Paard mank, nog bewegen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Y_DG

Paard mank, nog bewegen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 20:05

Hey,

Zoals sommigen onder jullie misschien wel al weten is dat mijn paardje mank staat. En totaan de bevalling niet écht mag werken. Maar het is niet echt een optie om ze volledig stil te zetten eh? Ik heb haar vandaag gelongeerd om haar spieren te behouden voor de bevalling. Geeft dit? En moet ik dit zo wat verder doen of ben ik daarmee slecht bezig? Hoeveel keren in de week zou ik dan longeren?

Bedankt!!

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:24

Ik zou haar zeker niet helemaal stil zetten! Het is zowieso niet goed voor de merrie en al helemaal niet als ze drachtig is! Ik weet niet wat je paard precies heeft, maar bij gewone kreupel is het ook beter het pard wel beweging te geven. Ik zou er zowieso mee gaan lopen!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 20:30

Ze heeft iets aan haar tussenpees. Ik zou er ook mee gaan lopen maar hoeveel keer dan in de week en hoelang Verward want ze stond nu een paar weken stil en heb gelongeerd en ze deed erg gek natuurlijk. En nu zijn haar benen wat stijfjes. Dus help me Haha! hoeveel keer Haha! ?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:36

Mag ze niet gewoon op de wei?

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:36

Ik zou als dat wel mag rustig met haar lopen..gaan wandelen ofzo..Dat doe ik ook met drachtige Shet...daar rijd me zusje normaal op, maar dat wil ze nu niet meer(de pony dan) Is goed voor drachtige merries..

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 20:44

Ze mag misschien wel op de weide. Maar mijn ouders willen niet dat ze op de weide gaat totdat ze bevallen is. Dan gaat de op de weide.

Gaan wandelen is niet écht een optie Haha! Ze is namelijk totaal niet braaf op straat. Alsmaar steigeren en terugdraaien. Daar neem ik mijn conclusie's uit en zeg ik dat ze het niet graag doet.

Ik had gedacht om 2-3 keer te longeren in de week. Is dat ongeveer goed of moet het minder of meer?

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:01

Ik zou toch voor de optie weidegang kiezen hoor... Maar kan je niet beter overleggen met je da. Zoveel mogelijk beweging voor een drachtige merrie is wel het beste, maar niet als je merrie kapot gaat natuurlijk. Ik weet ook niet wat ze mankeerd....

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 22:04

Ze heeft iets aan haar tussenpees. Het is cronisch. Hij zei: Sportpaard kan niet meer. En tot ze moet bevallen toch niet zovéél beweging. Maar hij zei niet dat ze NIET mocht bewegen. Dus ik zal wel 2-3 keer longeren per week. Of is dit te weinig voor spieren te behouden?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:14

In mijn ogen is weidegang voor een drachtige merrie de belangrijkste beweging. Al het andere (rijden, longeren, wandelen) is extra.
En longeren zou ik zeker niet snel doen met een paard met een peesblessure Scheve mond
Altijd maar op de cirkel is een zware belasting. Dan kan je vaak nog beter rechtuit stappen onder het zadel.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 22:56

ik heb al gezegd dat weidegang geen optie is op dit moment omdat mijn ouders het niet willen. Er is geen één wei waar ze alleen op kan staan, en dat willen mijn ouders totaan de bevalling. Ik weet niet wat ik nu moet doen hoor! Niet longeren, geen weide (als ze bevallen is wel voor de duidelijkheid!), wat wel voor beweging te geven dan Verward

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:50

MarijeR schreef:
In mijn ogen is weidegang voor een drachtige merrie de belangrijkste beweging. Al het andere (rijden, longeren, wandelen) is extra.
En longeren zou ik zeker niet snel doen met een paard met een peesblessure Scheve mond
Altijd maar op de cirkel is een zware belasting. Dan kan je vaak nog beter rechtuit stappen onder het zadel.

Hier ga ik volledig in mee. Waarom zou ze trouwens alleen moeten staan?
Een drachtige merrie in de groep beweegt heus niet gekker of meer dan een merrie alleen, in tegendeel.

En tenzij er hengsten in die groep lopen, zie ik ook geen extra risico, mijn drachtige merries liepen altijd in de koppel.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:54

Ik vind eerlijk gezegd dat je even de veearts moet bellen om te overleggen.

