wedstrijden met 8 maanden dracht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elady

wedstrijden met 8 maanden dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 13:52

Hey

Ik zit met een probleempje.

Lady is 3 februari 8 maanden en we zijn op 5 februari ingeschreven bij een wedstrijd. Ze geeft op dit moment aan dat ze het goed volhoudt. Ze is bijna 6 maanden en 3 weken.

Ik zit er overna te denken om de wedstrijd af te blazen en na de bevalling rustig op te bouwen en dan te starten.

Vinden jullie het kunnen als ik die wedstrijd rij. Het is overigens gewoon een B-onderlinge wedstrijd. Maar dat zegt niet dat het niet zwaar voor d'r is.

Bedankt alvast

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:56

Ik start in januari nog een wedstrijd in de Z1. Mijn merrie is half april uitgerekend, dus dan zit ze ook op 8 maanden dracht.
Mijn merrie lijkt het allemaal nog goed aan te kunnen. Ze loopt haar oefeningen nog vrij makkelijk maar ze heeft dan ook nog niet veel buik in de weg zitten.
Ik denk dat het per merrie verschilt hoe lang je door kunt rijden en of je nog wedstrijden kunt rijden.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 14:05

Lady heeft eigenlijk helemaal geen dikke buik. Ik reed over een dijk zondag en zag er wel een buikje onderhangen in de schaduw...maar dit wordt natuurlijk vergroot.

Ik kijk gewoon hoe ze loopt en wat ze aangeeft. Bij het vorige veulen hebben we tot 10 maanden doorgereden. Geen wedstrijden, maar wel gewoon goed doorgetraind.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:05

probeer eerst thuis een kleine 3 kwartier te trainen, kijk of ze dit goed volhoudt, als ze niet overmatig zweet en daarna niet vreselijk moe is kun je het nog even aankijken Haha!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 14:07

Citaat:
probeer eerst thuis een kleine 3 kwartier te trainen, kijk of ze dit goed volhoudt, als ze niet overmatig zweet en daarna niet vreselijk moe is kun je het nog even aankijken

Bedoel je dan vanaf nu t/m de wedstrijd...of in de week voor de wedstrijd?
Ik rij eigenlijk altijd 3 kwartier en dat houdt ze tot nu toe goed vol.
Ik heb 2x per week een zeer intensieve les van een half uur en dan is ze wel moe Ach gut

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:15

Vraag bij de vereniging wat de 'gevolgen' zijn als je bijv. een week van tevoren afmeld.
In principe is het het beste om lekker te blijven rijden, maar je weet nu natuurlijk niet hoe ze over 1.5 maand loopt...

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 14:33

Sanne...dat is idd een goede oplossing.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:15

Ik heb mijn merrie drie jaar achtereen drachtig gehad. De eerste keer liep ze M1 dressuur.
Alle keren heb ik tot de 10e maand wedstrijden met haar gereden en met succes. Daarna bleef ik haar thuis doortrainen. Mijn merrie droeg niet zwaar en had er geen last van. Tot het einde reed ik les met haar. En binnen een paar dagen na de geboorte zat ik er weer op.
Het voordeel hiervan is dat je paard zijn spieren blijft trainen, heeft het gemakkelijker met de geboorte, en is sneller weer op conditie. Natuurlijk is het wel heel verschillend per paard.

XSereentjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:02

als haar conditie zo goed blijft waarom zou je dan afblazen?
ik zou gewoon kijken naar hoe je paard het blijft doen Lachen

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 09:48

Jouw merrie geeft zelf snel genoeg aan, wat ze nog aan kan.

En 8 maanden dracht hoeft een (dressuur) wedstrijd echt niet in de weg te staan, zeker niet op B niveau.

Eventueel tegen die tijd de training wat aanpassen en iets minder intensief rijden, maar voor de rest laat ze je het heus wel weten, wanneer het genoeg is.

Springen zou ik nu niet meer doen, want dat lijkt me toch wat ongemakkelijk worden.

Leelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:06

Ja, kijk gewoon wat je merrie aangeeft. Ik merkte bij mijn merrie dat ze na de 8 maanden toch echt wel minder zin had om te lopen. Ze werd slomer en nukkiger. Toen ben ik alleen nog maar rustige bosritjes gaan rijden. Wel inderdaad even navragen of er geen consequenties zijn als je de wedstrijd strax toch van tevoren af moet zeggen...

paddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:35

je kan t altijd proberen..wie niet waagt, wie niet wint Tong uitsteken

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 20:27

Ik ga met 10 maanden afbouwen (als ze het tot zo lang houdt) en gewoon rustig rijden/longeren/buitenritjes ect.

Na een maand gaan we gewoon weer trainen. Ondertussen gaan we gewoon lekker longeren/wandelen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:33

mijn laatste wedstrijd tijdens de vorige dracht reed ik op 9,5 maand en niemand geloofde dat ze drachtig was. 1 voordeel meestal is ze zo heet dat ik er niet aan kan komen en nu was ze redelijk te rijden. Haha!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:09

Je moet het inderdaad gewoon even aankijken.
Ik kon met 7 maanden dracht echt geen wedstrijd meer rijden. Een veeeel te dikke buik Haha! en kon daardoor echt mn oefingen niet meer doen.
Maar ik heb zoiets van: ach als het niet perse nodig is, waarom zal je dan gaan. Na de dracht kunnen nog een hoop wedstrijden volgen, toch?
Maar net wat ik zeg, dat vind ik.