Wat kan een veulen op 8 maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

thiry

Wat kan een veulen op 8 maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 14:29

Ik heb 2 veulens van 7,5 maand oud.Ik ben nieuwsgierig naar wat andere veulens van deze leeftijd kunnen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:01

Eten, drinken, spelen & slapen Haha!

Wat bedoel je precies met kunnen?

Je kan ze leren voetje geven en meelopen aan het halster en poetsen, maar verder zou ik er niet te veel mee doen.

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 19:24

Die van mij kunnen voetjes geven,vast staan,poetsen,meelopen.
Ons lily doet ook al een kopstuk aan,singeltje met staartriem aan en lopen met bandages.Ze buigt ook voor een koekje(geleerd zonder dwang,gewoon door koekje tussen haar voorbenen te houden).Ze loopt ook gewoon de trailer op en af.Ik moet zeggen dat ze wel heel slim is.Ze buigt zoals ik onder de draad door om te volgen.
Onze daimond staat nog niet zo ver(heb haar nog maar 3 dagen).Ik ben er niet lang mee bezig(elke dag 15 min)

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 20:50

bandages kopstuk buigen en zo mag niet je bent fout beazig je doet veel te veel met dat beest

mijne loopt mee langs de weg slaapt en eet en drinkt en graast en speelt dat is alles geeft voetje

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 21:14

Ze hebben mij verteld om ze voor haar 2 de jaar alles te leren wat ze moet kennen omdat ze anders te sterk zou zijn.Het is nu niet dat ik haar dwing,ze maakt hier niets uit.Ik vind dit toch beter dan een paard van 2-3 jaar die onhandelbaar zijn en met dwang en slaag gebroken worden!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:22

Citaat:
Ze hebben mij verteld om ze voor haar 2 de jaar alles te leren wat ze moet kennen omdat ze anders te sterk zou zijn.Het is nu niet dat ik haar dwing,ze maakt hier niets uit.Ik vind dit toch beter dan een paard van 2-3 jaar die onhandelbaar zijn en met dwang en slaag gebroken worden!

Dus dan moet je ook rijden voor het 2de jaar Verward

Dat ze dan te sterk zouden zijn dat is onzin.
Wat WEL kan, is dat door deze dingen te doen ze leren hoe sterk ze zijn en dominant gaan worden, maar dat is heel wat anders...

Ik heb 2 jaar geleden een 4 jarige pony gekocht die niet eens kon meelopen aan de hand, kon geen voetjes geven, echte helemaal niets... Ik heb haar alles geleerd en ingereden, zonder problemen.
Nu is ze van een meisje van 11 die haar rijdt en januari uit gaat brengen, een meer betrouwbare pony kan ik niet.

Probeer aub niet zoveel met het veulen te doen, je moet je goed bedenken dat aandacht leuk voor die dieren moet blijven. Het zijn net kleine kinderen, en na 20 minuten verliezen ze hun interesse en vinden het dan misschien niet meer leuk om dingen te doen...

Dit is alleen goed bedoeld commentaar hoor, en ik snap dat het best lastig is als iedereen wat anders zegt. Knipoog
(maar als je merkt dat je pony het niet meer leuk vind na een bepaalde tijd laat hem dan even met rust en probeer die momenten voor te zijn)

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 14:18

Ja dat is waar.Maar ze wordt niet bereden tot ze 3 jaar is en als ik moest zien dat ze ergens problemen mee heeft pas ik mij aan aan haar.Ik ben alleen s'avonds 10-15 min met haar bezig,voor de rest loopt ze buiten met mijn ander veulen en mijn draver.Mijn ander veulen is zo snel niet en zij geeft zelf aan wat we doen.Het gebeurd alleen veel meer dan je denkt dat ze op 2-3 jaar gewoon gebroken worden.Ik heb het op de cursus zo zien gebeuren en ik kan je verzekeren dat die paarden geen plezier er in hebben.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:24

Mijn veulen van bijna 7 maanden kan vast staan, loopt mee aan een halster, geeft voetjes en is trailer mak. Ik doe er verder weinig mee. Alleen af en toe er een borstel overheen halen om haar in handen te hebben en ze gaat heel af en toe mee naar het bos(dan loopt ze los bij de groep en doen we rustig aan).