Longeren lijkt me met die pees absoluut een slecht idee.
Wandelen is prima, desnoods met een hengstenketting.
In de wei is het beste en misschien kun je de veearts met je ouders laten overleggen.

Ik weet niet hoeveel maanden ze nog moet, maar ik vind dit eerlijk gezegd echt niet kunnen.

Nogmaals: bel je veearts. Bellen kost niks!

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:03

Ben het met Manon 2 eens. VA bellen. Voor je het weet doe je meer kwaad dan goed.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 17:40

als je merrie niet meer voor de sport geschikt is zou ik ze zeker niet longeren dat vind ik nutteloos en te belastend voor haar .Voor de fokkerij hoeft ze toch geen sportconditie te hebben .Kan je ze niet enkele uurtjes per dag in de paddock laten? Heb ook een merrie met een pees blessure die niet meer voor de sport was en dan laten dekken , die ging overdag een paar uur in de buitenbak ,dan kon ze zelf kiezen of ze liep of bleef staan ofzo .Met de bevalling geen probleem!!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 20:32

Mijn ouders willen niet dat ze dag en nacht op de weide staat. En dat heb ik al uit hun hoofd proberen praten. Helpt niks!!
Wat ik wel kan proberen is dat iemand van de manege haar 's morgens vroeg op de weide zet en dat ik haar er 's avonds uithaal. En zo 's nachts op stal kan staan. Waarom mijn ouders haar niet op de weide willen is omdat ze nu met haar veulen echt andere paarden aanvalt en zo zuur is. Vandaag weer, ik stond haar te poetsen en er passeert een pony en ze vloog erop. Heb haar daarvoor natuurlijk gestraft. Maar mijn ouders willen niet dat ze iets overkomt en daarom dat ze niet willen dat ze op de weide gaat.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:51

Quirinake schreef:
Mijn ouders willen niet dat ze dag en nacht op de weide staat. En dat heb ik al uit hun hoofd proberen praten. Helpt niks!!
Wat ik wel kan proberen is dat iemand van de manege haar 's morgens vroeg op de weide zet en dat ik haar er 's avonds uithaal. En zo 's nachts op stal kan staan.

Dit is een goed idee. Dan staat ze de hele dag los, dat is toch prima. 's Nachts wordt het nu toch koud.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:20

mijn merrie is ook drachtig en kreupel, al de gehele zwangerschap.
Ik laat haar stappen met haar verzorgstertje, want die werkt niet met haar, maar dit is wel op dierenarts advies, verder staat ze de hele dag op de wei.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 22:30

Ja dat ga ik proberen. Ik heb het erover gehad met mijn ma en ze wil dat wel, àls ze alleen staat op de weide totaan de bevalling. Dat willen ze absoluut! Daar zal ik mee moeten leven. We gaan morgen ofzo bellen naar de VA of het toegestaan is dat ze op de weide gaat. Want wil het niet nog erger maken. Maar ik denk wel dat het mag, weidegang word niet snel verboden denk ik

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 21:10

Hey, we hebben gebeld naar de VA en ze mag op de weide, wél alléén als ze alleen op de weide gaat. Dus ze gaat wel af en toe op de weide. Heb ook nog een andere soort beweging gevonden dat ik met haar ga doen. Ik heb vandaag gelongeerd met dubbele lijn. Was erg leuk en ze snapte het direct! Ga ik nog doen!

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 08:04

Longeren is een hele zware belasting voor je paard. Ik vind het leuk dat je zo graag iets wilt bedenken om met haar te doen, maar als ze een peesblessure heeft, is longeren een erg slecht idee. Wat zei de veearts over het longeren?

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:56

in het land zetten en als toevoeging wandelen

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 21:10

ik longeer niet op een cirkeltje btw eh. Ik longeer wel altijd op de hoefslag in de piste. Ze moet bijna geen bochtje nemen zelfs dus zo erg is het niet wat ik nu doe volgens mij. En ze loopt zelfs correct vanvoor

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 21:11

marije86 schreef:
in het land zetten en als toevoeging wandelen

Mag niet van VA! We hebben gebeld en ze mag niet continu in het land, niet dag en nacht, maar wel een keer een half dagje ofzo.