veulenbox/kraamstal maat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maryo

veulenbox/kraamstal maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 23:37

Hoe groot moet een veulenbox/kraamstal zijn?

Een shet heeft natuurlijk minder ruimte nodig, dan een kwpner. Dus zeg een paard van 1,70m.

Ik hoor hier en daar nog wel eens dat mensen opzoek zijn naar een box waar hun paard kan veulenen. Ik vroeg me af hoe groot die dan wel niet moeten zijn.

alvast bedankt,

groeten Maryo

itske

Re: veulenbox/kraamstal maat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 08:12

Gewoon twee boxen met een deelbare tussenwand nemen.
Dan kun je er later twee boxen van maken.

Ik heb twee boxen van 3.25 bij 3.5 meter en als het veulen komt een grote box van 3.25 bij 7

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 08:54

Voor de pony's (rond 1.47m) gebruik ik een veulenbox van 5,5x4m.
Voor pony's vind ik dat een fijne afmeting.
Na het veulenen verhuizen ze naar een standaardbox van 3,5x4m.
Ik heb nog een 2e veulenbox, die is bijna 4x4m. Kan ook wel maar die gebruik ik alleen voor het afveulenen als er 2 merries tegelijk op springen staan.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:03

Voor Ivanka (1.63m) komt er een stal van 3.5 x 7 meter.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:12

we wisten niet dat er een veulen zou komen, dus nu staat ze in een een box va 3 bij 4, kan best volgens mij, en ze staat de hele dag buiten!

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 16:40

Tozalin schreef:
we wisten niet dat er een veulen zou komen, dus nu staat ze in een een box va 3 bij 4, kan best volgens mij, en ze staat de hele dag buiten!

hoe groot is je paard/pony ?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 16:58

Tozalin schreef:

Als het veulen er eenmaal is, is een kleinere box niet zo'n probleem.
Bij het veulenen zelf is een grotere box wel veiliger en handiger.

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:41

wij hebben 2 kraamstallen van 3 1/2 bij 6

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:56

Hoe staan jullie tegenover een box om in te veulenen van 6 bij 2,5m?
Ik kan mijn boxen helaas niet dieper maken, maar als ik er een tussenwand uithaal dan kan ik dus bovenstaande grootte creeëren. Het gaat om een tinker van 1.50m en er komt een camera op te staan

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:43

dat moet lukken

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 23:18

Een dierenarts zei vroeger altijd tegen mij, als ze in de hoek gaan veulenen, gaan ze in de hoek veulenen, of het nou een grote stal of een kleinere is.

Mijn veulenbox is 4,10 x 3,10, mijn merrie is 1.50m.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 23:55

Ja daar heb je helemaal gelijk in Jeddah, dat is ook gewoon zo. Vandaar dat de camera mij dan nog een beetje veilig gevoel geeft.

Ben blij dat dit niet standaard een te kleine ruimte is, nu nog kijken of die wand er tussenuit kan Haha!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 00:40

Ik vind wat ruimte in de box voor mijzelf ook wel veilig.
Zeker vlak na het veulenen wil een merrie nog wel eens gaan rollen en dan kom ik liever niet klem te staan in een hoek...
Ook trek ik het veulen dan even in de hoek bij de deur zodat die veilig ligt.

Ik heb een pony merrie ook wel eens in een 3x3 box gehad met veulenen en rijpaarden in een 3x4 box.
Dan moet je toch echt oppassen als je in de box erbij staat om te helpen...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:10

Wij zouden eigenlijk een riante bevalstal van 3,5 x 6 moeten hebben, maar de bouw van de stallen heeft dusdanig vertraging opgelopen dat de dames het moeten doen met een 3x4 Verdrietig ... De meeste merries op pensionstallen waar ik heb gestaan bevielen in een stal van 3 x 3 of 3 x 3,5 dus op zich KAN het wel, maar groter is wel beter.

Vorige keer is Lee bevallen in een standaardbox van 3 x 3,5 . Alle merries (van formaat Lee: ong. 1.50m) op die stal bevielen zonder problemen in zo'n stal, maar met Lee is het me niet zo soepel gegaan. Ten eerste zat er een vaste etensbak in. Lee is pas echt op het laatst gaan liggen en voor die tijd staken Shane's neus en voetjes er dus al uit. Omdat de stal niet zo heel erg groot was en Lee behoorlijk rondjes aan het tollen was, hoorde je bij elk rondje "KLONK": dat waren de voetjes en het neusje van Shane tegen de etensbak Ach gut . Toen Lee eenmaal ging liggen, ging ze met haar kont in de hoek liggen. Dit is idd niet iets dat je kunt voorkomen; hoe groot de stal ook is. Toen ze begon te persen, perste ze Shane dus tegen de muur aan ... We hebben haar toen met vereende krachten overeind moeten jagen (dat valt nog niet mee kan ik je vertellen) en na enig heen en weer gemopper is ze toen toch maar midden in de stal gaan liggen. We hebben met drie man in haar stal gestaan met haar en op zich ging dat wel. Maar groter was wel beter geweest.

Overigens blijkt uit dit verhaal wel weer dat het toch wel belangrijk kan zijn dat je er bij bent ...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:24

Dat van die voerbak herken ik wel Mac Scheve mond
Dat is ook 1 van de redenen dat hier in de veulenboxen geen voerbakken hangen en de waterbakken zo ver mogelijk in de hoek zijn geplaatst.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 09:31

MarijeR schreef:
Dat van die voerbak herken ik wel Mac Scheve mond
Dat is ook 1 van de redenen dat hier in de veulenboxen geen voerbakken hangen en de waterbakken zo ver mogelijk in de hoek zijn geplaatst.

Door dat akkefietje hebben mijn paarden -nu ik zelf de dienst uit kan maken- helemaal geen voerbakken meer in de stal. Ik voer nu op de grond. Waterbakken idd in de hoek. Twee stallen hebben een speciekuip; de "veulenstal" heeft zo'n ophangbak in de hoek. Ben anders veel te bang dat het veulen er in gaan spelen en verongelukt.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 10:59

Pride is 1.50m en heeft een stal van 3,5 x 4. Ze is enorm gehecht aan haar plekkie. Ze had eventueel naar een dubbele box gekund, maar we hebben echt het idee dat ze dit plekje als "perfect" heeft uitgekozen en dat ze het daar heel goed in gaat redden. Groot voordeel is dat Baduh alles ook een beetje kan volgen als "Godfather".

phillien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 15:29

wij hebben een merrie/veulen stal van 5 bij 3

en de paarden passen daar ruim in ook liggend (zijn groningers)

Maryo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 16:12

Heel erg bedankt voor de reacties.

We gaan boxen zetten van 3,5mbreed bij 4m diep, hier komen schuifwanden tussen. Dat moet dus wel goed komen. Er kan altijd een paard tijdelijk verplaatst worden en dan de tussenwand eruit halen. Dan is het een box van 7 bij 4m.

Bedankt, Maryo

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:16

die van mijn buurman staat in een stal van 3,5 bij 3, het kan niet groter aangezien de muren gemetseld zijn hihi of we moeten slopen!!