Vreemd kraambezoek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Primula

Vreemd kraambezoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 11:47

Het is misschien niet zo recent, maar ik wilde toch nog graag even iets mooi vertellen over de geboorte van m'n hengstenveulen Lachen (die ondertussen wel al 18 maanden is).
Primula, m'n merrie leeft dus in een kudde van zo'n 20 pony's, ze staan dag en nacht buiten, winter en zomer, maar hebben een hele grote schuilstal waar ze wel allemaal tegelijk inkunnen. Nu Primula hoogdrachtig was, zette ik haar 's nachts achter een stroomdraadje in die schuilstal zodat ze toch nog een beetje gezelschap had van de anderen en toch op haar gemak stond om te bevallen. De laatste nachten heb ik samen met haar in dat stukje stal doorgebracht en heb ook meegemaakt hoe ze is bevallen. Nu komt het grappige:
Er zijn 2 pony's in die kudde die echt altijd samen zijn, en als er ook maar iets te beleven valt, zullen zij er als eerste staan om te kijken. We noemen hen ook de 2 roddeltantes Haha! . Je kunt het je niet voorstellen, maar dat karakter van hun lijkt zo menselijk echt Haha! . Dus: toen de merrie aan't bevallen was stonden zij beide daar echt met hele grote ogen en een lange nek naar te kijken, en ze hebben daar dus de hele nacht en de hele volgende dag gestaan, totaal verbijsterd .
Toen ze over de eerste shock heen waren, interesseerde het hun niet meer zo veel, en gingen ze gewoon verder met hun dagelijkse activiteiten. Maar ondertussen was er een 21-jarige merrie die zelf ook heel veel veulens heeft gehad, op de hoogte geraakt van de gebeurtenis, en die ging ook dadelijk kijken. Zij ook grote ogen natuurlijk toen ze de kleine zag. En natuurlijk wilde de meesta andere pony's ook eens komen kijken, maar die oude merrie liet niemand in de buurt komen! (behalve dan de 2 roddeltantes, die lieten hun niet zomaar wegjaagen Knipoog ). Ze is maandenlang echt totaal geobsedeerd geweest door die kleine, precies alsof ze zelf ook nog zo graag een kleintje wilde om voor te zorgen Ach gut .
Het was echt ongelooflijk mooi om te zien hoe zo'n kudde reageert als er een klein beestje geboren wordt, ik vond het heel speciaal om zoiets mee te maken OK dan! !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 11:52

Mooi verhaal. Ik maak het ieder jaar op stal mee, dat zo gauw de eerste hummeltjes geboren worden ieder paard er op gefixeerd lijkt. Van hengsten tot merries, ze moeten allemaal komen kijken...

En idd, ze komen heel menselijk over. Je hoeft bij een groep mensen ook maar met een kinderwagen aan te komen of je hebt een tros om je heen die je niet bij die kinderwagen vandaan kan meppen...Haha!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:12

Leuk verhaal idd. Hihi zit me te bedenken of hun ook aan kraamcadeautjes doen Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:24

Mooi he! Is de oudere merrie ook altijd de "peettante" gebleven?
Ik ben bij mij ook wel benieuwd hoe het zal gaan met de groep. Ik heb een jong ruintje en twee drachtige merries die lekker bij mekaar lopen en het is even afwachten hoe dat zal gaan.
Vorige keer is mijn merrie op een manege bevallen, en daar herinner ik me van dat het hele rijtje begon te hinniken zodra het veulen geboren was (midden in de nacht). Heel apart!

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 20:28

Wauw zeg wat een super verhaal. Lijkt me echt heel leuk om mee te maken. Hopenlijk kan ik ook bij de bevalling van mijn merrie aanwezig zijn

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 08:36

Mac schreef:
Vorige keer is mijn merrie op een manege bevallen, en daar herinner ik me van dat het hele rijtje begon te hinniken zodra het veulen geboren was (midden in de nacht). Heel apart!

Klopt, zodra moeder of kind het eerste geluidje geeft, antwoord de hele stal. Het geeft mij altijd een heel warm gevoel.

Is het je trouwens wel eens opgevallen, dat je tijdens de geboorte, op een normaal toch wel rumoerige stal, werkelijk een speld kunt horen vallen, het lijkt wel of ze allemaal hun adem inhouden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:06

Kitten schreef:
Is het je trouwens wel eens opgevallen, dat je tijdens de geboorte, op een normaal toch wel rumoerige stal, werkelijk een speld kunt horen vallen, het lijkt wel of ze allemaal hun adem inhouden.

Ja, nou je het zegt! Niet zo bij nagedacht omdat we zo druk waren met moeder en kind, maar als je de video afluistert hoor je behalve een steunende merrie helemaal niets!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 07:47

Ja, het is geweldig hoe andere paarden reageren op de geboorte van zo'n kleintje. Bij ons op stal stond een 3-jarige hangst langs de merrie met veulen, en die was zo trots als een pauw! Net of het zijn eigen was.....mooi niet, want het was zijn broertje. Lachen
Verder is Floortje, de Jack Russel, ieder jaar helemaal geobsedeerd door het veulen. Ligt voor zijn stal als ie op stal staat, in de wei als ie in de wei staat, en speelt er ook echt mee. Heel leuk om te zien. En als de merrie weer naar de hengst is staat ze voor een lege stal te janken. Tja, nu is het veulen weer wat ouder en ze kijkt er niet meer naar om, en loopt de stal van moeders weer voorbij. Maar eind maart zal ze er ongetwijfeld weer voor liggen!

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 17:13

Hihi, leuk verhaal. Ik weet nog bij de geboorte van Zaleah, dat er geen enkel paard reageerde op stal. (zijn ook allemaal ruinen...) Ik had wel reactie verwacht eigenlijk. Tot Oscar een grote ruin van 1.80 in eens Zaleah zag: hij wilde wel over de staldeur heen springen. Hij werd helemaal gek! En het gekke is dat hij juist de sul van stal is...
Hij is ook de hele tijd een beetje opa geweest voor Zaleah, hij heeft haar de maanden daarna goed in de gaten gehouden..

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 13:34

Ik hoorde van de eigenaar van onze stal dat elke keer als er een veulen geboren werd het doodstil was, tot het moment dat het veulen ging staan, toen gingen ze enorm staan hinniken met z'n allen. Hij kreeg weer kippevel toen hij het vertelde. Prides veulen wordt dus tussen dezelfde groep paarden geboren, en daar ga ik bij zijn. Ben heel erg benieuwd hoe dat allemaal gaat verlopen!

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 17:33

Echt een leuk verhaal!!Eigenlijk wel schattig Tong uitsteken