Voer voor veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjappie

Voer voor veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 09:40

Een kennis van mij heeft een veulen van nu 8 maanden en deze krijgt op een dag 3 kg Pavo-brok (podo-spul). Verder drie keer per dag hooi.
Is dit teveel?

Hoeveel voeren jullie je veulens?

Anoniem

Re: Voer voor veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 10:13

Hier zijn de meningen over verdeeld maar ik vind het veel te veel ja. Mijn veulens krijgen onbeperkt hooi en 2 x daags een halve kilo brok(ook pavo). Als ze in de wei lopen krijgen ze helemaal niks bij. Een veulen moet niet te hard groeien of te vet zijn ivm beenproblemen. Verder is het slecht voor de maag en kunnen ze stalondeugden krijgen omdat ze niet de hele dag ruwvoer hebben en de brok is zo op.
Mijn veulen van afgelopen jaar staat in de opfok en krijgt daar ook weinig brok en veel beweging.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 10:57

Ja ik vind dit zelf ook teveel. Maar ja, het is niet mijn paard. Volgens mij staat er zelf op de verpakking van pavo staat ze zoveel moeten krijgen, daar houdt ze zich aan. Ik bedoel: die aanbeveling van pavo staat er toch niet voor niks op.

Trouwens ter vergelijking, een 8-jarige merrie krijgt ook 3kg krachtvoer. Een 4-jarige 4 kilo.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 11:40

Tja, als ik me bij mijn (volwassen) paard aan de aanbevolen hoeveelheid zou houden, zou ik binnen de kortste keren een vette koe hebben!

Mijn veulen krijgt onbeperkt hooi en weidegang (maar de wei is nu kaal) en ik haal 'm elke dag naar binnen en geef hem 1 kg veulenbrok.
Om hem wat aan te sterken (hij is nog wat te mager) geef ik 'm ook wat slobber.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 11:42

Ja volgens de verpakking moet mijn merrie ook 4 kg brok krijgen. Die krijgt ook maar 1 kilo, aan het einde van de dracht hoogstens 2.

Ter vergelijking: mijn ronde 3 jarige krijgt voor het idee een handje meusli, 3 x in de week gekookte lijnzaad en elke dag 1 kg wortels. Geen bix.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:54

Allereerst moet je kijken hoe je veulen er uit ziet. Voel je wel ribben maar zie je ze niet, dan zijn ze meestal goed. Je kunt eventueel overwegen om een supplement te voeren in plaats van pavo-podo, ik doe dat liever omdat je dan je krachtvoergift kunt beperken zonder dat je bang hoeft te zijn dat ze niet alle vit/mineralen binnen krijgen. Ze zijn wel in de groei, dus dat is wel een punt van aandacht.
De aanbevolen hoeveelheden van fabrikanten zijn altijd wat aan de hoge kant - zij verkopen brok, snap je?
Wees op je hoede voor te dikke veulens, zeker als je ziet dat ze bv dikke sprongen krijgen acuut je krachtvoergift beperken.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:06

Mijn 10 maanden oude merrieveulen krijgt 's morgens 1/2 a 3/4 schep Pavo en gaat daarna op de wei. Waar op het moment bijna niks staat, maar waar ze wel lekker kunnen knabbelen en spelen. 's Avonds worden ze weer van de wei afgehaald en dan krijgt ze dat voer nog een keer + hooi. Als ik rond een uur of 8 kom, en ik zie dat haar hooi op is, krijgt ze nog meer hooi. En vaak ook nog wat wortels en een handje Luzerne. Omdat mijn andere dat ook krijgt.
Ze is nu precies goed. Je kunt haar ribben voelen, maar niet zien. Ze is absoluut niet te dik. Als zometeen het voorjaar weer begint, kijk ik het nog even zo aan en minder desnoods wat, als zij veel dikker wordt.
Zo doe ik het.

Persoonlijk ben ik van mening dat die van je kennis te veel krijgt. Maar ik heb het veulen nog nooit gezien en kan daar dus eigenlijk niet over oordelen. Je kunt zoiets beter op het oog doen dan alles klakkeloos overnemen wat de theorie je voorschrijft.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:30

Sjappie schreef:
Een kennis van mij heeft een veulen van nu 8 maanden en deze krijgt op een dag 3 kg Pavo-brok (podo-spul). Verder drie keer per dag hooi.
Is dit teveel?

Ik vind het ook erg veel. Onze 2 merries van 22 maanden oud krijgen ook 3 kilo pavo veulenbrok per dag... met z'n tweeen (dus 1,5 kilo per paard). Verder eten ze samen bijna een pak hooi per dag op. Ze zijn in perfecte conditie.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 12:54

Mijn 1,5 jaar oude merrieveulen krijgt 1 schep gewone brok per dag. En verder 2x een berg hooi.

