Bijvoeren mineralen drachtige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Bijvoeren mineralen drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 13:04

Mijn merries staan 24/7 op het land, en nu er zo goed als geen gras meer is hebben ze onbeperkt voordroog tot hun beschikking. Ze zien er super uit, niet te dik, niet te dun.

Totdat ik afgelopen zaterdag mijn merrie opeens wankelend door de wei zag lopen. Haar achterhand leek wel dronken, ze viel in bochten bijna om en rechtuit zwalkte ze alle kanten op. Zelfs de veearts had het nog nooit gezien. Na bloedonderzoek (waar niets uit kwam) heeft de veearts contact gehad met o.a. Utrecht. Die vertelden dat het misschien een Selenium en/of Vitamine E en/of Vitamine B tekort kon zijn. Ze heeft toen een spuit met Vitamine E gehad, en krijgt nu een voedingssupplement van Selenium en Vit. B. Gelukkig ging het na een dag al beter, en nu 2 dagen later loopt ze bijna weer normaal.

Zijn er meer mensen die dit bij hun drachtige merrie hebben gehad?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 13:06

Jeetje, wat zal je geschrokken zijn! Ik heb het nog nooit gehad, maar ben wel benieuwd naar de reacties van anderen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 13:13

jeddah schreef:
Jeetje, wat zal je geschrokken zijn! Ik heb het nog nooit gehad, maar ben wel benieuwd naar de reacties van anderen.

Ik dacht eigenlijk dat het einde merrie zou zijn.. Ze is niet de jongste meer (ongeveer 15 jaar) en ik ging er eigenlijk van uit dat het iets neurologisch zou zijn.. ataxie of kruisverlamming. Want daar leek het het meeste op.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 08:42

Gelukkig niet zelf meegemaakt, maar wel van gehoord bij vrienden.
Ook dit waren paardjes die het jaar rond buiten stonden en s'winters werden bijgevoerd op "alleen" voordroogkuil.

Waarschijnlijk vraagt de dracht toch meer van het lichaam, aan vitamine en mineralen, dan verkregen wordt uit hooi of voordroogkuil.

Overleg met je DA of bijvoeren van merriebrok, het probleem kan voorkomen, of wat anders de mogelijkheden zijn.

Wat een verschrikkelijk mooie merrie trouwens.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 22:42

Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent! Ik voer mijn drschtige merries, eerst gewone brok en dan vanaf 6 mnd merriebrok. Denk dat dracht toch meer van merrie vraagt als ze uit gras en kuil haalt.

ps: Ik ben geen tinkerfan maar wat heb jij een mooie dieren!!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 23:00

Mijn dragende merries blijven inderdaad nog dik genoeg van het beetje gras en de voordroog.
Omdat dat niet volledig is geef ik ze vit/min-pallets bij(Force Marstall),die geloof ik,25 keer de dosis v/m bevat tav gewoon pallets in voer.
Juist de vit E/selenium is hoog.

Sterkte met de merrie,ik hoop dat ze nu gezond blijft!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:55

Hé nee niet met een drachtige merrie maar wel met een merrie van 15 jr die ernstig hoefbevangen was geweest. Ze waren dus heel voorzichtig met voeren enzo ivm eiwitten e.d. en toen ging de achterhand ineens mega achteruit. Via o.a. de paardendrogist werd aangeraden om bij hoefbevangenheid selenium met vitamine E bij te geven en eventueel zwavel.
Dus ze zijn begonnen met selenium met vitamine E (omdat DA ook niks kon vinden) en toen ging het ook heel snel weer oké OK dan! --> maar ze moeten het dus wel blijven geven. Nu 2 jaar later waren ze in zomer gestopt omdat ze dachten ze krijgt weer brok, gras, hooi e.d. het zal niet meer nodig zijn, maar toen ging ze toch weer ietsie achteruit dus nu maar geven voor rest van haar leven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:00

Mijn merrie is 19 jaar en drachtig, krijgt alleen onbeperkt hooi en handje wortels, half schepje meusli na het rijden. 3 tot 2 maanden voor het veulenen begin ik met merriebrok, opbouwend van 1/2 kg tot ongeveer 2 kg per dag op het eind. Doet ze het prima op tot nu toe. Wist de DA waarom ze dat tekort had? Neemt ze haar voer niet goed op(tandarts, wormen) heeft je kuil geen goede gehaltes? Wat ontzettend eng wat er gebeurt is, daar zou ik graag de oorzaak van weten(vooral omdat ik mijn paarden ongeveer net zo houdt als jij)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:40

Nuala krijgt van mij vanaf 5 maanden dracht al merriebroek bijgevoerd. Eerst 1 kg per dag maar sinds 6 maanden staat ze op 2kg per dag. Ik vind het voer wat jij omschrijft nogal karig, zou je toch een merriebrok adviseren.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 21:34

Esme_27 schreef:
Nuala krijgt van mij vanaf 5 maanden dracht al merriebroek bijgevoerd. Eerst 1 kg per dag maar sinds 6 maanden staat ze op 2kg per dag. Ik vind het voer wat jij omschrijft nogal karig, zou je toch een merriebrok adviseren.
Er wordt niets met haar gedaan, en ze heeft onbeperkt voordroog. Ze was absoluut niet mager/dun of uit conditie. Ik voer haar nu wat pulp met merriebrok bij, met daarin paardenmineralen. Ze is nu weer bijna 100%, het enige dat ze nog doet is haar staart optillen tijdens het lopen.

