hoeveel weken te vroeg is mogelijk??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

hoeveel weken te vroeg is mogelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 11:34

Een merrie kan natuurlijk net zo goed te vroeg bevallen als te laat, maar weten jullie hoeveel weken ze te vroeg kan bevallen en het veulen nog levensvatbaar is???
Mijn merrie moet nog 5 weken, en iedereen heeft het gevoel dat het eerder komt.
Gelukkig kegelt ze nog niet hoor!!
Wie kan antwoord geven op deze vraag??

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:48

Vanaf ongeveer 320 dagen is het veulen meestal levensvatbaar.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 12:04

oehh nu moet ik nog gaan rekenen ook...Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 12:28

Hoe heb je de verwachte datum uitgerekend dan? 11 maanden is 335 dagen.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:26

Jeddah, weet je dat wel zeker?
Ik heb ze door de loop der jaren echt wel eens meer dan 3 weken te vroeg gehad die het allemaal prima hebben overleefd.
En voordat je onze acuratie in twijfel trekt, alle dek- en scandatums gaan onmiddelijk vanaf de agenda op de merrie kaart, dus dubbele controle Haha! Haha! .

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:29

De vraag is wat is 3 weken te vroeg??? Hoeveel dagen tel je om te beginnen?? Veel mensen tellen standaard 345 dagen, anderen weer 335...
In alles wat ik gelezen heb is een veulen vanaf 320 "normaal" en daarvoor "premature" dat wil niet zeggen dat ze het niet overleven.
Ik heb ook gelezen dat er gevallen bekend zijn (vooral bij arabieren) van merries die een gezond, full term, veulen op 305 geven!

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel, maar ik ben altijd heel blij als ik maar in die buurt van de 320 kom Haha! !

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:56

Oef, dat is een beetje moeilijk in te vullen, omdat ik werk volgens een daglicht tabelletje.

In het kort houdt dit in, dat vanaf februari de draagtijd ca. 342 dagen is,
aflopend tot op 15 mei is dit 14 dagen korter en daarna vanaf 15 juni weer oplopend tot 342 dagen.

En voor der rest klopt er nooit een moer van, want die merrie's hebben allemaal een prive kalender!! Verward Verward

Ik heb een merrie gehad, waar je de klok op gelijk kon zetten, altijd exact 3 weken overdracht............. tot het 7e veulen, die kwam 2.5 week te vroeg Boos! Boos!
Ze stond nog niet onder de camera, had geen alarm om, had ook nog practisch geen uier en ineens stond ze daar s'morgens met een beeldschoon hengstveulen aan de voet Bloos!
En dan was dit ook nog een merrie, die altijd heel graag hulp had bij de geboorte, behalve bij deze dus, ze was ook uitgesproken lelijk tegen me die ochtend Haha! Haha! .

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:01

Ja, zolang we allemaal een andere telling hebben, blijft het moeilijk te zeggen wat "te" vroeg is! En de merries hebben natuurlijk helemaal hun eigen telling. Ik tel altijd 335, op die manier hoop ik er wel tijdig allert op te zijn, maar ik tel ook altijd 300 en 320 uit op de kalender, zodat ik continue weet waar we ongeveer zitten.
De merrie die nu drachtig is (zie onderscrift) ging de vorige keer 333 dagen (15 April bevallen). Ik ben benieuwd wat ze deze keer gaat doen! Ze zit nu op 279.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:27

Leuke foto's in je dagboek en wat een kleerkast van een hengst.
Het in de breedte dragen, komt veel vaker voor dan je denkt, dit blijft waarschijnlijk zo tot ca. 12 dagen voor de geboorte.
Dan zakt het buikje ineens naar beneden en neemt het veulen een normale positie in.
Dat zakkende buikje, veroorzaakt meestal 2 a 3 dagen wat koliekerige verschijnselen, wat in de wandelgangen "proefdraaien wordt genoemd.
De echte geboorte volgt meestal 5tot 10 dagen later.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:57

Bedankt! Ja, de hengst is een enorm dier, ik ben ook heel benieuwd naar het veulen!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:16

