Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Spikers schreef:Mijn merrie heeft het ook eens gehad en de veearts toen vertelde mij dat het ook kan komen doordat het veulen dan gaat draaien en kan drukken op de ingewanden van de merrie wat deze koliekaanvallen kan veroorzaken, de merrie kreeg toen gewoon hooi gevoerd.
Of het waar is weet ik niet want ik heb deze veearts niet meer omdat hij toen mijn merrie met iets injecteerde en dit fout deed waardoor mijn merrie een zeer dikke pijnlijke hals kreeg waar etter uitliep en dit heeft wel even geduurd.
Kitten"]
Als je kuilgras voert, probeer dit dan eens te vervangen door hooi.
[/quote]
Helemaal mee eens!
[quote="Kitten schreef:Het voeren van extra veel vitamine, raad ik je (tenzij door de VA voorgeschreven) beslist af.
Niet alle overmaat aan vitamines kan door het lichaam op een natuurlijke manier afgescheiden worden, met als gevolg dat er grote schade aan de lever kan ontstaan, waardoor ook het veulen gevaar loopt.
Superstar schreef:Vandaag de vijfde koliek aanval......
De dierarts zei dat idd vanaf een maand of 9 een paard koliek kan krijgen door het veulen wat draait en/of tegen de ingewanden aan duwt, voor die tijd komt het niet vaak voor. Ik geef haar al sinds een maand of drie hooi ipv kuil, ze krijgt voldoende brok en muslie bijgevoerd. Ze heeft twee vitaminen/mineralen kuren (op aanraden van de dierenarts) gehad. Omdat de dierenartsen het nu ook niet meer weten (en ik en waarschijnlijk het paard zelf ook er helemaal gek van worden..) ga ik met haar naar de kliniek.....een algeheel onderzoek, ik hoop dat daar wat uit komt!!
Kitten schreef:S**t, ja dat schiet niet op.
Ik denk dat je de juiste keuze maakt, door er nu mee naar de kliniek te gaan.
Ik hoop dat ze snel een (behandelbare) oorzaak vinden en alles goed komt.
Twee vraagjes nog, hoe oud is de merrie en is dit haar eerste veulentje?
Superstar schreef:Vandaag de vijfde koliek aanval......
De dierarts zei dat idd vanaf een maand of 9 een paard koliek kan krijgen door het veulen wat draait en/of tegen de ingewanden aan duwt, voor die tijd komt het niet vaak voor. Ik geef haar al sinds een maand of drie hooi ipv kuil, ze krijgt voldoende brok en muslie bijgevoerd. Ze heeft twee vitaminen/mineralen kuren (op aanraden van de dierenarts) gehad. Omdat de dierenartsen het nu ook niet meer weten (en ik en waarschijnlijk het paard zelf ook er helemaal gek van worden..) ga ik met haar naar de kliniek.....een algeheel onderzoek, ik hoop dat daar wat uit komt!!
Iedere keer als ze me zag ging er wel wat voer in de bak. Ook haar uitjes naar de wei moest ik reduceren. Ik liet haar dus meer op het zand staan en bracht haar twee keer naar de wei, ongeveer een uurtje per keer. s'Nachts stond ze op stal en bracht ik haar iedere keer een beetje voer.