Wat hoort er in het "kraampakket"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PridesRanch

Wat hoort er in het "kraampakket"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 14:49

Ik ga rond 1 maart voor het eerst een bevalling meemaken, maar ik vraag me af; wat heb je allemaal nodig voor de bevalling? En wat heb je nodig voor het veulen? Verward Heb al een halstertje natuurlijk Schijnheilig , en de bekende dingen als schone doeken, betadineshampoo, emmers, maar verder weet ik het allemaal niet zo goed.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:43

denk dat je hiermee al een eind komt..
Leg nummers klaar van de va, veulencentrale ed...
Waren wij vergeten en we hebben ons rot gezocht naar het nummer van de veulencentrale, toen de merrie was overleden.
Zorg ook voor touw om de nageboorte op te binden als de merrie al gaat staan, terwijl alles er nog half uithangt. Dan stapt er niet op...
Uhm, das alles?
Wens je voorspoedige bevalling toe!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:14

[offtopic] Die ads van Google is echt geweldig, surprise kraamkado's (voor mensen) Haha!

Wat ik altijd klaar heb liggen:
* Telefoon met nummer van de DA ingeprogrammeerd.
* Halster + touw en lange lijn voor de merrie. In geval van problemen moet je met de merrie kunnen gaan stappen en dan kan een lange lijn soms handig zijn.
* 2 emmers, 1 vul ik met warm water en wat betadine scrub. Handig om snel je handen/armen te kunnen wassen. Andere emmer is om de nageboorte in te doen.
* Betadine scrub, om handen te wassen.
* Betadine oplossing voor op het navelstompje.
* Touwtjes van zo'n 20 cm om de navelstreng af te binden indien nodig. Al helpt het bij bloedingen vaak ook wel om even met de hand de navelstreng een minuut of 2 dicht te knijpen.
* Glijmiddel in een knijpfles om op je handen/armen te doen als je inwendig de ligging van het veulen wilt controleren of iets moet helpen draaien. Als je daar geen ervaring mee hebt, DA bellen bij problemen uiteraard.
* Staartbandage voor het geval de merrie een tijd aan de nageboorte blijft staan. Persoonlijk ben ik geen voorstander om geruime tijd voor het veulenen al een staartbandage om te doen.
* Eventueel een schoon touw om de nageboorte op te binden al werkt het vaak ook wel om er een knoop in te leggen.
* Paar schone handdoeken. Om zowel het veulen als je eigen handen af te kunnen drogen.
* FOTO/VIDEO CAMERA Knipoog

* als de merrie is dichtgezet een steriele schaar.

Als ik van te voren problemen verwacht met de biest (lang de melk laten lopen) dan zorg ik voor een verpakking kunstbiest.
De nageboorte bewaar ik in een emmer op een afgesloten plek (katten...) voor de DA die hier standaard de volgende ochtend komt om het veulen en de merrie helemaal na te laten kijken en een veulenprik te geven.
Hij kijkt de nageboorte ook altijd nog even na.

Voor na de bevalling:
* een borrel!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:48

1 tip : Een pavo S.O.S. kit! Die mag echt niet ontbreken! Je slaat je echt voor je kop als je die niet hebt en toch nodig blijkt te hebben. De eerste uren zijn cruciaal en als je in het weekend zonder (kunst)biest komt te zitten ben je echt niet gelukkig!

Voor de rest kan een camera handig zijn, zodat de merrie rust heeft en toch in de gaten gehouden kan worden. De echte zijn best duur, maar in een hoop doe-het-zelf zaken verkopen ze bewakingscamera's (voor huis) en die werkt even goed.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:50

An_J schreef:
1 tip : Een pavo S.O.S. kit! Die mag echt niet ontbreken! Je slaat je echt voor je kop als je die niet hebt en toch nodig blijkt te hebben. De eerste uren zijn cruciaal en als je in het weekend zonder (kunst)biest komt te zitten ben je echt niet gelukkig!

Ik zou zo'n hele doos niet snel kopen, helemaal niet als je maar een of heel weinig veulens verwacht.
Zo'n doos is vreselijk duur en de kans dat je het nodig hebt is heel klein en zo'n doos is maar 2 jaar houdbaar.
Wat ik zelf altijd doe is even bij de dichtsbijzijnde pavo dealer of voerhandel informeren of ze er 1 op voorraad hebben.
Hier in het dorp hebben ze er standaard een paar liggen bij de Agrarische Unie/Pavo dealer en in geval van nood kan je 24/7 bellen en komen ze binnen een uur zo'n SOS kit brengen.

Afgelopen jaar had ik een merrie staan die al 6 dagen de melk liet lopen.
Uit voorzorg had ik (in overleg met de DA) een zakje kunstbiest gehaald en toen het niet nodig bleek te zijn, heb ik het weer terug gebracht. Kost niets, alleen als je het gebruikt...

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:20

Ik ben het dus wel eens met An.
Ik heb het ook gehad bij de bevalling en als je de Pavo SOS kit niet gebruikt mag je hem terug brengen en krijg je je geld terug.
Dus op voorraad hebben kan nooit geen kwaad.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:40

Bij ons kun je idd de sos kit weer ongebruikt terugbrengen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:50

Hier in het dorp niet.
Dan zouden ze veel te veel moeten inkopen en 99% wordt dan weer ongebruikt terug gebracht en dan zitten zij na 2 jaar met een flinke stapel die over de datum en niet meer te gebruiken zijn.
Vandaar de regeling dat ze 24/7 bereikbaar zijn en indien nodig zo'n doos even langs brengen, ook 's nachts.
Scheelt hun ontzettend veel qua inkoop...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:52

Heeft de DA dan niet zoiets liggen?? Ik ga er altijd maar vannuit dat ik mijn DA kan bellen, maar die hebben dit normaal dan niet? Wat zit er allemaal in de SOS kit??

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 09:41

Biest, veulenmelk voor de eerste 24 of 48 uur. Fles en speen.
Of je DA het heeft liggen moet je checken. Stel dat hij er maar 1 heeft en net voor jou is ie weg...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 11:07

Bedankt! Ik zal volgende week mijn DA even bellen om te vragen. Ik mag hopen dat ze er meerdere hebben, ze zitten met 11 DA's en hebben een vrij groot gebied waar ze komen met veel fokkers (zuid oost Drenthe).
Ik ga in elk geval bellen!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 11:12

Bij zo'n grote kliniek (Klijndijk?) hebben ze vaak ook wel een voorraadje echte paardenbiest in de vriezer zitten.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 11:32

Jep, Klijndijk!!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 10:42

Moederloze Veulencentrale had ik al ingeprogrammeerd en 2 dierenartsnummers. In ieder geval bedankt voor de tips verder! Kan ik weer vooruit.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:01

ik zorg altijd dat ik iig betadine scrub in huis heb om de vulval van de merrie vantevoren te wassen en mijn handen en ermen te wassen op het moment dat ze begint. Betadine oplossing voor de navelstomp.
Verder handoeken, een flesje voor als het veulen die direct drinkt.
Vorig jaar werd hier een link geplaatst naar een arabierensite met alle mogelijke posities van het veulen en de oplossing om hem op de wereld te krijgen. Ik ga eens zoeken of ik de link nog heb.