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 19:18

Mijn nieuw veulen sinds 3 dagen is deze morgen over de staldeur gesprongen.Gelukkig had ze niets!Heb jij dit ook al eens voorgehad en hoe dit voorkomen?

Zipperdydooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 13:45

Een weefrek op de deur dan kan ze er niet overheen. Of wat wij met de veulens ook wel eens gedaan hebben is een paar plankjes op de onderdeur vastmaken, wel op zo'n manier dat ze zichzelf niet kan bezeren. Ik hoop dat ze verder niks ernstigs heeft...?

Wat grappig wat jou veulen allemaal kan zeg, ze geeft zelf wel aan wat ze wel en niet leuk vind dit is alleen maar een goede basis, ik wou dat mijn veulens dat allemaal konden!!

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 15:07

Bedankt,eindelijk is iemand die dat ook vind!En nee,ze had niets.De dierenarts en hoefsmid waren gisteren langsgeweest voor allemaal en ze hebben haar nagezien.Was wel erg geschrokken.
Gisteren met mijn ander veulen in de wei gewandeld,ze vind er niets aan gaat veel liever op de baan(valt er altijd wel iets te beleven).De smid heeft geen last met haar gehad(denk dat zij er alleen maar voordeel uit haalt).Doe dus maar rustig verder.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 17:43

ze kan meelopen aan het halster ... voetjes geven als ze zin heeft en kan netjes vast staan en overal aangeraakt worden verder hoeft ze de komende 1,5 tot 2 jaar weinig bij te leren...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 07:50

Ons veulen is vrachtwagenmak (we hebben geen trailer), kan zeer goed aan het halster meelopen, voetjes geven, gepoetst worden, dekenmak en hij is watermak. Tja, voor de keuring moest ie toch gewassen worden en een dekentje op daarna, daarom hadden we dit ook al geoefend.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 08:04

thiry schreef:
Die van mij kunnen voetjes geven,vast staan,poetsen,meelopen.
Ons lily doet ook al een kopstuk aan,singeltje met staartriem aan en lopen met bandages.Ze buigt ook voor een koekje(geleerd zonder dwang,gewoon door koekje tussen haar voorbenen te houden).Ze loopt ook gewoon de trailer op en af.Ik moet zeggen dat ze wel heel slim is.Ze buigt zoals ik onder de draad door om te volgen.
Onze daimond staat nog niet zo ver(heb haar nog maar 3 dagen).Ik ben er niet lang mee bezig(elke dag 15 min)

Sorry maar buigen is heel slecht voor een veulen! Hier moet je pas met 2/3 jaar mee beginnen eerder niet.

Ons lily doet ook al een kopstuk aan,singeltje met staartriem aan en lopen met bandages.Als je hier pas met 2 jaar mee begint ben je er ook vroeg genoeg bij veulens leren snel dus dan heb je een jaar om hiermee te oefenen doe nu niet van zulk soort dingen

Wat je wel kunt doen, wandelen, halster, voetjes geven, op commando laten halthouden, stappen, draven, galop en naar je toe laten komen. Kusjes laten geven op cmmando. Meer moet je echt niet gaan doen voordat ze minstens 2 zijn!

Jitskedeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:10

Lisjuh en alle anderen die vinden dat je voor 3 jaar niet te veel moet doen.Een tip: Lees het boek eens: Van veulen tot rijpaard. Daar staat alles in over hoe je een veulen het beste kunt opvoeden. Hierin staat beschreven dat je na de geboorte!(als het nog niet kan staan zelfs al) meteen het veulentje overal moet aanraken, aan haar oren zitten, in haar mond wrijven en knisperende dingen bij haar oren moet houden. Een veulen moet alles 30 keer gedaan hebben voordat het zich dingen onthoudt. Je kunt best een veulen van 8 maanden een dekje opleggen, en bandages om, het leert er heel veel van. Hierdoor heb je later minder moeite met het beleren omdat het al weet dat jij de baas bent en dat jij de leiding over hem of haar hebt doordat jij alle initiatieven rondom haar/zijn leven heeft. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen, als je er meteen bent bij de geboorte weet het veulen dat jij ook meteen een deel van zijn leven uitmaakt. En dus niet een omstander bent. Jij bent belangrijk in zijn leven. Jij bent net als de moeder erg belangrijk voor hem. Door dit te doen bij de geboorte krijg je meer een vertrouwensband met het veulen. Dus lees het boek "van veulen tot rijpaard" en leer meer over de 3 eerste jaren van het veulen! Succes ermee!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 14:20

Jitskedeboer schreef:
Lisjuh en alle anderen die vinden dat je voor 3 jaar niet te veel moet doen.Een tip: Lees het boek eens: Van veulen tot rijpaard. Daar staat alles in over hoe je een veulen het beste kunt opvoeden. Hierin staat beschreven dat je na de geboorte!(als het nog niet kan staan zelfs al) meteen het veulentje overal moet aanraken, aan haar oren zitten, in haar mond wrijven en knisperende dingen bij haar oren moet houden. Een veulen moet alles 30 keer gedaan hebben voordat het zich dingen onthoudt. Je kunt best een veulen van 8 maanden een dekje opleggen, en bandages om, het leert er heel veel van. Hierdoor heb je later minder moeite met het beleren omdat het al weet dat jij de baas bent en dat jij de leiding over hem of haar hebt doordat jij alle initiatieven rondom haar/zijn leven heeft. Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen, als je er meteen bent bij de geboorte weet het veulen dat jij ook meteen een deel van zijn leven uitmaakt. En dus niet een omstander bent. Jij bent belangrijk in zijn leven. Jij bent net als de moeder erg belangrijk voor hem. Door dit te doen bij de geboorte krijg je meer een vertrouwensband met het veulen. Dus lees het boek "van veulen tot rijpaard" en leer meer over de 3 eerste jaren van het veulen! Succes ermee!

Ik zeg toch niet dat je niks mag doen en met die dingen die ik zeg weet het veulen ook dat jij de leiding hebt...stappen en draven enz op commando....Ja gaat toch niet een veulen vlak na de geboorte al een dekje op leggen...een baby van ons hang je toch ook niet gelijk een rugtas op de rug Tong uitsteken Een veulen is gewoon nog een baby laat die lekker spelen, je moet een veulen dingen leren op een speelse manier dan heeft hij er later ook meer plezier in hebben en word de band ook sterker met dan dat je alles gewoon te snel doet!!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 15:04

Een veulen dat net geboren is moet je meteen veel mee doen omdat de eerste 24 uur na de geboorte de inprentingsperiode is waarin ze meteen leren wie jij bent en dat het goed is wanneer jij van alles bij het veulen doet.
De eerste weken leer je het veulen voetjes geven, aan het halster meelopen, ga je het veulen borstelen en spuit je de voetjes een keer af.
Zodra het veulen gespeend is, hoort het gewoon lekker de groep in te gaan (en al dan niet 's nachts op stal gezet te worden).
Dat wat die dieren in de eerste weken van hun leven leren, vergeten ze niet weer en dan zul je geen problemen hebben met het beleren op driejarige leeftijd.
In tussentijd gewoon lekker paard laten zijn en eerst maar eens leren met zichzelf en met zijn groepsgenoten omgaan.
Bandages, dekjes, buigen, longeren, etc. zijn allemaal dingen die jonge driejarige paarden snel genoeg doorhebben en dat hoeft echt niet in zijn kindertijd gedaan te worden.

