enten, ontwormen merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Notteke

enten, ontwormen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-04 20:34

Onze merrie haar eind april haar eerste veulen krijgen *LOL*

Nu zijn er een paar dingen waar we wat twijfels over hebben, en voordat ik een DA bel wil ik het jullie even vragen!

1 keer per jaar wordt ze geent tegen influenza en tetanus, dit zal in Maart weer moeten gebeuren. Kan dit dan? Of is het verstandiger het eerder of later te doen?

De wormenkuren: we kijken er altijd op of ze geschikt zijn voor drachtige merrie en zogende merrie's dat wel maar: Kan ze bijwijze van spreken een dag voor de geboorte nog een kuur hebben? Moet het veulen ook ontwormt worden of krijgt hij dat via de melk mee?
Vanaf wanneer moet hij zijn eigen kuur hebben?

Geven jullie drachtige/zogende merrie's wat extra's?
Bijv. vitamines, mineralen, extra voer of iets dergelijks? Ze krijgt nu 2 kg brok en 3 x een dikke plak hooi! En ze is echt niet dun Tong uitsteken, nooit geweest ook Haha!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 22:56

Enten in maart is prima, dan krijgt het veulen een dosis antistoffen mee in de moedermelk. Ontwormen houden wij het vaste ritme aan van alle paarden. Ik geloof dat we dit jaar merrie en veulen met 14 dagen een extra ontworming hebben gegeven en dan weer het normale schema.

Als ze voldoende kracht en ruwvoer krijgt, heeft ze feitelijk geen extra's nodig. Wel voer ik merriebrok in plaats van gewone brok, maar hier begin je normaal met 8/9 maanden dracht mee!

Succes en veel plezier van je merrie en toekomstig veulen.

Notteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-04 16:06

*schopje*

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:52

Wij geven de veulens altijd na ongeveer 1 week ook een wormenkuur, tegelijk met de merrie. Als het veulen 1 maand is weer en dan gewoon samen met de rest mee in het schema (tenzij er een wormbesmetting is).
Enten in maart is inderdaad prima.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:56

Mijn VA raadde ook een enting en ontworming een maand voor de bevalling aan, zo zouden de antistoffen bij de geboorte het best aanwezig zijn en de wormpopulatie <-> gif verhouding optimaal zijn. Ontwormen dan na 7-10 na de geboorte nog een keer (merrie en veulen), als ik het goed onthouden heb is bij de veulenhengstigheid (eerste hengstigheid na de bevalling) het beste te ontwormen.
Veel plezier met het verheugen op je kleine wondertje!