Help!!! Mijn merrie is 8 maanden drachtig en geeft al melk!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carolaa

Help!!! Mijn merrie is 8 maanden drachtig en geeft al melk!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 21:37

Mijn haflinger merrie is op 7 mei uitgerekend en ze staat nu met een hele dikke, harde uier op stal waar de melk al uit komt!

Temperatuur is verder wel goed enzo.
Wie weet wat dit is? En wat te doen?

Dierenarts heb ik al gebeld die zegt dat ik moet afwachten tot morgenochtend!

Wie O Wie heeft hier ervaring mee???

lachmar

Re: Help!!! Mijn merrie is 8 maanden drachtig en geeft al me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:18

Weet je zeker dat ze 7 mei uitgerekend is?
Kan zijn dat ze uierontsteking heeft, maar dat lijkt me sterk.
Laat je even weten wat het was als je het weet?
Ben wel nieuwschierig.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:38

Niet afwachten maar de dierenarts laten komen. Dit is te vroeg. Misschien heeft je merrie een infectie en is dat met medicijnen te behandelen. Laat je het aankwakkelen, dan kan het uit de hand lopen. Misschien is er wel helemaal niks aan de hand, maar dan ben je tenminste ook uit de zorgen!

Sterkte ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:00

Je moet er in ieder geval niet aankomen. Ik hoop dat het niks ernstigs is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:49

Hoe gaat het nu met de merrie?

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 19:26

Hoi,

Nou de dierenarts is geweest en ze geeft inderdaad al heldere melk, dus er zit geen viezigheid ofzo in.
Maar verder heeft ze nog geen verschijnselen van de bevalling. ( geen slappe kruisspier, geen malse vulva )
Ze heeft er wel duidelijk last van, met lopen enzo.
En een vroeggeboorte kan het niet zijn, want dan geven ze geen melk zei hij.
Een uierontsteking is het ook niet, want dan moet ze koorts hebben.

Dus hij houdt het op een verstoring van de hormoonhuishouding.
En ik moet er nu een paar keer per dag Kamferspiritus op smeren, want dat koelt. ( of afspuiten met water, maar dan wordt het een ijsbaan ! Knipoog )
En het enigste wat ik kan doen is afwachten, hoe het loopt.

En mocht er wel een veulen geboren worden in deze tijd van de dracht, dan is het niet levensvatbaar.
Dus ik hoop dat alles goed afloopt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:00

Succes, houdt het in de gaten. Ik hoop dat je merrie over 3 maanden een gezond veulen brengt. Maar waarom koelen als het geen uierontsteking is? Houdt het dan op? (geen commentaar hoor, maar ben nieuwsgierig)

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 21:48

Nieuw Inzicht op de situatie!!!

Een verhaaltje vooraf:

Mijn merrie is voor de dekking naar een hengstenstation gegaan
en is op 17 April voor het eerst gedekt.
18 Dagen later weer hengstig ( heb ik zelf niet gezien ) en is ze weer gedekt.
weer 18 dagen later, is ze niet hengstig maar ook niet drachtig op de scan.
Vervolgens 1 week afgewacht, nog steeds niet hengstig dus hengstig gespoten, vervolgens een week hengstig geweest en 3 keer gedekt.
We gingen er vanuit dat ze van die laatste dekking drachtig was.
Maar nu vermoeden we dus dat het die 1e keer al raak was, en dat ze die 2e keer helemaal niet hengstig is geweest ( of niet goed ) En de 3e keer alleen door de hormonen hengstig is geworden.
Maar dit zijn vermoedens, niemand weet het behalve de merrie, maar die kan het niet zeggen Verdrietig

Ik heb het er nu met een homeopaat en hoefsmid over gehad. ( heeft zelf ook veel ervaring met drachtige merries )
En die zegt het volgende:

De Natuur liegt niet, dus die opgezwollen uier en melk is dus waarschijnlijk wel het teken van een naderende geboorte en hebben de dierenartsen bij de scan het vruchtje over het hoofd gezien, en is ze al vanaf de eerste dekking 17 April 2004 drachtig, als dat zo is dan is ze dus wel aan de tijd!!
Ik heb nu de stal maar in gereedheid gebracht voor de zekerheid, en het blijft gewoon afwachten en hopen op een gezond veulen!!

