kraamkliniek schreef:Als je er vanuit gaat dat de merrie goed beschermd was, alles goed was met de biest, het veulen gezond was en veel gedronken heeft, niet noemenswaardig ziek geweest is, in een goed beschermde koppel komt. Dan moet ie NIET eerder dan 6 maanden geent worden, de enting heeft dan geen gunstig effect.
Zijn er ergens twijfels over dan kan het veulen wel eerder geent worden MAAR dan bestaat de basisenting uit DRIE entingen, iedere keer met ongeveer een maand tussentijd.
Maar dan ent je ná het afspenen? Of blijven de veulens langer dan 6 maanden bij de merrie?
Hier zijn ze er doorgaans op uiterlijk 5/6 maanden wel vanaf.
Mijn ervaring, en dan zeker met rijpaardveulens, is dat ze in het najaar en na het afspenen toch altijd wel een terugslag krijgen.
De cobs waar ik de laatste jaren mee fok, zijn wel een stuk harder maar ook aan hen merk je wel een terugslag.
Daarom ent ik ze voor die tijd, voor die stressvolle periode en op het moment dat ze nog volop melk kunnen drinken.
Ze krijgen dan 2 entingen met een maand er tussen en dan na een half jaar de 3e enting en gaan daarna met de groep mee.
Overigens heb ik altijd geleerd dat enten voor de 3e maand geen zin heeft omdat het veulen dan nog geen eigen antistoffen aan kan maken. Vandaar dat de biest ook zo belangrijk is.