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 15:08

Ik heb aan mijn dierenarts gevraagd wat wel en niet kan en hij vind dat ze alles wat ze later omkrijgt of tegenkomt het beste nu al kan leren.En wat het buigen betreft,ze zakt niet door haar poten,maar buigt haar hoofd en doet 1 poot daarbij naar voren(dus zoals ze gras eet).Het verschil is dat ze dit op commando doet voor iets lekker.Nu we het over boeken hebben.Ik ben een heel interssant boek aan het lezen"Jonge paarden trainen".Zij zijn er van overtuigd dat je vroeg moet beginnen met leren(lees niet berijden).Mijn vraag is dan ook hoe dwing je een paard van 2-3 jaar nog om iets te doen bv trailer oplopen tegen zijn zin.Ik denk niet dat ik dan nog sterk genoeg ben om dit te doen zonder dwang en middelen die zij niet leuk zou vinden.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:07

Thiry, dat doe je niet door dwingen, maar door respect te verdienen bij je paard.
Door te dwingen krijg je alleen voor elkaar dat ze het met tegenzin doen.

IloveShets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 16:32

Vast staan, spelen, knuffele, borstelen, voetje geven, meelopen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:00

jiske, je kan best een boek lezen, maar dat zegt niet dat je dan gelijk die methode moet volgen.
Buigen is met een veulen gewoon not done. Buiten het lichamelijke om heeft een paard ook een geestelijk aspect en is het voor veulens erg moeilijk zich "lang" te concentreren en een commando aan een oefening vast te knopen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 17:22

Jitskedeboer schreef:
Lisjuh en alle anderen die vinden dat je voor 3 jaar niet te veel moet doen.Een tip: Lees het boek eens: Van veulen tot rijpaard.

Die theorie is allang achterhaald.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:03

niet voor iedereen, er zijn mensen die imprinttraining doen, maar imprinttraining is iets heel anders als een veulen laten buigen.
Als Emiel voest (noem er even willekeurig 1) nu ineens zegt dat je op een jaarling kan gaan rijden, doe je het dan ook?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 18:05

thiry schreef:
Ik heb aan mijn dierenarts gevraagd wat wel en niet kan en hij vind dat ze alles wat ze later omkrijgt of tegenkomt het beste nu al kan leren.En wat het buigen betreft,ze zakt niet door haar poten,maar buigt haar hoofd en doet 1 poot daarbij naar voren(dus zoals ze gras eet).Het verschil is dat ze dit op commando doet voor iets lekker.Nu we het over boeken hebben.Ik ben een heel interssant boek aan het lezen"Jonge paarden trainen".Zij zijn er van overtuigd dat je vroeg moet beginnen met leren(lees niet berijden).Mijn vraag is dan ook hoe dwing je een paard van 2-3 jaar nog om iets te doen bv trailer oplopen tegen zijn zin.Ik denk niet dat ik dan nog sterk genoeg ben om dit te doen zonder dwang en middelen die zij niet leuk zou vinden.

Je praat vriendelijk over je paardje.. Verward Poten enzo?? Is dit je eerste veulen??

thiry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 18:40

Nee.
En respect verdienen ben ik mee akkoord maar we hebben het wel over een paard van pakweg 500kg(volwassen).Maar als ze niets kennen en geen respect hebben,wat doe je dan?Ik hoor het graag zeggen respect hebben,maar sommige paarde hebben geen respect en wat gebeurd daarmee.Ik wil mijn veulens daarvoor behoeden.Ze krijgen alles wat ze nodig hebben en ik gebruik geen geweld!!!Ik heb respect voor hen als zij dat voor mij hebben.En bij ons wordt over het paardelijf wel eens andere woorden gebruikt dan jullie misschien gewoon zijn.Als dat het is daarvoor sorry.Maar ik vindt wel dat je de realitijd niet uit het oog mag verliezen.Ze leert nu eenmaal makkelijk en graag,moet ik ze iets anders laten zoeken zoals ondeugden die je niet meer kan afleren.Ik zie mijn paarden heel graag en heb ze altijd tot op hoge leeftijd dus zullen ze er wel niets aan overhouden.Ik respecteer iedereen zijn mening en gedachten,maar was alleen nieuwsgierig wat iemand anders met zijn veulen deed.
Groetjes