Ik hou jullie op de hoogte!!

P.S en dat van die kamferspiritus is om te koelen, zodat de merrie er minder last van heeft, en de zwelling misschien is minder zou worden.

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:58

Nou spannend verhaal! Is idd beter om de stal enzo maar in gereedheid te brengen, voor hetzelfde geld moet ze idd binnenkort al bevallen.. Nou heel veel sterkte ermee en zet je het op bokt als er wat gebeurd.. *LOL*

kraamkliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:18

Ik vindt het wel een onwaarschijnlijk verhaal.
Maar wat ook de waarheid is, Maak de stal klaar zodat ze gezond een veulen kan krijgen. Dan heb je tenminste een kans!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:48

Ik vind het ook een beetje vreemd. Vooral omdat ze hengstig is gespoten. Dat doen ze namelijk met prostaglandines om het corpus luteum weg te spuiten. En dan aborteert ze gegarandeerd... Dus als ze van die eerste keer drachtig was, dan heeft ze met die spuit het vruchtje afgesmeten. Bovendien zouden ze dan de laatste keer dat ze scanden op dracht en ze dus vol was al een veel grotere vrucht moeten gezien hebben! Die zie je dan echt niet meer over het hoofd... Meer waarschijnlijk is een placentitis, of een over het hoofd geziene tweeling waarvan er nu ééntje dood is. Beide vooruitzichten zijn niet zo gunstig natuurlijk. Nu, mirakels gebeuren, dus wie ben ik om te beweren dat het niet kan, maar ik acht de kans toch extreem klein... Zou er een veearts bijhalen, als het een placentitis is, dan kan het met ab, regumate en clenbuterol misschien tegengehouden worden... Ik hoop voor jou dat je gelijk hebt, maar die kans is, volgens mij dan, zeer klein...

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:50

Een verstoring van de hormoonhuishouding is idd ook een mogelijkheid...

Gaefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:18

Hoe is het er nu mee? Ik vind het een raar verhaal en ben heel benieuwd hoe het afloopt. Ik hoop het beste voor jou en de merrie en het veulentje!

Groetjes en sterkte!!!!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:01

Coliena schreef:
Ik vind het ook een beetje vreemd. Vooral omdat ze hengstig is gespoten. Dat doen ze namelijk met prostaglandines om het corpus luteum weg te spuiten. En dan aborteert ze gegarandeerd... Dus als ze van die eerste keer drachtig was, dan heeft ze met die spuit het vruchtje afgesmeten. Bovendien zouden ze dan de laatste keer dat ze scanden op dracht en ze dus vol was al een veel grotere vrucht moeten gezien hebben! Die zie je dan echt niet meer over het hoofd... Meer waarschijnlijk is een placentitis, of een over het hoofd geziene tweeling waarvan er nu ééntje dood is. Beide vooruitzichten zijn niet zo gunstig natuurlijk. Nu, mirakels gebeuren, dus wie ben ik om te beweren dat het niet kan, maar ik acht de kans toch extreem klein... Zou er een veearts bijhalen, als het een placentitis is, dan kan het met ab, regumate en clenbuterol misschien tegengehouden worden... Ik hoop voor jou dat je gelijk hebt, maar die kans is, volgens mij dan, zeer klein...

Hier sluit ik me helemaal bij aan.....bel aub een andere DA of de hengstenhouder (die weten vaak ook veel van dit soort dingen en die kan je misschien een DA aanraden die er echt verstand van heeft- en geloof me, dat zijn er niet veel, ook al zijn ze nog zo goed met beenproblemen, reproductie bij paarden is echt een heel andere tak van sport ) Door regumate te geven (dat zou ik sowieso doen....als het veulen nog leeft !) kan je iig abortus meestal voorkomen.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 20:29

Nou weer nieuws!

Dinsdag avond is mijn merrie bevallen van een hengstveulen.
Het veulen was wel van de laatste dekking dus nog veel te jong!!
Het was 9 maanden oud.
Toen het geboren was, zat de navelstreng en de nageboorte nog aan het veulen, en hebben we direct de dierenarts gebelt.

