Sperma importeren uit Amerika

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Sperma importeren uit Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 18:12

Wie heeft hier ervaring mee?

Ik heb een amerikaanse hengst op het oog. Je kan daarvan chilled seamon bestellen. Dat is dus niet ingevroren neem ik aan?

Ik vraag me af wie dit al eerder heeft gedaan, wat was je ervaring met het bestellen en insemineren van je merrie? Want dit moet allemaal binnen 24 uur geloof ik lijkt me vrij moeilijk te coördineren.

En wat was je kwijt aan de transportkosten? Heb je dit alleen betaald of heb je met een groep tegelijk besteld?

Jeddah

Re: Sperma importeren uit Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 19:03

Chilled is inderdaad niet bevroren, maar gekoeld en ik ken niemand die dat wel gedaan heeft, het is echt een flink risico om dat binnen 24 uur te doen, stel het weer is slecht en het vliegtuig heeft daardoor vertraging, stel er is een ongeluk op de weg en jij kan niet snel genoeg bij schiphol komen... enz....
Je kan ook kontact opnemen met Holstud www.holstud.nl deze mensen zijn zeer kundig en buiten dat ook altijd graag bereid alle vragen te beantwoorden!
De rest heb ik via pb al verteld Knipoog .

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 23:28

chilled is gekoeld en dus niet bevroren. Het sperma zou hier 48 mee kunnen overleven, maar dan moet het wel erg goede kwaliteit sperma zijn. Ik weet trouwens niet of je zomaar sperma kan importeren uit amerika, zou ik toch eerst uitzoeken wat daarbij de mogelijkheden zijn en de restricties. Verder lopen de transport kosten waarschijnlijk hoog op (het moet an per koerier verstuurd worden en je weet nooit precies welk vliegtuig die neemt). zit dus een heleboel risico aan.

Als je frozen semen wil. Kan je dat al eindeloos van te voren over laten komen, je moet het dan alleen bevroren houden. En het op het juiste moment insemineren (binnen 6 uur na de eisprong). kan dus een nachtbrekende klus worden omdat je elke 6 uur moet kijken of de ovulatie heeft plaats gevonden de dierenarts moet daar op scannen. Ook geeft Frozen semen maar 1/3 kans op slagen.

Ben eigenlijk wel benieuwd welke hengst je op het oog hebt...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 23:44

hhhmmm dan is chilled seamon de moeite niet vrees ik. Het dekgeld is bizar hoog en nogal een grote investering. Als ik dan zo onzeker ben van slagen... die risico's zijn namelijk voor mij. Als het sperma niet pakt dan kan ik in hetzelfde seizoen wel nog een "lading" krijgen, maar als je niet binnen 48 uur insemineert enzo dan is het je eigen risico...

Dan maar vragen of het ook frozen kan.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 00:24

welke hengst heb je op het oog dan?
weet wel dat er hier op kraamstal een paar bokkers zijn die voor het vriespakket Clown hebben gekozen het hun quarters, en die zijn wel drachtig.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 07:32

Esme_27 schreef:

Dan maar vragen of het ook frozen kan.

Het is een duur geintje invriezen maar als ze echt zoveel verwachten van die hengst dan zullen ze t misschien wel in overweging willen nemen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:39

lowara schreef:
weet wel dat er hier op kraamstal een paar bokkers zijn die voor het vriespakket Clown hebben gekozen het hun quarters, en die zijn wel drachtig.

Jeddah en ik hebben ook allebei frozen semen gebruikt (van twee verschillende hengsten). Allebei de merries waren in 1 keer drachtig.

Ik heb ook naar een hengst gekeken die de mogelijkheid bood "cooled semen" te leveren maar vanwege de risico's heb ik het toch maar niet gedaan. Jeddah levert daar al een paar factoren aan. Als het niet op tijd aankomt is het onbruikbaar en moet je het hele circus nog een keer herhalen bij de volgende hengstigheid.

Voor de hengstenhouder is cooled semen vaak makkelijker omdat hij dan niet de hele procedure doorhoeft met de test voor frozen. Die zijn nl. nogal intensief en duur (paar duizend dollar). En niet elke hengst heeft goed genoeg sperma om bevroren te kunnen leveren. Dan heb je alle uitgaven voor niks gedaan. Voor een zending naar Europa of Down Under moet de hengst bovendien in quarantaine. Ook zit er een hele papierhandel aan vast. Daar zit ook niet iedereen op te wachten.

Maar als de hengstenhouder wél bereid is dit alles te doen en je kunt aan frozen semen komen, dan kun je over de hele wereld shoppen!!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 11:08

Klinkt allemaal erg moeilijk. Nou ja ik ga ze wel bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn Haha!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:19

Ook wij hebben dit jaar 3 merries dragend van frozen semen,als je vragen hebt pb je maar.
MVG

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:07

ben ik blij dat mijn favo hengst waar mijn merrie door is gedekt op maar 20 minuten van mij vandaan staat.... Clown

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 22:51

Nou helaas helaas, het gaat niet door.

Ik heb net gebeld naar Amerika en ze hebben nog geen frozen sperm. Hij vertelde idd dat hij hiervoor in quarantaine moet 5 weken en dat het een nogal kostbare procedure is. Ze willen het misschien wel gaan doen maar dan pas na dit dekseizoen, anders missen ze nu een hoop klanten. Dus het word afwachten en dan hopen op volgend jaar!