Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ik heb ook nog nooit bij een bevalling geweest en moet in april ook voor de eerste keer
Maar ik heb gelezen dat je aan de beentjes van het veulentje moet trekken, maar niet rechuit eruit trekken maar aan de beentjes trekken in de richting naar beneden van de merrie. Maar andere tips wil ik ook wel
Bella schreef:Na afloop het nageboorte controleren, of het heel is en er niet afwijkend uit ziet.
Ook nooit de merrie direct nadat het veulen eruit is overeind proberen te krijgen of het veulen verslepen. De merrie perst zo hard dat het veulen als het ware leeggeperst wordt. Zodra het veulen eruit is moet alles dus eerst weer terugvloeien, dit zijn kwesties van seconden, maar toch niet geheel onbelangrijk om te melden voor sommige mensen.
Citaat:Dit lijkt me iets voor een veearts die daar jaren voor gestudeerd heeft, ik zou niet kunnen zeggen of het compleet en/of goed in elkaar zit.
Rhea schreef:
Vorig jaar werd hier een link geplaatst naar een arabierensite met alle mogelijke posities van het veulen en de oplossing om hem op de wereld te krijgen. Ik ga eens zoeken of ik de link nog heb.