Waar je op moet letten tijdens de bevalling!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_Komen

Waar je op moet letten tijdens de bevalling!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 12:58

Als je het neusje begint te zien moet je er goed op letten dat er twee voorbeentjes naar het neusje zit. (Vorig jaar twee keer mee gemaakt dat 1 been naar achter zit.... Wil je echt niet mee maken. Maar gelukkig hebben ze het beide gered..)

Als het veulen er meer en deel uit is moet je er op letten dat het vlies van zijn neus is. Als je dit niet op tijd weg haalt kan hij stikken. Je kan het vlies gewoon kapot scheuren, en dan over zijn neus trekken, zodat die vrij is.

Als de navelstreng afgebroken is, moet je op het wondje jodium schenken/spuiten/smeren. Zo hou je het mooi schoon.

Hij moet binnen een uur toch wel staan, je kan hem hier na een half uur een beetje mee helpen. Als hij goed staat is het de bedoeling dat hij gaat drinken. Als hij de tepel echt niet kan vinden, kun je hem hier ook mee helpen.

De merrie moet de nageboorte er goed afpersen. Ze willen dan nog wel eens gaan liggen om het er uit te persen (wees dus niet bang dat ze bezig is een tweede te bezorgen ) Als de nageboorte eraf is, moet je controleren of hij er heel van af is gekomen. Anders zitten er nog stukjes in de baarmoeder, en moet ze gespoeld worden (vraag dierenarts)

Mocht de nageboortje en nou echt niet afkomen (bestek van paar uur??) moet je de dierenarts laten komen. Die heeft een middel die hij in het bloed spuit, zodat de baarmoeder gaat samentrekken. Wil het er dan nog niet af moet de dierenarts het eraf pellen. Maar dat hoor je dan allemaal wel van de dierenarts.

Hoop info zo, maar dit is wat ik in ervaring heb meegemaakt. Ik hoop dat jullie er wat aan hebt. Ik vind het zelf wel een fijn idee dat er iemand is die er ook bij is, die er veeeel ervaring mee heeft.

Zijn er nog mensen met aanvullingen?

Groetjes Wendy

Ribay

Re: Waar je op moet letten tijdens de bevalling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:13

alvast bedankt voor de tips. Mijn merrie is dit jaar voor het eerst drachtig, en ik ben dus naarstig op zoek naar zulke tips! Dus mensen, als jullie er nog meer hebben......

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:31

Ik heb op aanraden van MarloesJoy het boek Veulens Krijgen van Joop Loomans besteld (op http://www.proxis.nl) en dat is een aanrader! Staat alles in om voorbereid de bevalling tegemoet te gaan.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:13

Goede tips!
Wij hebben ook elk jaar een veulen gehad.
Maar Odin is nu dit jaar voor het eerst drachtig, maar ik ben doodsbang dat er iets fout gaat...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 17:22

op mijn website staat een stukje geschreven door josje mierop wat zeker ook erg belangrijk is om naar te kijken... Onder het kopje "bevallingen en complicaties".... http://www.shamalarabians.nl

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:30

Fokkerij, Paard en Praktijk van dierenarts Paul de Vries (uitgeverij Forte) is ook een heel uitgebreid boek. Ik heb het gebruikt om een artikel te schrijven over het fokken van een veulen voor het stamboekblad, erg leerzaam!

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 13:01

Mijn merrie krijgt ook voor het eerst een veulen en ik heb op aanraden van iemand het boek "Van veulen tot volwassen paard" van Janet Lorch gekocht, is een goed boek vind ik, staat heel veel informatie in en heel duidelijk.

piahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:06

Een heel simpele en goede tip is om de buikdiameter te meten van de merrie. elke dag ( van de laatste week voor bevalling) groeit dit aan tot 2-4 cm. De laatste uren krimpt dit tot 10cm. dwz dat het veulen hoger komt te liggen inde buik - vandaar de minder dikke buik. Dit systeem werkt altijd en is een singnaal dat het een kwestie van uren is. MAkklijk he ipv nachten op wacht te staan voor niks Knipoog

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 01:04

Mijn pa zegt altijd: "als we de voorpoten al zien, dan zit het goed" Meestal klopt dit wel; Verder kan je gewoon toekijken, en als je denkt dat je moet helpen, kun je natuurlijk steeds ingrijpen. Vooral met het wegdoen van de vruchtzak. Maar onderschat die paarden niet. Ze kunnen best hun mannetje staan. Lachen

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 18:43

Nog wat weetjes:

Zorg dat de box goed schoon is en dat er geen scherpe randen zitten waar het veulen/merrie zich aan kan verwonden.
Bij voorkeur de merrie al 3 weken voor de uitgerekende datum in de stal zetten waar ze moet bevallen, zodat ze anti-stoffen kan aanmaken.

