Webcammen bij de geboorte van een veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Webcammen bij de geboorte van een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 15:28

Hey Bokkers,

sinds kort staat er een drachtige merrie bij ons op stal. In overleg met de eigenaar en de stalhouder(mijn vader) leek het ons een leuk idee om alles via de webcam live te volgen.
Dit wilden wij dan koppelen aan onze internetsite (www.stalpegge.nl ).

Nou zit ik dus nog met een aantal vragen..:
Is hier überhaupt interesse voor? Zouden jullie het dus leuk vinden als de geboorte via een webcam te volgen is?
Wat voor een aparatuur is hier voor nodig?

Ik wacht op jullie antwoorden. Ben zeer benieuwd!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 16:48

Leuk!
Er is zeker interesse, er zijn heel wat foalcams online en aan het eind van de maand begint het seizoen al weer in Amerika.
Afgelopen jaar hebben we met een grote groep op bokt ook die cams gevolgd en ik heb al met Chica (mod kraamstal) afgesproken dat ik rond half december weer een lijstje in de kraamstal zet met links van de merries die in januari uitgerekend zijn.

Zelf heb ik ook cams aan en dit seizoen werd ik netjes wakker gebeld vanuit New York toen een van mijn merries aan het veulenen was OK dan!
Op http://www.foalcam.net kan je mijn cam zien en onder het kopje 'onze kraamstallen' staat wat voor camera's en software ik nu gebruik.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 16:55

Ooeh bedankt!

ik had mn broer aan de telefoon om te vragen of het allemaal mogelijk was, maar hij zegt dat het te veel bandbreedte in beslag neemt. Hmm. we gaan dit in ieder geval beter uitzoeken. Het lijkt mij namelijk ook erg leuk om dit te doen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:02

Ja bandbreedte is idd een lastig probleem.
Afgelopen jaar had ik op drukke dagen ruim 28.000 hits en dan stond de site nog niet eens vermeld op de camlists zoals www.foalnet.com of www.foalingfun.com
Per dag zat ik op ruim 1GB dataverkeer en nu de site bekender is, heb ik al gehoord dat ik rekening kan houden met zo'n 50-75GB per maand.
Vandaar dat ik pas de hele boel heb overgezet op een server in Amerika ( www.bluedomino.com ), dat is nog een beetje betaalbaar.
En ik heb 2 sponsors gevonden om de site in de lucht te houden Lachen

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 17:10

Hmm. maar in mijn geval gaat het maar om 1 merrie die drachtig is.
maar goed..ik ga dit weekend maar eens alles uitpluizen met mijn broer.

Wat voor een camera heb je nodig(in mijn geval dan). Wat kun je adviseren?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:21

Afgelopen jaar heb ik betaalbare camera's van Trust gebruikt. Ik had 3 zwart/wit camera's hangen en je kan tot maximaal 4 camera's aansluiten. Alles is draadloos met een bereik van zo'n 75 meter met open zicht.
Met een PCI capture card zet ik het op de pc en met coffeecup webcam zet ik het op de site.

Dit jaar gebruik ik AVC kleurencamera's die 's nachts automatisch overgaan op zwart/wit. Alles met kabels dus heel goed beeld.
Ik gebruik 2 losse switches om de beelden in huis op een aantal tv's te zetten en natuurlijk de pc.
Maar dan zit je wel in een heel andere prijsklasse en voor 1 merrie zou ik dat niet zo snel doen.
Hier worden natuurlijk ieder jaar een aantal veulens geboren en dat met de cams is een uit de hand gelopen hobby Schijnheilig

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 17:24

Ja dat snap ik. Is het misschien een idee om een gewone camera aan te sluiten op de pc en dit op internet te zetten? Of is dit niet mogelijk(ik heb er niet zo veel verstand van)

Mijn broer zei zoiets van: we kunnen ook beelden om de 5 seconden verzenden? Maar is dat wel zo'n goed idee?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:34

Hier staat de refresh op 20 sec. Dat is een beetje de standaard bij popup cams.
Streaming beeld is niet te betalen. Je kan het dan via bijvoorbeeld www.wefoal.com laten lopen maar daar betaal je ook al $150,- per maand en dan heb je maar een beperkt aantal mensen die tegelijk kunnen kijken. Meer mensen = meer $$$...