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:03

ik heb een speciale mix van de paardendrogist gevoerd voor de laatste weken en de eerste Lachen
ik weet natuurlijk niet hoe het was geweest zonder, maar met is alles volgens het boekje gegaan!
dracht-top
bevalling- top
Zoogperiode- Top!!
ik ken meerdere mensen met het zelfde verhaal di ook de kruiden hebben gevoerd *LOL*

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:29

Ik geef mijn drachtige merrie nu Vitamine E + Selenium door het voer, is maar goed ook, als ik dit lees Lachen
Misschien kun je dit ook gaan bijvoeren? In ieder geval veel succes met je merrie!
Gr. Melina

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 08:57

Waarom voer je dan vit e en sel. bij? Dat is toch alleen nodig bij een dieet met veel olie? om de vruchtbaarheid te verbeteren zijn er wel completere suplementen.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:02

Het is mij verteld, dat dit een goede werking heeft op de hele draagtijd, omdat ze hier snel een tekort aan krijgen, verder gaat het de verzuring van de spieren tegen en omdat Saké laatst een keer bijna spierbevangen is geweest, ben ik extra voorzichtig. Mij bevalt de Vit. E met Selenium erg goed!
Gr. Melina

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:09

Mariska_28 schreef:
Er wordt niets met haar gedaan, en ze heeft onbeperkt voordroog. Ze was absoluut niet mager/dun of uit conditie. Ik voer haar nu wat pulp met merriebrok bij, met daarin paardenmineralen. Ze is nu weer bijna 100%, het enige dat ze nog doet is haar staart optillen tijdens het lopen.

het verschilt natuurlijk ook per paard. Nuala valt heel snel in en wordt snel mager. Bij haar vorige dracht (niet die van Maddox maar nog daarvoor bij vorige eigenaresse) hadden ze haar niet speciaal bijgevoerd en heeft ze er dus bloedarmoede aan overgehouden. Nuala doet op dit moment ook niks, staat de hele dag te chillen. Maar heeft die 2kg echt nodig. Verder krijg ze heel veel hooi maar ze wilt dit steeds minder eten.

Ben blij dat nu alles weer goed is met de merrie! Haha!

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 07:57

marloes-joy schreef:
ik heb een speciale mix van de paardendrogist gevoerd voor de laatste weken en de eerste Lachen
ik weet natuurlijk niet hoe het was geweest zonder, maar met is alles volgens het boekje gegaan!
dracht-top
bevalling- top
Zoogperiode- Top!!
ik ken meerdere mensen met het zelfde verhaal di ook de kruiden hebben gevoerd *LOL*

Heb je dit i.p.v. of naast merriebrok gevoerd? En, als het het laatste is, welke kruiden waren dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:41

Had ik vorig jaar ook, die kruidenmix met framboos e.d. door de merriebrok, maar die staat volgens mij niet meer in de gids dit jaar. Jammer want ze was er dol op. Iemand die weet waar je het nog wel kan krijgen?
Mijn merrie eet op het laatst ook bijna geen hooi meer, ik probeer haar zo vroeg mogelijk in een knappe wei te krijgen en ze krijgt op het laatst 2 kg luzerne met 1 kg granenmix. Dat eet ze wel.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 23:24

Onze merrie is in november heel licht hoefbevangen geweest. Ze was bagger vet en stond al op een streng dieet. Ze is bevattelijk voor hoefbevangheid en toch net iets te veel gekregen. De merrie heeft een paar dagen slecht gelopen en we hebben haar op oud hooi en water gezet. Na een tijdje wat wortels erbij. Sinds een week of 2 krijgt ze 1 schepje Vit. E met selenium en een 1/2 kg onderhoud biks per dag. Vandaag de DA gebelt of ze nu voldoende binnen kreeg. Hij zei dat drachtige merries veel meer uit hun eten kunnen halen dan niet drachtige merries. Ik moet gewoon zo door gaan. Ze is nu bijna 9 maanden drachtig. Ik heb de vit. e met selenium wel via de DA. Er schijn nogal een verschil te zijn in verschillende merken Vit. E met selenium die niet via de DA komen.

Anoniem

Re: Bijvoeren mineralen drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:48

De paardendrogist heeft het nog wel, niet goed gekeken Bloos

Ik heb vorig jaar 2 maanden wendal herbs gevoerd, Mare care heet het. Je doet het gewoon door de brok. Mijn merrie is er stapel op, ze is al wat ouder dus dacht ik dat ze wel wat extra's kon gebruiken. Ik doe het dit jaar weer. Ik weet niet of het werkt, is altijd moeilijk te zeggen, maar het kan ook geen kwaad. Ze vind het lekker en ik heb er een goed gevoel bij.

daantjuhhh

Re: Bijvoeren mineralen drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 00:31

mijn merrie moet nog 3 maand en ik ben nu begonnen met merriebrok van pavo.. en die krijgt ze tot een week voordat t veulen gespeend word...