Tweeling????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur1977

Tweeling????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 19:52

Onze ong. 9 maanden drachtige shetlander Polly liep wat moeilijker de laatste tijd en het werd eigenlijk steeds wat erger. Verder is gewoon de oude, dus goed eten enzo en goed wakker.Wel valt het op dat ze verschrikkelijk uithaart en dat ze ook wel een beetje magerder wordt (niet echt mager, maar wel minder dik), behalve haar buik dan, want die groeit zienderogen. Vandaag toch maar even de veearts erbij gehaald omdat het niet beter werd. Ik vond het zelf wat op hoefbevangenheid lijken, maar daarvan heeft ze niet alle symptomen moet ik er bij zeggen en voor de zekerheid wilden we haar dus toch maar even na laten kijken.

De veearts kwam dus en die heeft haar helemaal onderzocht en ze bleek kerngezond en hij dacht ook niet dat ze hoefbevangen was maar hij vond haar buik wel abnormaal dik en hij vermoedde dus dat er een tweeling in zat en dat ze doordat ze zwaarder wordt nu wat moeilijker gaat lopen!!! Ik schrok me dood! Ik ben al zo gestresst als het op veulens aan komt maar dit is helemaal wat! Want een tweeling, komt dat wel goed?

Heeft er iemand misschien ervaring met tweelingen? Wat kan ik dan verwachten en moet ik er van uit gaan dat ze te vroeg komen? En hoe vroeg zijn ze eigenlijk levensvatbaar? En zijn er verder nog dingen waar ik op kan letten en aan moet denken?

Dit is trouwens haar tweede veulen. Twee jaar geleden was ze dus drachtig van haar eerste veulen, Tessy en toen wisten tot op het laatste moment niet of ze nu wel of niet drachtig was want je zag er dus niets aan. Nu is dat dus wel het tegenovergestelde...

Quidou

Re: Tweeling????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:11

Volgens mij is het meestel zo dat 1 van de 2 met de fles groot gebracht moet worden. natuurlijk wel super vet als ze het alle 2 overleven... helaas gebeurd dat niet egt vaak... maarjah een 2ling op zich is ook al best zeldzaam

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:18

heel soms komt het voor dat het goed gaat maar meestal niet.
je kunt je op het goede en het erge voorbereiden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:24

Het paard van Heleen (My Dominique) was ook drachtig van een 2ling. Dit is toen fout gegaan.

Nancy van Renee(Polly) is misschien drachtig van een 2ling. Dit weten ze niet zeker, maar die is ook zo extreem dik.

Verder heb ik er geen ervaringen mee.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:26

Ik heb te maken gehad met een tweeling, dit is niet om je onnodig in stress te brengen, helaas verkeerd afgelopen.
Ik wist het niet van de merrie ik kocht haar drachtig van een tweeling. Heel bijzonder van deze dracht was dat de merrie ruim een week heeft overgedragen. Ze was enorm zwaar. De veulens zijn beide dood geboren, de navelstrengen zijn tijdens de bevalling of al eerder erafgetrapt waardoor de kans op leven nul was.

De geboorte liep enorm moeizaam omdat beide dode veulens er allebei tegelijkertijd uitkwamen.
Gelukkig met een tweeling moet je niet zijn, een paardenbaarmoeder heeft nu eenmaal plaats voor 1 gezond veulen, een of beide veulens kunnen vroegtijdig sterven.Haar eerste nageboorte kwam er goed af, de tweede moeste ruitgepeuterd worden en de merrie moest 2 dagen erna goed gespoeld worden. De merrie is helemaal gezond gebleven gelukkig en heeft daarna nog twee gezonde veulens ter wereld gebracht.

Mijn advies zet de merrie bij deskundigen neer die ervaring hebben met tweelingdrachten, bereid je erop voor dat de dracht vroegtijdig afgebroken kan worden.

Sorry ik kan er helaas ook niet veel beter nieuws neerzetten dan maar te hopen dat een of beide veulentjes het redden alleen de kans daarop is gering... Verdrietig

sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:45

ene merrie bij ons werdt in haar 6 maand van d edrachtigheid ook enorm zwaar ineens en we werden bezorgt, aangezien deze merrie drachtig is gespoten en met diepvriessperma van geinsimineerd was er altijd kans op een 2ling.
De veearts heeft haar gescant met 6 maanden en kwam 1 enorm groot veulen tegen, maar dat wil niet zeggen dat er niet nog 1 kleintje onder ligt!
De dracht van een 2ling is altijd gevaarlijk en w ehopen dan ook op een zeer groot veulen en niet 2!
dus wees nog niet te bezorgt er kan ook een flink veulen in liggen of veel vruchtwater zijn!
succes en wanneer moet ze werpen??
die van ons begin mei
gr.silvia

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:53

[quote="sil"]ene merrie bij ons werdt in haar 6 maand van d edrachtigheid ook enorm zwaar ineens en we werden bezorgt, aangezien deze merrie drachtig is gespoten en met diepvriessperma van geinsimineerd was er altijd kans op een 2ling.
De veearts heeft haar gescant met 6 maanden en kwam 1 enorm groot veulen tegen, maar dat wil niet zeggen dat er niet nog 1 kleintje onder ligt!