Nooit zelf de navelstreng losmaken als het veulen er net uit is, het veulen krijgt dan nog enkele stoffen/bloed door de navelstreng van de moeder. Als de merrie gaat staan scheurt de navelstreng meestal vanzelf. WEL ALTIJD JODIUM op de navel doen als de streng is gescheurt (bij het scheuren kan het strengetje iets bloedden).

Bij het veulen moet binnen een uur meen ik, de darmpek erafkomen. Bij hengstjes gaat dit soms erg moeilijk doordat hengstjes nauwere bekken hebben. Dit was ongeveer het belangrijkste!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 23:25

Melissa schreef:
Nog wat weetjes:
Bij het veulen moet binnen een uur meen ik, de darmpek erafkomen. Bij hengstjes gaat dit soms erg moeilijk doordat hengstjes nauwere bekken hebben. Dit was ongeveer het belangrijkste!

Binnen een uur lukt dat echt nooit...neem daar gerust een dag voor. En voor het overige: blijf rustig, altijd mobieltje bij je met telefoonnummer van de dierenarts, zodat je hem om advies kunt vragen.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 23:48

Dat boek van Paul de vries is een aanrader! ik heb les begeleiden voortplanten paard van hem gehad en je hebt veel daaraan.

In het artikel dat hierboven wordt genoemd staat een storende fout, er wordt geroepen dat een red bag delivery meestal goed afloopt, dit zou moeten zijn dat dit meestal slecht afloopt, daar stoor ik me nogal aan.

Aan de andere kant voor de aanstaande paardenoma's en opa's het gaat gaat vaak goed de bevalling!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 23:53

wel zit er 1 kleine fout in je tekst Knipoog
er staat, haal het vlies van de neus af anders stikt het veulen.
Dit klopt niet, zolang het veulen nog aan de navelstreng vastzit, krijgt hij zuurstof binnen. stel de navelstreng breekt, dan moet je zo snel mogelijk het vlies van de neus afhalen, anders stikt het.
tenminste, zo staat het in mijn veulenboek.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 00:03

lowara schreef:
Dit klopt niet, zolang het veulen nog aan de navelstreng vastzit, krijgt hij zuurstof binnen. stel de navelstreng breekt, dan moet je zo snel mogelijk het vlies van de neus afhalen, anders stikt het.

Maar haal alsnog snel het vlies van de neus af...vaak kan het veulen proberen op te staan en heb jij niet door dat de navelstreng reeds gebroken is

tjilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:18

hoi,

bedankt voor de nuttige tips , ik kan ze goed gebruiken

gr ingrid Haha!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:00

lowara schreef:

Klopt idd niet helemaal, het veulen kan nog wel vastzitten aan de navelstreng maar als de placenta al heeft losgelaten krijgt het veulen alsnog geen zuurtsof meer.
Dus idd ik zou gewoon het vlies er direct afhalen. Knipoog

Verder, de hoefjes komen nooit alletwee tegelijk, de een komt even eerder dan de ander, zo houd het veulen de schouders iets schuin en glijd makkelijker door het geboortekanaal naar buiten.
Dus nooit de pootjes op gelijke hoogte trekken, de 1 hoort iets eerder te verschijnen dan de ander.

Bij elke wee komt het veulen een stukje naar buiten en glijd ook meestal weer een klein stukje terug, dan kan je even helpen, nooit echt trekken, maar druk op de voorbenen houden zodat het veulen niet na elke wee weer terugschiet, zo gaat de bevalling wat sneller.

ysha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:10

Iets wat wij altijd doen. Wij binden de placenta op zodat de merrie er net kan op gaan staan en die niet scheurt. Hij blijft beter heel want kleinere stukken zouden kunnen achterblijven en dan moet er gespoelt worden.
Achterblijvende delen veroorzaken een ernstige vergiftiging voor de merrie die fataal kan aflopen. Dus alles netjes opbinden.
Het heeft ook meer gewicht en schuift er sneller uit.

Altijd touwtje bijhouden dus.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 13:13

Inderdaad, maar wij gebruiken er geen draad of touw voor, maar pakken de vlies vast, en maken er genoeg knopen in zodat hij ook een stuk hoger hangt. Maar misschien wil het met touwtje inderdaad ook wel.

ruurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 05:47

ShamalArabs schreef:
op mijn website staat een stukje geschreven door josje mierop wat zeker ook erg belangrijk is om naar te kijken... Onder het kopje "bevallingen en complicaties".... http://www.shamalarabians.nl

hallo
bedankt voor deze link,ik ben al heel lang op zoek naar zoiets.

gr.ruurd