1e veulen, tot op welke leeftijd verantwoord?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

1e veulen, tot op welke leeftijd verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 16:44

Kenissen van mij hebben een connemara merrie staan waar ze graag nog een veulen uit willen. De merrie is nu 15 jaar oud, en als ze komend jaar gedekt wordt, dus 17 als het veulen komt. Het zal het eerste veulen worden voor de merrie.
De merrie is kerngezond, heeft nooit iets gemankeerd en is in topconditie. Hun eigen veearts gaf er geen negatief advies voor, hij vond dat ze het zeker konden proberen.
Wat is jullie mening hierover? Zouden jullie het verantwoord vinden om de merrie op deze leeftijd voor het eerst een veulen te laten krijgen, en hebben jullie ervaring met eventuele problemen die zouden kunnen voorkomen?
Andere kenissen van ons hebben een merrie gehad die op haar 19e haar eerste veulen op de wereld zette (was een ongelukje, ze wisten zelfs niet dat ze drachtig was tot het veulen ernaast stond). Dit is helemaal zonder problemen gegaan, is dit meer uitzondering of regel?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:46

Meestal is een eerste veulen op 6 jarige leeftijd het beste, maar ik heb vaker verhalen gehoord over paarden die op hoge leeftijd een eerste veulen kregen.
Moet dus geen probleem zijn, maar hou er rekening mee dat ze misschien niet drachtig wordt of meerdere keren gedekt moet worden. En ook bij de bevalling is de kans groter dat er complicaties opduiken...

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 18:53

Ja persoonlijk zeg ik tussen het 3e en 7e jaar in maar wat later kan wel, al zeggen de meeste dierenartsen dat na het 10e jaar een eerste veulen krijgen eerder kan op compliaties kan geven, is eigenlijk net als bij oudere vrouwen met kinderen krijgen er zitten dan toch wat meer risico's aan vast, al hoeft het helemaal niet fout te gaan hoor.

marjoleinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:22

id het dekken moet waarschijnlijk vaker gebeuren en de bevalling zal mischien mooizamer zijn

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 08:15

Ik heb regelmatig gefokt met oudere merrie's, die na hun sportcarriere nog de fokkerij in gingen. Daar waren er een paar bij, die pas na hun 18e hun eerste veulentje kregen. Het heeft bij ons nooit een probleem gegeven, zij het dat je na de geboorte wel op moet letten of ze er in het begin wel raad mee weten.
Het viel bij ons wel op, dat merries die tijdens hun sportcarriere normaal sociaal contact met andere paarden hadden gehad, ook het moederschap probleemloos aan konden.
We hebben echter ook (int. springende) merries gehad, die het grootste deel van hun leven in afzondering op stal door hebben gebracht en alleen voor hun trainingen en wedstrijden de box uit kwamen.
Deze merries, hadden moeite met het sociale contact, niet alleen naar andere paarden toe, maar soms wisten ze in het begin ook absoluut niet, wat een veulen was en wat ze er mee aan moesten.
Dus op dat punt, ging het niet altijd even gemakkelijk (al kwam het wel goed).
Van een moeizamere bevalling, heb ik zelf nooit iets vernomen, wel duurt het herstel na de bevalling, vaak iets langer. Maar dat heeft meer te maken met de leeftijd, dan met het feit dat het een eerste veulen is.
Dus wat mij betreft, geen probleem, mits de merrie in een goede conditie verkeert.
Probeer wel iets over haar achtergrond te weten te komen, met name of de merrie normaal sociaal contact gehad heeft in de voorliggende jaren.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 09:22

De merrie komt uit ierland, heeft daar in haar jonge jaren gewoon in de kudde gestaan. Verder heeft ze bij de huidige eigenaar ook altijd in de groep gelopen.
De pony is van hun dochter die er altijd mee in de sport heeft gereden, de dochter wordt echter volgend jaar 18. De merrie willen ze niet weg doen, maar er een veulen uit fokken dus.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:05

Dan zie ik eigenlijk geen probleem. Wel opletten dat die pony niet te dik is (wordt), want dat kan wel problemen geven, zowel bij het drachtig worden, als bij de bevalling.
Succes.

lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:49

Mijn Lynn heeft op haar 18e voor het eerst een veulen gehad, we hebben e.e.a. goed overlegd met de DA en de hengstenhouder. Lynn is wel een merrie die dagelijks gereden wordt en een goede conditie heeft. Haar eerste veulen Doortje is zonder problemen geboren, maar ze heeft samen met haar moeder de eerste week wel een beetje moeite gehad om op gang te komen, vooral de melkgift was niet optimaal, later werd dit veel beter. Als je Doortje nu ziet , een brok van een meid van ruim 1 jaar, zou je niet zeggen dat ze een iet wat magere start heeft gehad.
Na goed overleg met de DA hebben we Lynn in mei weer gedekt en ze is nu drachtig van heer 2e veulentje, als haar veulen geboren wordt is Lynn 20 jaar, maar dat zie je niet aan haar.
We zijn vreselijk benieuwd wat het gaat worden......

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:50

Ah kijk aan het kan dus wel. Ik zit er namelijk aan te denken om die van ons ook misschien te laten dekken. Maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Maar ik weet nu even genoeg!!

lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:52

Volgens onze DA hoeven we ook niet weer bang te zijn voor de problemen met de melkgift deze keer. Volgens hem kwam dat omdat de merrie nog nooit gezoogd had en hebben veel merries daar last van bij hun eerste veulen.