niet afgespeend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sylvie

niet afgespeend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 13:27

hallo
ik was een tijd lang op zoek nr een veulentje ik wilde graag iets wat me echt aan sprak . Dus ik een leuk beestje gevonde wij daarnatoe gegaan ( 3 uur rijden Bloos sorry pap ) ht was echt een heel leuk beesje en nr dr lang overnagedacht te hebben wilde ik haar wel hebben.
Dus wij belde de volgende dag die mensen en alles was geregeld ong in maart zouden we haar opphalen, dus mijn moeder begint over het afspenen ( weet nie hoe je dt precies schrijft Bloos ) zeg die vrou zo jah ik speen mijn veulens niet af want daar heb ik geen plek voor blablabla dus mij moeder zegt tegen die vrouw , je denk tog niet dt ik 3 uur in een trailer ga zitten met een veulen dat net bij zn moedewr is weggehaalt en jou paard krijgt ook nog last van haar uiers!!! dus die vrouw zo jah dat doen wij altijd zo . nou wij wilde dt dus niet . Belde die vrou de volgende dag op dat ze een landje had gevonde waar ze dan heen kon zo dt ze al zonder moeder kon ofzow maar daar stonde dan wel hengste bij dus kon ze wel gedekt worden dat wilde wij dus echt niet en hebben het ook maar niet gedaan. ik hoop tog dat het goed afloopt met het veulentje !

wat ik me dus afvroeg hoe doen julie dat nou met julie veulens ( is dit normaal?)

ik heb trouwens een heel leuk ander veulentje die zaterdag 26 fb hier komt Haha!

Faniek

Re: niet afgespeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:31

Ik maak het wel vaker mee vooral in de shetlandwereld het valt dan allemaal best mee, maar ja het kan verkeerd uitpakken ik ben er geen voorstander van!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 17:37

In één keer afspenen is geen enkel probleem het veulen zal wel moeten wennen. de moeder komt er ook wel overheen. wij hebben ons veulen ook in eén keer afgespeend en dat gaat prima. jammer dat jullie om die reden een leuk veulen niet hebben gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:59

Ik vind het wel een beetje een typisch verhaal. Klinkt nogal makkelijk allemaal. Als ze verder ook zo voor het veulen gezorgd hebben.. Er kan volgens mij vanalles mis gaan met afspenen. Ik probeer er voor zowel de merrie als het veulen niet zo'n traumatische ervaring van te maken. De merrie krijgt een paar dagen minder eten en het veulen wat meer, ik zorg dat ze er al aan gewend zijn om uit elkaar te gaan. Ik zorg ook dat het veulen de eerste enting al gehad heeft voor het bij de moeder weggaat. En dan nog een maatje voor het veulen als het daadwerkelijk gespeend wordt.

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:07

Wij spenen onze veulens ook elk jaar in een keer af. De veulens worden bij elkaar ingezet in een stal waar ze zich niet kunnen bezeren. Door de afleiding zijn ze mams snel vergeten en de merries gaan naar een andere stal zodat ze hun veulens niet meer kunnen zien of horen. Dit geeft nooit problemen. Veulens die we aankopen zijn meestal niet afgespeend. Als je het veulen ophaalt, inladen en direkt rijden zodat ze niet naar elkaar gaan hinneken. Als je eenmaal rijdt verloopt het verder altijd prima. Jammer dat je het veulen hierom hebt laten staan.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:42

Hier idem dito. Afspenen doen we in een keer. Zowel de merrie als het veulen zijn wel gewend zo nu en dan gescheiden te zijn (met rijden ed). Het veulen komt in het land bij de andere opfok te staan en de merrie blijft in hetzelfde land of wordt soms weer bij een andere groep ingezet. Maar we hebben praktisch geen problemen ooit gehad met het afspenen van het veulen. Die hinnikt paar keer, maar verder geen grote drukte ofzo. Merrie soms meer, maar ook deze zijn er na een goede week wel van bedaard.

Je had het veulen dus om deze reden niet hoeven laten staan...maarja, iedereen handhaafd zijn eigen methode en heeft er zijn eigen ideeen over.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:16

Ja...ik snap dat je niet met een veulen dat net weg is van de moeder met de trailer wil rijden...

Mijn verzorgshetveulentjes zijn ook niet afgespeent...maar nu beginnen die moeders ze zelf wel weg te jagen. Ze willen niet meer dat het veulen veel bij ze drinkt...
Maar als je een veulen verkoopt...zou ik ze indd wel afspenen...
Beetje vreemd dan indd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:25

Als je een veulen/paard koopt is het denk ik wel belangrijk dat je er een goed gevoel bij hebt.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:01

Mijn veulen is zo ook afgespeend. Direct de trailer in. Was voor zowel veulen als moeder echt geen probleem.

Je zal het veulen toch ver weg moeten brengen.. ik weet niet of dat lopend nou echt minder stess veroorzaakt

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 19:43

ze kwam bij een hengstje in een wei te staan zei je??

volgens mij kan dat geen kwaad hoor.
het is nog maar een veulen en nog niet vruchtbaar en als je haar in maart al ophaald kan er nog niet veel gebeuren.
een kennis van mij heefd een merrieveulen bij 2 hengstveulens in de wei staan en dat gaat ook prima.
hengstjes allebei 1 jaar en het merrietje bijna 1 jaar

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 07:03

het waren niet aleen veulen hengstjses maar ook pony hengsten .
mij zusje heeft een shet landertje die kwam ook als veulen bij ons en de va zij dat we dr absoluut niet bij hengsten mochten zetten.

Dit veulen plakte erg aan dr moeder en er was ook wijnig meej gedaan ( kon eigelijk niks) en stel ik had haar mee genomen en het ging in de trailer goed .... maar ik kom thuis en zet haar op het land .... lijkt ht me erg eng voor een veulen zo opeens zonder moeder en ik denk dat ht dan in paniek raakt en er weet niet wat kan geburen.
Ik vind afspenen op een gelijdelijke manier veel beter dan opeens weg halen. maar zo heeft ieder zijn menig daar over Knipoog en dat mag ook

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 09:07

Ik heb mijn veulen toenertijd ook in 1 keer afgespeend.
Ik ging wel met de moeder op wedstrijd en dan stond het veulen soms een halve dag of soms wel een hele dag thuis in de stal. Toen het veulen verkocht was hebben we het in 1 keer weggehaald bij de moeder, het was even hinniken maar toen we reden was er niets meer aan de hand. Eenmaal daar aangekomen al helemaal niet meer, alles was veelste spannend en interessant om nog aan mama te denken. De eerste dagen heeft ze soms wel staan roepen om mama maar dat doen ze thuis ook.