Op de stoeterij waar ik vroeger heb gewerkt werd heel zorgvuldig "mare charts" bijgehouden van alle merries. Daarop stond echt alles dat het dier tijdens de jaar had meegemaakt, gekregen (inentingen, wormkuren, enz enz) en alle info mbt de dekking (hoe, reactie, scanning, enz enz) EN hoeveel dagen wat gebeurde ... die jaar in - jaar uit voor elke merrie ... 50 stuks in totaal Bloos! Bloos! .
Met zo'n chart kon je ook zien, adhv een tabel, wat haar 'normale' drachttijd was ... raar maar waar de meeste merries (er zijn altijd uitzonderingen!) hebben een vaste patroon.
Voor een merrie dat 'normaal' gemiddeld 335 dagen draagt is een veulen op 325 dagen prematuur!
Mijn oude merrie draagt 329 dagen (+/- halve dag) dus aanschouw ik alles voor 327 dagen prematuur. Bij de jonge merrie ligt haar "patroon" nog niet vast ... te weinig dracht gegevens.

In feite een prematuurtje met haren ... deze staan dan wel kaars recht ... is meestal levensvatbaar mits de lichaams temperatuur op peil gehouden kan worden en de nodige zorg ivm helpen drinken (meestal is het zuig reflex niet aanwezig bij premmies) aanwezig is. Prematuurtjes zonder (of met zeer weinig) haren halen het meestal niet.

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:15

Mijn merrie heeft vorig jaar haar veulen gekregen met 299 dagen, dus 5 weken te vroeg. Dat was (al) dood.

Ik weet nog dat ik diezelfde dag tegen mijn vriend heb gezegd: Yay, het veulen is 299 dagen en dus levensvatbaar! (Had ik gelezen op een website van een DA) Volgens mij moet jouw veulen dus vanaf nu levensvatbaar zijn, maar natuurlijk is het fijner als het nog even blijft zitten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:48

Maar dan krijg je nog de vraag, wanneer is een veulen te vroeg?
Hon's veulen was ook ca 5 weken te vroeg (15 mei uitgerekend, 10 april geboren) maar was zeer zeker niet prematuur. Alles zat erop en eraan, en alles deed het

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:51

En dan de vraag, op hoeveel dagen heb je de uitgerekende datum gebasseerd?? 15 mei uitgerekend, maar wat was de dekdatum? Hoeveel dagen heeft Hon gedragen? Overigens staan ook kleinere paarden er bekend om dat ze over het algemeen veel minder lang dragen, dus mini's, shetlanders enz.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:56

Euhm, even denken hoor. Ik heb 340 dagen na de laatste dekdatum gerekend (9 juni). Verder is ze 6 en 7 juni gedekt, dus ik kan geen maand mis zitten Haha! (ze is maar een lang weekend weg geweest)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 18:00

Als ze dus op 7 juni gepakt heeft, dan was ze op 7 Mei 335 dagen geweest en dus op 10 april was ze ongeveer 310 dagen! das inderdaad wat vroeg!! Fijn dat alles goed gegaan is!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 14:29

mijn merrie is gedekt op 22 mrt, en ik heb op een schema gekeken (in een boek) dat ze dan 24 febr uitgerekend is... klopt dit dan niet??
Haar uiers zijn super dik.. en ze is echt anders dan anders...

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:39

Is dit de enigste dekking geweest, of waren er eerdere?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:05

Ik reken altijd gewoon 11 maanden na de laatse dekdatum.
Mijn merries zijn 31 mei voor het laatst gedekt, 31 april bestaat niet dus 1 mei van gemaakt, en klopt meestal zeer goed!
Mijn ene merrie is eigenlijk altijd een weekje eerder, de ander was er net na, vorig jaar 1 dag.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 17:15

Kitten schreef:
Is dit de enigste dekking geweest, of waren er eerdere?

enigste dekking, was foutje... Bloos!

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:57

Ik zag net je foto's bij ITP, maar aan de uier te zien duurt het nog wel even hoor voor het komt! Knipoog