Dus ja ik vind dit wel veel, maar goed ik heb een Tinker dus die zijn wat soberder natuurlijk.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 16:12

Thanx voor de reacties. Nu moet mijn kennis nog wijsmaken dat ze gewoon teveel voer krijgen. Ik heb het wel eens gezegd maar zij vindt dat het goed is, tja, wat moet je daar dan mee. Aan de andere kant denk ik altijd: het zijn niet mijn paarden.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:42

mijn arabier van 9 maand staat dag en nacht buiten, en hij krijgt iets meer dan 1 kilo veulenbiks per dag. verder samen met 2 shetveulentjes en een volwassen sherthengst een baal hooi per dag, en ze staat in een weiland waar nog gras staat (niet heel veel). meestal geef ik haar wel muesli of gebroken mais door de biks, en ik krijg soms al te horen dat ik m teveel geef dan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:49

Mijn veulen van 9mnd krijgt 2x per dag bix: 1 schep veulen/merrie meusli + halve schep veulenbrok (dus bij elkaar 3 scheppen- wat geen 3kg is want "echte" brok weegt meer dan meusli)
1x per dag kuil (zoveel als ze wil hebben sávonds op stal)
en in de wei overdag zoveel (weide)hooi als ze wil eten. Oh ja, en niet te vergeten de wortels (1/3emmer)

Ze is aan de schrale kant, je kunt haar ribben zien als ze gedraaid staat. Ze is nog maar krap 2 mnd bij mij

Leschem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:46

Mijn 9-maand oude veulen krijgt elke dag een halve kilo veulenbiks, weidegang en onbeperkt hooi. Je voelt haar ribben maar je ziet ze niet, dus ze is goed zo.
Trouwens ze krijgt er worteltjes en een appeltje bij, meestal. Wat is nog meer goed om te geven? (o.a. stukje knoflook, etc??)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:58

Sjappie schreef:
Is dit teveel?

3 kg Wow! veulenbrok. De mijne is nu 1,5 jaar oud en krijgt 1 kg per dag + kuil en weidegang en ik mag zeggen dat ze misschien wel een paar kilootje lichter mag staan. Ze kreeg eerst 2 kg maar doordat ik vond dat ze te dik kwam heb ik haar op 1 kg gebracht.

3 kg is wel heel veel voor een 8 maanden oud veulen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:06

mijn veulen (nu ze het nog is) krijgt:

niet schrikken hoor....

1 keer per dag een volle arm vol met kuilgras.
1 kilo Pavo veulenbrok
1 kilo muesli
halve emmer pulp
tussen 17.00 en 10.00 onbeperkt hooi

tussen 10.00 en 17.00 drinkt ze nog bij mama. Ze is bijna 7 maanden.

Ze staat niet te dik, wel lekker gevuld, groeit als kool en is heerlijk energiek.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:19

mijn shetland veulentje krijgt per dag een halve kilo pavo veulenbrok en kuil.
ik denk dat 3 kilo wel veel is..

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 21:25

Verward Ik heb een tinkerveulen 5 mnd en een kruising shet/dartmoor 8 mnd
beiden krijgen 1 kilo veulenbrok 1 emmer wortelen en onbeperkt hooi en kuil. Af en toe een beetje slobber als een lekker tussendoortje (niet dagelijks)
De heren varen er wel bij ribben niet te zien net te voelen.
Als ze zoveel zouden krijgen als op de zakken staat voorgeschreven dan veranderen ze in rolmopsen Haha!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 14:58

Leonoor schreef:
mijn veulen (nu ze het nog is) krijgt:
niet schrikken hoor....
1 keer per dag een volle arm vol met kuilgras.
1 kilo Pavo veulenbrok
1 kilo muesli
halve emmer pulp
tussen 17.00 en 10.00 onbeperkt hooi
tussen 10.00 en 17.00 drinkt ze nog bij mama. Ze is bijna 7 maanden.
Ze staat niet te dik, wel lekker gevuld, groeit als kool en is heerlijk energiek.

Dit lijkt me te veel en volgens mij is ze ook te dik! Een veulen moet niet gevuld zijn - eerder wat 'ribbig'. Pulp is geen goed veulenvoer, te energierijk, meer geschikt voor magere scharminkels die echt alle energie nodig hebben die ze kunnen krijgen. Kalk-fosfor verhouding is niet goed, ook daarom minder geschikt voor veulens die in de groei zijn. En als ze ook nog veulenbrok, kuilgras en melk krijgt is het echt 'overdone'. Sorry, maar dit lijkt me echt een potentiele ocd-er!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 21:02

ow, daar heb i koo kwat aan. heb anamelijk net pulp voor die van mij gekocht. maar maakt niet uit, dan geef ik dsat aan mijn shetties, die mogen namelijk wel wat dikker. (sommige van hun)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 00:14

Dat laatste heb ik nu nooit met mijn shettie, wil ik ook nog wel eens een topic aan wijden, hoe krijg je een shet slank

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 08:46

we hebben een behoorlijke kudde, dus dat krijgt de een snel meer dan de ander. dus je moet dan best op letten welke goed dik zijn en welke wel wat meer mogen hebben.