Hoeveel drachtige merrie voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Hoeveel drachtige merrie voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 10:31

Bij mijn NAS merrie van 92cm in de wei staat een shetlandermerrie.
De shetmerrie is drachtig en moet eind april haar veulentje krijgen.

Deze shet is niet van ons, maar ze krijgt wel af en toe een beetje eten van ons.
En van andere mensen op stal krijgt ze ook af en toe eten.
Want wij vinden haar te mager voor een drachtige merrie.
Ze heeft wel een veulenbuik zeg maar, dus je kunt wel zien dat ze drachtig is.
Maar aan de voorkant en aan de achterkant is ze een beetje ingevallen.

De mensen van wie de shet is (de staleigenaar en zijn familie) vinden haar juist al heel erg dik voor een drachtige merrie.
Ze voeren haar ook niet zo heel vaak bij, heel af en toe geven ze haar brokjes en hooi.
Of als hun nichtje (tevens buurmeisje) op bezoek is dan gaat zij de merrie poetsen en voeren.
De merrie staat dag en nacht in de wei en vind het heerlijk als ze een beetje eten krijgt.

Helaas doet mijnalbum.nl het niet en kan ik geen foto's uploaden van haar, maar anders had ik ze zeker laten zien.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de merrie helemaal niet drachtig is (er is niets gecontroleerd)
En dat de merrie gewoon een normale buik heeft en dat de rest een beetje ingevallen is.
Want als de rest van het lichaam ingevallen is valt haar buik wel meer op natuurlijk.

Ik vind haar een beetje zielig, want een drachtige merrie moet toch genoeg te eten krijgen?
en niet alleen gras en af en toe een beetje hooi en biks?
Want anders als haar veulen er is en als dat goed drinkt, dan word de merrie helemaal zo'n uitgemergeld ding.

Hoeveel vinden jullie dat een drachtige shetmerrie moet eten?

carola1

Re: Hoeveel drachtige merrie voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:31

hmm, een drachtige merrie?
dat zou ik niet weten, maarhet kan nooit veel zijn.
ik heb wel een zhet ruin, maar die eet gewoon een paar hapjes brok van de grote mee en krijgt soms wat brood e.d. bij, maar verder niks. (en hooi natuurlijk wel he)
shetlanders hebben niet zo veel nodig.