ik wil me veulen 3keer per dag voeren>>hoeveel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo_haffie

ik wil me veulen 3keer per dag voeren>>hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 14:56

hoihoi

ik heb een hengste veulen va bijna 7maanden(12nov)
het is een haflinger/arabiertje.
maar ik gaf hem eerst altijd een 1/2kilo kruidenmalange+1/2kilo veulen brok.dus kilo per dag. en dan nog in de ochtent een hooinet vol en a'vonds.

nu wil ik dus 3 keer per dag voeren, omdat ze zeggen dat dat beter is, maar nu wil ik ook eens een beetje weten hoeveel en wat een veulen precies eten mag, wat het beste voor hem is.

Afbeelding

dit is dus mijn veulen romeo, ik hoop op wat tips. en leuke reackties mogen ook altijd he Knipoog

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:34

Pfoeh, wat geef jij een enorme hoeveelheid krachtvoer! Toen mijn 2 jarige (arabiertje) nog een veulie was kreeg hij nog geen 1/5 kg per dag... eerder 1/4 en onbeperkt ruwvoer! Ik zou jouw veulentje (wel een schatje trouwens) aanzienlijk meer ruwvoer geven, 2 keer per dag een hooinet vol vind ik veel en veel te weinig!!! Ik persoonlijk zou als ik 3 keer per dag wou voeren 3 keer een handje (of een klein handje muesli gemengd met een klein handje biks)geven en ONBEPERKT ruwvoer... Ik wil je wel foto's laten zien van mijn manneke dat groot aan het worden is met onbeperkt kuilgras en nagenoeg geen krachtvoer...ziet er echt toppie uit... Haha!

Romeo_haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 15:36

dus als ik het goed begrijp. in de ochtent een handje in de middag en handje en in de avond is dat niet veels te weinig dan?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:31

Dat ligt natuurlijk helemaal aan het veulen, en aan het kwaliteit hooi/gras dat je hebt!
Mijn veulens kregen ook zeker wel >1 kg nadat ze afgespeend waren.
Vooral goed hooi is heel belangrijk, en dat zou ik ook zeker 3 (of meer!) keer per dag geven en niet 2 keer per dag.
Ook is het volgens mijn voerboer juist heel goed om eerst hooi te voeren en een half uurtje later het krachtvoer, dan schijnt het krachtvoer beter opgenomen te worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:06

Veelste veel! JIJ wilt!? Ik WIL ook wel zo veel,....

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:50

Romeo_haffie schreef:
dus als ik het goed begrijp. in de ochtent een handje in de middag en handje en in de avond is dat niet veels te weinig dan?

Ik zou een handje van ieder doen...dus een handje muesli met een handje biks... dus 6 handjes bij elkaar... en onbeperkt ruwvoer van een goede kwaliteit. Als je voldoende goed ruwvoer kan geven dan zou het zelfs zonder krachtvoer moeten kunnen. Je moet iig goed naar je veulentje kijken... Ik zou zelf iig zorgen dat hij altijd onbeperkt ruwvoer tot zijn beschikking heeft. Ik wil je wel foto's van Eclipse laten zien, mijn 'jonkie' dat het goed doet zonder krachtvoer... hij krijgt denk ik hooguit 3 keer p/w ca. 1/4 muesli/biks. Verder haalt hij alles uit het kuilgras dat hij onbeperkt tot zijn beschikking heeft. Overigens heb ik toen hij net afgespeend was wel wat 'gespeeld' met het voerschema... Vlak na het afspenen in die eerste winterperiode kreeg hij wel iets meer, ik denk ca. 1/2 kg per dag. (dat is later weer afgebouwd, het was voor mij een kwestie van goed naar Clippie kijken).. en ook toen onbeperkt kuilgras.

*Toevoeginkje* Ik heb ook begrepen dat meerdere malen per dag een kleine portie idd beter is... als ik mijn merrie bijv. 3 keer per dag voer dan merk ik dat ze het voer beter op lijkt te nemen omdat ze dan duidelijk minder nodig lijkt te hebben. Als de mogelijkheid dus daar is om zo gespreid mogelijk te voeren dan zou ik dat zeker doen. Liever 3 keer een kleine portie dan 1 keer een grote wat mij betreft.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:02

Dan snap ik het ook niet helemaal. OP de pavo veulen brok staat dat een veulen van 300 kg 1,7 kilo per dag krijgt. Dat is dan 0,56 kilo per dag per 100 kilo. Moet je wel weten hoe zwaar een veulen ongeveer is.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 12:12

mijn veulen krijg een halve kili velenbrok en dat veulenbrok is gemengt met muasli. HEt is trouwens een shetland veulen.
en verder krijgt hij kuil