mensen er graag bij willen zijn (en dan maakt het niet uit of het in de wei is of in de stal), is voor het geval er iets misgaat - dat gebeurt niet vaak, maar als het wel gebeurt gaat het vaak ook echt mis. Wij hadden vorig jaar nog een veulen dat verkeerd lag - dan ben je echt blij dat je er bij bent en de DA kunt bellen, want anders waren moeder en kind er echt aan gegaan.

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:50

Dit gaat mij ook aan het hart, ik vind dit weer zo'n triest verhaal,
is het een optie om de dierenbescherming te bellen,
misschien kunnen zij iets doen.

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:31

Zelf heb ik een veulen van bijna een jaar (13 april) Door een operatie heeft ze meer dan 3 maanden moeten binnen staan. Toen ze terug naar buiten mocht kon ik haar niet houden, ik mocht er 10 minuten per dag mee stappen maar dat was gewoon niet te doen. Stel u maar eens voor een veulen van 5 maand dat 3 maand moet binnen staan en dan 10 minuten aan een koord mag 'stappen'. In samenspraak met de kliniek en DA is er toen besloten van haar maar op de wei te 'gooien' omdat wandelen er niet in zat (veilig toch niet). Ze heeft maar ne keer of 3 gebokt en stond toen rustig te eten.
Nu komt ze terug alle dagen buiten en is er niets meer van de operatie te merken.
Je moest eens weten hoe slecht ik mij voelde toen ze die maanden niet naar buiten mocht. Vreselijk gewoon. Ik voelde mij schuldig omdat ik haar opsloot.
Een veulen hoort buiten. Door zoveel binnen te staan is ze wel heel aanhankelijk geworden en wanneer ze nu buiten staat, staat zij ook als eerste aan de poort om terug binnen te komen (maar ik laat haar dan gewoon staan omdat ik vind dat ze niet na een uurtje terug binnen moet)
Een veulen heeft lucht nodig om te ontwikkelen en grond om te crossen wanneer ze dat willen en niet alleen een veulen trouwens een volwassen paard ook. (mijn merrie doet soms erger dan haar veulen Haha! )
Maar goed dat jij je nog inzet voor die veulens

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:39

als een veulentje als zo veel binnen staat dan zal hij zeker stal ondeugden krijgen... en al heel vroeg! en waarschijnlijk zulle ze in die bokjes niet echt happy zijn Huilen heel zielig eingelijk... ik ben er sowieso op tegen om paarden 24 uur per dag in een box te zetten... maar een veulen dat nauwelijks naar buiten komt kan nooit een normaal rijpaard worden....