Een gewone camera aansluiten kan idd ook. Maar ik mocht niet de nieuwe digitale videocamera van mijn ouders in de stallen ophangen Haha!
Groot probleem in de stal is het stof wat overal in komt.
Als je een oude videocamera hebt, kan dat wel. Moet je alleen de kabels naar de pc zien te krijgen en misschien wat verloopstekkertjes gebruiken.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:36

jaaa, wat leuk zeg, geweldig idee...
mijn verzorgpony krijgt in februari/maart ook een veulentje, ik neem dan wel me camera mee als het kan...webcam heb ik ni helaas.
Ik weet niet precies hoe dat moet, maar zo te lezen wordt er hier al genoeg informatie over gegeven....veel suc6

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 19:35

MarijeR schreef:
Hier staat de refresh op 20 sec. Dat is een beetje de standaard bij popup cams.
Streaming beeld is niet te betalen. Je kan het dan via bijvoorbeeld www.wefoal.com laten lopen maar daar betaal je ook al $150,- per maand en dan heb je maar een beperkt aantal mensen die tegelijk kunnen kijken. Meer mensen = meer $$$...

Een gewone camera aansluiten kan idd ook. Maar ik mocht niet de nieuwe digitale videocamera van mijn ouders in de stallen ophangen Haha!
Groot probleem in de stal is het stof wat overal in komt.
Als je een oude videocamera hebt, kan dat wel. Moet je alleen de kabels naar de pc zien te krijgen en misschien wat verloopstekkertjes gebruiken.

Hmmm.. naja, die camera gebruiken we verder toch niet echt. Wat bedoel je met een refresh van 20 sec? Dat je dan om de 20 seconden een nieuw beeld krijgt? Laat ik dan met mn broer eens gaan voor de 10 seconden. Dan zitten we er mooi tussenin.
Als we dan een kabel van de camera naar de pc moeten leggen zijn we heel wat meters en euro's verder. Ik ga even op zoek naar sponsoren. MAar dat moet niet zo moeilijk zijn. Haha!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:55

Sjoert schreef:
Hmmm.. naja, die camera gebruiken we verder toch niet echt. Wat bedoel je met een refresh van 20 sec? Dat je dan om de 20 seconden een nieuw beeld krijgt? Laat ik dan met mn broer eens gaan voor de 10 seconden. Dan zitten we er mooi tussenin.
Als we dan een kabel van de camera naar de pc moeten leggen zijn we heel wat meters en euro's verder. Ik ga even op zoek naar sponsoren. MAar dat moet niet zo moeilijk zijn. Haha!

Reken bij een refresh van 10 seconden dan wel op zo'n 550mb dataverkeer per dag (15GB/maand) als alleen wat mensen van bokt of een paar bekenden meekijken...
Zet je de cam op een lijst dan zit je met een refresh van 10 seconden op meer dan 100-150GB per maand, 3,5-5GB per dag.

Als je een lange kabel nodig hebt, kan je het beste een goede kwaliteit coax kabel halen om van de camera naar de pc te gaan. Die zit op zo'n 0,70 per meter.
Een hele goedkope kabel geeft nogal wat beeldverlies op lange afstand.

kraamkliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:30

harstikke leuk, die informatie over webcams. Bij ons komt morgen de eerste klant voor 2005 voor de kraamkliniek. Een dravermerrie uit Belgie. Morgen gaat er een camera op, ik weet nog niet of we die open laten staan voor iedereen of dat ie een wachtwoord krijgt.
Ik moet me ook nog eens verdiepen in die amerikaanse host of zelf hosten. We hebben dit jaar namelijk 5 webcams of zoals jullie al zo mooi zeiden foalcams.
We hebben trouwens twee typen camera's, beide bestand tegen voch en stof. De mooiste zijn de Axe camera's, die hebben zelf een klein computertje en software. Nu verversen we de beelden nog iedere seconde. Kijk maar eens op de website.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:46