Veulen zag er voor zijn leeftijd wel goed ontwikkeld uit, nog niet helemaal volgroeid, wel al haartjes op zijn hoofdje, hals, benen, maar nog niet op zijn kontje. Deed zijn oogjes al wel open, ademde zelf, kreunde veel.

Dierenarts, zei dat we konden kiezen tussen het veulen gelijk een spuitje te geven in het hartje, omdat het heel weinig kans van leven zou hebben.
Of het te proberen, maar dan moesten we wel de merrie gaan melken, en het veulen de fles geven.
We hebben voor het laatste gekozen.

We hebben het veulen in een zelfgetimmerde bak gelegd, op stro en een dekbed, zodat de merrie er niet op kon gaan staan ( ze tilde namelijk de hele tijd haar voorvoet op omdat het veulen geen reactie gaf op haar likken en bijten )
Onder een fleece deken gelegd, en onder een biggenlamp.
Ondertussen de merrie gemolken, het veulentje dronk wel, maar kreunde veel. En de hele tijd aan het wrijven geweest over zijn hals, buik e.d.
Dit ging allemaal best goed, maar na 3 uur stopte hij met kreunen, bewegen, en ademen.
Het hartje heeft nog zeker 1 uur doorgeklopt, de hartslag was toen wel heel onregelmatig, de ene keer had je een hartslag en dan 30 sec. niets, en vervolgens had je er 5 in 10 sec. En de ene keer waren ze slagen sterker, dan de andere keer.

Na 4 uur, hebben we het op moeten geven. Verdrietig

De merrie heeft tijdens dit proces, echt 20 min met haar hoofd boven het veulen gehangen terwijl ze op rust stond en ze veroerde haar niet, en als we haar dan wilde aaien, trok ze haar hoofd weg.

Toen het veulen weg moest, was de merrie wel in paniek, maar nu vandaag, donderdag gaat het redelijk goed met haar, ze is wel overdreven fel in haar reacties, hinniken, snelle reacties.

De dierenarts heeft nog gecontroleerd of het rhino was, omdat ik nog een drachtige merrie heb, maar dat was het gelukkig niet, wel zag hij dat de darmpjes rood en ontstoken waren.
De precieze oorzaak van deze onvoorspelde vroeggeboorte is dus nog steeds onbekend en dat zal het altijd blijven!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:11

pfff jeetje zeg, wat een pech! ik wist niet dat een veulen van 9 maanden dracht zolang nog op zichzelf kan blijven ademen! Was het een mooi veulentje? in ieder geval heb je de merrie nog, en heb je er alles aan gedaan om de kleineeen kans te geven. Maar ja, de natuur is hard he? Heel veel sterkte meis, en hopen dat de andere merrie bij je op stal wel haar veulen op de juiste tijd krijgt.

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:14

wat een verhaal zeg.
echt heel erg sneu dat hij het niet heeft gered.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 00:23

pfff jeetje lijkt me niet niks om mee te maken.
Maarja 2 maanden is ook echt heeeel erg vroeg.
Het klinkt misschien hard, maar misschien maar beter voor het veulen dat ie het niet gehaald heeft, wie weet wat ie er allemaal aan over had gehouden.
Hersenbeschadiging ofzo.
Hoop dat het met je andere merrie beter gaat.
Hoelang moet die nog voor ze moet veulen?

Sterkte ermee.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 21:04

Ja, misschien is het wel beter dat het veulentje is overleden, i.v.m de gevolgen wat hij eraan over zou kunnen houden.
Het was wel een mooi veulentje. Hij had dezelfde bles als zijn moeder. En was nog echt heel klein.

Mijn andere merrie is 30 maart 11 maanden drachtig.
Het is haar eerste veulen, tot nu toe gaat alles wel goed. Ze staat alleen al wel een maand of 2 op rust, omdat ze het rijden echt niet meer wilde.
Normaal was ze heel druk, en nu kreeg ik haar niet meer vooruit, en als ik mijn benen aanduwde, ging haar hoofd omhoog, oren plat ect.
Dus ze is wel enorm gevoelig voor alles.
Maar ik heb goede hoop voor haar!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:33

Wat ontzettend jammer!

Vertroetel de merrie maar lekker (en vergeet jezelf niet)
Ach gut Ach gut