wat....na de bevalling??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

wat....na de bevalling??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 15:39

Nog 8 wkn te gaan...

toch ben ik al veel boeken aan het lezen, en een kraampakket voor het veulen is al aangeschaft.

Maar nu moet ik ook eens aan de merrie gaan denken.
Klopt het dat ze een aantal dagen na de bevalling alleen maar slobber mag eten?
en zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?

Groetjes van een zenuwachtig baasje....

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 17:12

Nou van dat slobber heb ik nooit gehoord,ik heb mijn merrie vlak na de bevalling wel warme slobber gegeven,maar dit was eenmalig om voor het lekkere,omdat ze veel inspanning heeft geleverd. Daarna heeft ze gewoon bix gehad en hooi. daarna lekker het land op. Veel succes met jouw merrie en hopelijk weinig slapeloze nachten.....

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 20:01

afgelopen zomer hadden wij slobber klaargemaakt voor na de bevalling, helaas heeft de merrie dit nooit kunnen eten.

Ik zou alleen na de bevalling een beetje hooi en slobber geven, niet dagen achter elkaar Lachen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 20:59

SymO schreef:
afgelopen zomer hadden wij slobber klaargemaakt voor na de bevalling, helaas heeft de merrie dit nooit kunnen eten.

Ik zou alleen na de bevalling een beetje hooi en slobber geven, niet dagen achter elkaar Lachen

oh nee... is de merrie overleden? Wat verschrikkelijk... Ach gut
Oke dus alleen na de bevalling slobber.. daarna gewoon merriebrok.

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:11

Ik heb mijn merrie gewoon merriebrok gevoerd maar ze kreeg de eerste paar dagen wel elke dag een beetje slobber.
Verder heb ik ze de eerste paar dagen 's middags 1 tot 2 uurtjes op stal gezet zodat ze allebei eventjes konden rusten (veulen ging niet liggen op de wei en bleef maar lopen en moeders er alleen maar achteraan)
En voor jou: geniet er zoveel mogelijk van, ze worden zo snel groot Haha!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 21:16

ik heb er ook onwijs veel zin in, ook al besef ik heel goed dat ik nu nog een beetje moet genieten van de rust en mijn lieve merrie, want straks draait alles om het veulen!!

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:46

horselover21 schreef:
Nog 8 wkn te gaan...

toch ben ik al veel boeken aan het lezen, en een kraampakket voor het veulen is al aangeschaft.

Maar nu moet ik ook eens aan de merrie gaan denken.
Klopt het dat ze een aantal dagen na de bevalling alleen maar slobber mag eten?
en zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?

Groetjes van een zenuwachtig baasje....

Wat zit er precies in dan pakket? Ik heb nog nooit iets extra's hoeven te gebruiken dan me eigen handen (schoon uiteraard) en een emmer lauw water. En de volgende dag kwam de va voor een veulenprik.
Bij het vorige veulen was er na 4 uur de nageboorte er nog niet uit en is de va gekomen voor de behandeling en de dag daarna om te spoelen.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:26

Hoi,

Mijn merrie is ook drachtig en het wordt ook mijn eerste veulentje. Ben nu ook veel boeken aan het lezen en erg nieuwsgierig wat voor kraampakket jij klaar hebt liggen voor je veulentje.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:52

Die van mij heeft geloof ik gewoon het zelfde spul gekregen als ze normaal kreeg daar (granenmix, geen idee wat er allemaal in zat). Ze heeft het iig prima gered zonder slobber of andere extra's Lachen

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 09:47

Gewoon normaal blijven voeren. Zolang melkproductie goed op gang komt, eetlust blijft gewoon geven wat je altijd geeft.
De hoeveelheid kun je altijd aanpassen nav hoe ze zich ontwikkeld (niet alle merries geven evenveel aan het veulen).

flyhgur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:57

hoi ,

ik ben ook wel heel benieuwd naar het kraampaket .
De vorige keer heb ik niets van een kraampaket gehad en lag het veueln op de wei toen ik een half uurtje later terug kwam .
Ze wou het liever alleen doen zonder mij .
De va heeft alleen gecontroleerd of alles goed was , en dat was het.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:08

Hier krijgen ze ook niets bijzonders dan het voer wat ze vanaf de laatste twee maanden van de dracht krijgen. Dus wat brok extra voor de melkgift, maar geen gedoe of gepruts met slobber. Lijkt me ook niet prettig voor de merrie om op ander voer over te moeten stappen. Moet ze zich niet alleen herstellen van een bevalling, maar ook nog eens wennen aan ander eten...(en haar lichaamsprocessen daar dus ook nog op aanpassen).

o0Steffie0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:59

Hier heeft ze ook gewoon hetzelfde voer gekregen als de laatste maanden voor de bevalling.

elina61

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 11:25

merriebrok moet je eigenlijk al voeren als de merrie nog drachtig is. en dat kun je idd ook blijven voeren. hoeft niks erbij verder, want in die merriebrok zit alles wat ze moet hebben. verder gewoon hooi of gras natuurlijk Tong uitsteken

Sandoekan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 11:51

Je kan je merrie best slobber geven, maar het is niet noodzakelijk. Het is gewoon lekker lichtverteerbaar nadat ze zo'n zware inspanning heeft geleverd.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:29

Ik lees hier iedere keer over de veulenprik ik heb mijn da onlangs gesproken en die geeft geen veulen prikken?
Hij zegt dat als het goed gezond is dat maar onzin is.

Sandoekan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:00

Ik neem aan dat ze met veulenprik de eerste inenting bedoelen? Het ligt eraan wanneer de moeder voor het laatst is ingeent of het veulen die nodig heeft. Misschien bedoelde de da een prik tegen wat anders?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:45

Er zijn ook zeker DA's die vinden dat het niet nodig is. Mijn DA zegt dat het niet echt nodig hoeft te zijn, maar dat het zeker niet baat, ik laat hem toch komen om het veulen, de merrie en nageboorte na te kijken, en laat ik voor de zekerheid ook een veulenprik geven.

De eerste enting komt pas veel later.

Pieper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:36

GabyFedde (op account Pieper): Ik zou geen slobber geven, maar gewoon merriebrok en flink veel hooi. Er blijft bij voerveranderingen altijd het risico dat de merrie aan de diarree raakt. Dat is natuulijk niet de bedoeling.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:47

Denk er wel om dat je de merrie niet ineens teveel geeft. De maag en darmen hebben ineens alle ruimte als het veulen is geboren daardoor kan bv een slag in de darmen komen.

Rustig aan weer voeren, kleine porties en rustig opbouwen. Het liefst geef je ze de grootste emmer met lekkere dingen, maar wees voorzichtig.

En vergeet vooral niet gewoon...................te genieten OK dan!