Laat maar open staan *LOL*

Ik gebruik camera's die normaal als bewakingscamera's voor buiten worden gebruikt. Die zijn ook prima te gebruiken in een stoffige omgeving als een stal.
Ik hoop volgende week ook de nieuwe camera binnen te krijgen die op de paddock/rijbaan en veulenweide kan worden gericht. Daar komt een ander soort lens (12mm) op en ik ben erg benieuwd hoe dat beeld is.

Een snelle refresh is idd erg mooi om te zien maar voor mij persoonlijk gewoon te duur. Of je moet de kijkers laten betalen, dat is in Amerika al steeds vaker. Betalende kijkers hebben dan een snelle refresh die altijd online is en niet betalende kijkers hebben een gewone refresh en op drukke momenten (de geboorte dus....) ligt die verbinding vaak plat door de hoeveelheid kijkers.
Daarom heb ik gekozen voor een wat langzame refresh maar wel gratis voor de kijkers en stabiel genoeg voor tijdens de geboorte...
Als ik rond de geboorte nog veel dataverkeer 'over' heb voor die maand, dan zet ik de refresh op 15 of 10 seconden maar dan moeten de merries meewerken en aan het begin van de maand veulenen Haha!

Zelf hosten op een eigen server is voor mij niet haalbaar helaas.
Met zoveel dataverkeer ligt mijn ADSL lijn na 5 minuten al te roken als het lontje van een duizendknaller Bloos!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 10:12

MarijeR schreef:
Reken bij een refresh van 10 seconden dan wel op zo'n 550mb dataverkeer per dag (15GB/maand) als alleen wat mensen van bokt of een paar bekenden meekijken...
Zet je de cam op een lijst dan zit je met een refresh van 10 seconden op meer dan 100-150GB per maand, 3,5-5GB per dag.

Als je een lange kabel nodig hebt, kan je het beste een goede kwaliteit coax kabel halen om van de camera naar de pc te gaan. Die zit op zo'n 0,70 per meter.
Een hele goedkope kabel geeft nogal wat beeldverlies op lange afstand.

Hmm.. nu begin ik te twijfelen of ik de cam wel op zo'n lijst moet zetten Haha!
Dan gaan we denk ik voor de refresh van 20 seconden.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 10:18

Het voordeel van op zo'n lijst staan, is dat er veel mensen vanuit Amerika kijken (bij ons nacht = bij hen avond) en dat ze bellen als er wat is.
Doe ik andersom ook als ik hier in de ochtend de cams volg (bij hen dus nacht).
Afgelopen jaar hadden we zelfs ploegendiensten met waken *LOL*
Dan spraken we tijden af waarop een aantal mensen de cams in de gaten hielden zodat de eigenaar een paar uur kon slapen OK dan!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 10:27

MarijeR schreef:
Het voordeel van op zo'n lijst staan, is dat er veel mensen vanuit Amerika kijken (bij ons nacht = bij hen avond) en dat ze bellen als er wat is.
Doe ik andersom ook als ik hier in de ochtend de cams volg (bij hen dus nacht).
Afgelopen jaar hadden we zelfs ploegendiensten met waken *LOL*
Dan spraken we tijden af waarop een aantal mensen de cams in de gaten hielden zodat de eigenaar een paar uur kon slapen OK dan!

Hmm, das misschien wel een idee.Haha!
Maar aan de andere kant, als we ons dus op een lijst zetten, hebben we de kans dat onze site het niet aan kan. ... Hier moet ik echt nodig over gaan dimdammen(wat een woord) met mijn broer.