Tweelingdrachten ontstaan of ten gevolge van diepvriessprema heb ik nog nooit gehoord, hebben ze de merrie niet behandeld met hcg of andere follikel stimulerend hormoon? Het luistert namelijk bij insemineren van diepvriessperma heel nauw naar de ovulatie en men wil die ovulatie stimuleren. Bij het toedienen van hormonen rijpen er namelijk meerdere eiblazen die ook kunnen springen. Ook kan een klompje bevruchte cellen zich gaan delen waaruit een een eiige tweeling kan ontstaan hoewel dit zelden voorkomt.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 22:36

Als het echt een tweeling is dan vind ik het helemaal niet gek dat je bezorgd bent.
Want meestal oveleven de veulens het niet.
En als ze al overleven zullen het in het begin cruciale momenten zijn, want die diertjes zijn heel gevoelig voor allerlei infecties enzo.
Het gebeurt ook wel eens dat 1 van de veulens dood geboren word en dat de andere levend geboren word, maar hele erg zwak is.
Vaak overlijd zo'n veulen alsnog.
Bij een tweeling is er altijd 1 zwakker als de ander, want er is er altijd 1 die de meeste voedingsstoffen opeist en dus sterker is.
Maar dat wil niet zeggen dat de sterkere het overleeft.

Ik wil je echt niet bang maken, want het kan ook gewoon goed gaan.
Ik heb eigenlijk nog nooit een tweelingdracht van een shet gehoord.
Maar shetjes zijn geloof ik altijd wat gevoeliger/moeilijker met bevallingen dan 'grote' paarden.

Bel de faculteit in utrecht eens.
Die hebben ervaringen met tweelingdrachten en kunnen je misschien wel een goed advies geven.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 22:52

onze achterburen hebben al 2 jaar achter elkaar last van tweelingen bij hun merrie. vorig jaar wisten ze het niet, en is de tweeling doodgeboren (wel voldragen) dit jaar opnieuw laten dekken, en laten scannen, bleek tot 3 keer opnieuw een tweeling in te zitten! ( steeds laten weghalen en opnieuw dekken)
Hoe waren de kansen ook alweer? van de 1000 tweelingen die ontstaan overleeft 1 tweeling het. Vaak gaat minimaal 1 veulen dood, nog vaker gaan ze alle 2 dood, of ook de merrie.

wel kan het goedgaan hoor, ik heb ook al een keertje een tweeling ontmoet die het WEL hadden overleefd en kerngezond waren ( hoewel 1 flessen voeding kreeg)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 22:56

Mijn merrie is misschien ook drachtig van een tweeling.
Ze kon niet gescand worden toen ze net drachtig was en toen ze zo enorm begon uit te dijen kon er niks meer aan gedaan worden, afwachten dus.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:07

Mijn ro is de eerste keer ook drachtig geweest van een tweeling. gelukkig hebben ze 1 vruchtje weg kunnen knijpen en heb ik gezonde dame op de wereld staan.

Ik heb er teveel verkeerde verhalen over gehaald. mijn advies is zet haar bij een deskundige neer. er zit ook iemand op bokt van de kraamkliniek geloof ik. misschien kun je hun eens PB-en. sterkte iig.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 11:40

IvysToeter schreef:
Ik heb eigenlijk nog nooit een tweelingdracht van een shet gehoord.

Afgelopen jaar was er een shet merrie die een 2ling gaf (heeft ook in de Shetlandpony gestaan). Ze hebben ze maar Uniek en Unicum genoemd Knipoog.

jutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 17:09

Onze newforestpony is ook drachtig van een tweeling.
Net als jij kunnen wij niets anders doen dan duimen en haar goed in de gaten houden.
Misschien hebben we geluk, je weet nooit!
Sterkte ermee.
Jutje

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 18:41

dat is raar dat je nog nooit van tweelingdracht hebt gehoord bij shetlanderts, want die staan er juist om bekend dat die juist verhoogde kans hebben en die krijgen ook vaker 2 gezonde veulens. bij grotere paarden en pony's is die kans kleiner. ik heb geprobeerd die link naar die site met die tweelingveulens te vindenmaar lukt niet echt..helaas

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 19:12

Oh, wat een vervelende verhalen allemaal... ik bereid me dan maar op het ergste voor. Ze is trouwens gewoon natuurlijk gedekt, ze was na de eerste keer al drachtig. Vorig jaar echter was ze helemaal niet hengstig geweest en dus ook niet drachtig... Ze zou rond half april moeten veulenen, dus heel erg lang hoeft ze gelukkig al niet meer, maar het wel zielig dat ze nu al zo moeilijk loopt. Dennis, dat van die shetlander met twee veulentjes vorig jaar heb ik ook gezien, het kan ook wel goed gaan natuurlijk.

