mirgino schreef:als ik mijn hand goed diep in haar flank duw,net achter de ribben,en dan wacht dan voel ik soms het veulen bewegen.
niet altijd maar als ik lang genoeg mijn hand daar houd,komt er weleens een paar kleine ``schopjes``.
misschien omdat ik een korte compacte pony heb ,dat wij het voelen ik heb geen idee.
maar voelen doen we het!
en vanaf 5mnd en 13 dagen!
En toch...
Op zo'n 5 maanden heeft een veulen van een paard ongeveer de grote van een konijn. Laat dat bij een ponyveulen van 5 maanden eens het formaat van een uit de kluiten gewassen cavia zijn...
Stel je die cavia eens voor, opgevouwen in een plastic zak (baarmoeder) gevuld met water (vruchtwater) en diep in het lichaam van de merrie.
Dan denk ik toch dat je eerder darmen voelt die wat aan de kant zijn geschoven door de groeiende baarmoeder dan een veulentje...
Dit is een plaatje op 210 dagen (7 maanden).
Daar zie je dat de baarmoeder al een stuk verder naar beneden is gezakt. Ook naar de zijkant is de baarmoeder aan het uitdijen en duwt langzaam de darmen steeds verder naar beneden.
Doordat het veulen een stuk groter is, zijn bewegingen nu ook duidelijker omdat het veulen nu eerder tegen de baarmoederwand aan komt en niet alleen in het vruchtwater zwemt wat bewegingen naar buiten afremt.

Bij mijn merries zie ik vaak op zijn vroegst rond de 200 dagen (tegen de 7 maanden) voor het eerst wat.
Al heb ik nu ook een merrie lopen die al over de 8 maanden is en een veulen zien bewegen? 
Je ziet dat ze drachtig is maar tot de laatste paar weken zie je niets of weinig.
Bij mijn zwarte merrie (moet nog een week of 7) zie ik wel veel beweging.