voer veulen vanaf eerste dagen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

voer veulen vanaf eerste dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 00:20

Ik vroeg me af aangezien ik een leek ben op veulentjesgebied Bloos of het veulen meteen vast voedsel kan opnemen naast moedermelk? m.a.w moet het veulen direct bijgevoerd worden met bijvoorbeeld veulenbrokken of hooi?

Kendra

Re: voer veulen vanaf eerste dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 00:29

Nee hoor, melk is prima. Meer dan prima zelfs, drinken stimuleert de melkproductie, dus als je veulen meer drinkt, komt er ook meer melk. Juist niet bewust gaan bijvoeren dus. Wel oppassen dat ze geen water drinken de eerste weken, dan hebben ze geen dorst meer en drinken ze te weinig melk.

Je zult zien dat veulentjes al heel snel wat gaan prutsen met hooi en gras - maar daar hoef je je op geen enkele manier druk over te maken. Als ze fanatiek bij mams in de voerbak brok staan gaan stelen, kun je een veulenvoerbak met spijlen ophangen met een beetje veulenkorrel er in.

silleke

Re: voer veulen vanaf eerste dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 14:17

dat van dat water wist ik niet hoor.
Mijn veulen dronk al van de 2de dag water (eerst spelen ermee en toen proberen te drinken) en heeft toch steeds een goede eetlust gehad hoor.
Ze knabbelde ook al na 2 dagen aan hooi en brok Bloos
Even een verduidelijking: mijn veulen werd geboren met tanden (ze was 2 weken te laat) Haha! Knipoog
en nu is ze 10.5 maand en eet prima en is een echte duivel aan het worden }>