We laten de pony's normaal gesproken ergens anders de veulens krijgen en we hadden die mensen al gebeld maar zij hadden nu nog geen plek, pas over een maand ofzo. Weet er misschien iemand een deskundige waar we haar heen zouden kunnen brengen? Het liefst dan wel in Groningen/Friesland/Drenthe of Overijssel en het moet natuurlijk niet al te duur zijn want dat kan ik helaas niet betalen. Ik wil er in elk geval dan niet op wachten, want ik weet in de eerste plaats al niet wat ik moet doen en in de tweede plaats kan ik er ook niet zo goed tegen, dus dan heb ik liever dat ze ergens anders in goede handen staat, ook als het fout gaat.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:56

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:22

Ik heb een poos terug in de hoefslag een tinker tweeling zien staan (had ik uitgeknipt en opgeplakt in een plakboek Bloos ) En een tijdje later zag ik een tinker tweeling op marktplaats staan met een andere geboorte datum!! Dus toen dacht ik:2 gezonde tinkertweelingen geboren in een korte tijd Haha!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:38

Diep in mijn hart maak ik me grote zorgen om Nancy, ik heb al een paar keer op het punt gestaan de dierenarts te bellen, maar wat kan die eraan doen.. net als ik helemaal niks.
Het is nu gewoon hopen dat het goed gaat en dat ik erbij kan zijn zodat er ingegrepen kan worden zodra er iets mis dreigt te gaan.
Ik heb al met mijn fouragehandelaar geregeld dat ik hem dag en nacht kan bellen voor kunstbiest in geval van nood. Warmtelamp, dekens en handdoeken gaan morgen naar stal, misschien wel vroeg maar liever zo dan dat er strakjes niks is als ik het nodig heb..
Vooralsnog gaat het overigens prima met die dikke, ze vermaakt zich best en wil elke dag nog lekker mee een stukje wandelen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 10:22

groot gelijk hoor dat je nu al alles heen brengt. ik geloof dat tweelingen meestal ook vroegert geboren worden, dus dan kun je sowieso niet vroeg genoeg zijn. heb je misschien een foto van haar? ben best nieuwsgierig naar die dikkie! Cool

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:45

Liever te vroeg als te laat inderdaad.

Toevallig hebben we gisteren foto's gemaakt van mevrouw dikbuik, ze is net over de 9 mnd heen.

viewtopic.php?59&t=374571

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:48

brrr dat is wel eng ja. goh, al 3 bokkers waarvan de merrie misschien een tweeling gaat krijgen. vind ik best veel.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:31

Ik zie trouwens niemand vertellen dat het voor de merrie ook behoorlijk gevaarlijk is?

Het ergste scenario wat geschets wordt is het verlies van beide veulens. Ik zou daar persoonlijk voor tekenen, als je pech hebt blijft ook de merrie er in.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:49

Sjuimpje schreef:
Ik zie trouwens niemand vertellen dat het voor de merrie ook behoorlijk gevaarlijk is?

Het ergste scenario wat geschets wordt is het verlies van beide veulens. Ik zou daar persoonlijk voor tekenen, als je pech hebt blijft ook de merrie er in.

dan heb je over mijn stukje heengelezen denk ik...
Bij mijn merrie kwamen er namelijk 2 x 2 paar voeten uit en probeer maar eens tegen de persdrang in 1 paar terug te duwen...

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 09:25

[/quote]
Afgelopen jaar was er een shet merrie die een 2ling gaf (heeft ook in de Shetlandpony gestaan). Ze hebben ze maar Uniek en Unicum genoemd Knipoog.[/quote]

Kun je dat misschien inscannen ofzo?
of iemand anders die het op internet heeft gevonden?
Ben wel benieuwd hoe ze eruit hebben gezien...

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:50

Nou dan zal ik even een positief verhaal toevoegen.
Een van onze welsh K pony's (inmiddels verkocht naar de VS) heeft een paar jaar geleden ook een tweeling ter wereld gezet.
De pony zat tot voor 2 maand voor de bevalling nog in de wedstrijden en iedreeen vroeg of ze wel drachtig was, want je kon het nauwelijks zien.

Toen het veulentje geboren werd was het een merrietje en Lady zorgde er erg goed voor, maar even later ging ze er weer bij liggen.
Wij wisten niet wat er was, tot ze weer begon met persen.
En toen werd er een hengstje geboren. En zo hadden we zomaar Smoky en Caroline, 2 schatjes van veulens. lady heeft ze helemaal zelf kunnen verzorgen. We hebben Smoky wel wat bijgegeven met de fles omdat hij een beetje kleiner was en Caroline nogal graag hem wegduwde bij de uier, maar aan de voorraad moedermelk heeft het niet gelegen.

Inmiddels zijn de twee ponys verkocht en ze maken het allebei goed, en zijn prachtige pony's geworden.

Hoop dat dit verhaal je weer een beetje moed geeft...
Liefs Ester