gewicht (ivm ontwormen) veulen 7mnd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

gewicht (ivm ontwormen) veulen 7mnd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 20:10

Badje (Romantic el Badjaraz) is sinds vorige week zondag bij mij ! Nu wil ik haar deze week samen met mijn andere paarden ontwormen, maar ik vind het moeilijk in te schatten hoe zwaar ze weegt.
Ze is 7 mnd, en nu tussen de 1.35 en 1.40 hoog, maar wel heel rank, volbloed typje Lachen

Afbeelding

wheezyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 22:43

wij doen altijd de veulens gewoon een hele! trouwens bij allemaal!! wat ze niet nodig hebben voert het lichaam wel weer af!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 00:07

Ik hanteer altijd de volgende tabel, die ik ooit ergens een keer uit heb gehaald. In de praktijk geef ik meestal totdat ze 6 maand zijn een halve spuit en voer daarna de dosis op (iedere keer een streepje er bij ongeveer).

Gemiddelden:
Op 3 maand zitten veulens op 30% van hun geschat eindgewicht
Op 5 maand zitten veulens op 47% van hun geschat eindgewicht
Op 12 maand zitten enters op 67% van hun geschat eindgewicht
Op 24 maand zitten twenters op 89% van hun geschat eindgewicht
Op 36 maand zitten twenters op 97% van hun geschat eindgewicht

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 00:30

Ik zou em halve spuit geven, deed ik ook bij me veulen

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 09:28

zou je dat niet eens kunnen vragen aan de da? Die hoort dat te weten.
En dan zou het wel goedkomen, en een beetje meer is vast niet erg volgens mij alleen maar beter.

boxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:43

Misschien heb je hier wat aan? *LOL*

Afbeelding

Wat ik ervan weet is dat het trouwens altijd beter is om te veel ( niet te natuurlijk) wormpasta te geven dan te weinig.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 17:07

Ik doe voor mijn veulen ook een halve. Is een NRPS pony van ongeveer 8 maanden

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 18:10

Bedankt Boxje ! komt dus idd ongeveer op een halve spuit (600kg)

Nog eventjes een vraagje.....ze zit behoorlijk dun in het haar zoals je kunt zien....durf haar nog niet hele dagen buiten te laten daarom...zitten jullie veulens dikker in het haar ?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 22:47

Onze veulens staan altijd de hele dag buiten. De temperatuurregeling van paarden zit toch wat anders in elkaar dan bij mensen; ook als je veulen niet echt dik in het haar zit hoeft dat niet te betekenen dat hij het koud heeft. Als een veulen echt staat te kleumen is dat vaak eerder een teken dat hij ziek is, niet dat ie het koud heeft. Buiten kan hij zich ook 'warm lopen' - binnen staat ie eerder te kleumen dan buiten!! Een veulen mag ook best wat afharden en moet veel bewegen. Veel naar buiten dus. Wij doen ze 's nachts binnen omdat anders de wei aan gort gaat en omdat ze - vooral als het ook nat is - dan lekker droog kunnen liggen.
Trouwens, omdat je veulen verder niks doet, is de stal ook wel erg saai.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 16:24

Kendra schreef:
Onze veulens staan altijd de hele dag buiten. De temperatuurregeling van paarden zit toch wat anders in elkaar dan bij mensen; ook als je veulen niet echt dik in het haar zit hoeft dat niet te betekenen dat hij het koud heeft. Als een veulen echt staat te kleumen is dat vaak eerder een teken dat hij ziek is, niet dat ie het koud heeft. Buiten kan hij zich ook 'warm lopen' - binnen staat ie eerder te kleumen dan buiten!! Een veulen mag ook best wat afharden en moet veel bewegen. Veel naar buiten dus. Wij doen ze 's nachts binnen omdat anders de wei aan gort gaat en omdat ze - vooral als het ook nat is - dan lekker droog kunnen liggen.
Trouwens, omdat je veulen verder niks doet, is de stal ook wel erg saai.

ZE staat niet heel de dag binnen hoor ! stal met uitloop naar de bak bij de andere paarden + komt ze sowieso een aantal uren per dag in de wei. Punt is dat ze nu net 2 weken hier is en de laatste 2mnd toen ze nog bij de fokker stond, niet veel buiten is geweest o.a. vanwege ziekte van de moeder Knipoog
Ik wil het langzaam uitbouwen naar heel de dag.
Vroeg me alleen af of andere veulens ook nog zo kort in het haar zitten Haha!

edit (toevoeging): Zou zelfs voor mij veel makkelijker zijn als ze nu gelijk met de andere paarden zoals die dat zijn gewend heel de dag in de wei zou kunnen staan.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:11

Ik zou ook een halve geven.

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:52

Mijn veulen heeft wel een dikke vacht maar niet zo extreem, heeft misschien ook te maken met de oorsprong van het dier. Arabieren (ik begrijp tenminste dat jouw veulen een scheut arabisch bloed in d'r adertjes heeft) hebben over het algemeen dunner haar, maar zijn wel bestand tegen extreme temperaturen.
Ik zou me er niet teveel zorgen over maken en gewoon verder opbouwen met buiten zetten.
Er is trouwens een site waar e.e.a. over te lezen valt, www.paardnatuurlijk.nl, onder "heeft mijn paard het koud?"

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 18:53

Ze heeft idd een klein scheutje Holsteiner, de rest is arabisch, Anglo of Engels volbloed Haha! en da's duidelijk te zien als ze de wei doorcrost, Mist krijgt een waardige tegenstander Tong uitsteken
Vroeg het me gewoon af ter vergelijking Knipoog Ik ben niet zo'n beste maatjes met de heer F. Veldman, dus die site laat ik ff zitten Lachen
Ga proberen binnenkort tijd te maken om bij je langs te komen, Dizzy vertelde me dat een van jouw paarden ook arthrose heeft ?

En nog bedankt he ! Tegenwoordig kan ik ze zelf buitenzetten (badje blijft als laatste op stal en gaat als eerste weer naar binnen)

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:54

Niet alleen arthrose, ook hoefkatrolontsteking en kissing spines.

Als het goed is komen Dizzy en Lola a.s. dinsdagavond, jij zou toch ook meekomen?
Trek dan wel kleren aan die honden-, en veulenproof zijn Haha!