vraagje... (spijsvertering)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boxje
Berichten: 35
Geregistreerd: 18-10-04

vraagje... (spijsvertering)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 16:02

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en begin gelijk dan maar met een vraag
Mijn veulen( kwpn van vier maanden oud ) heeft volgens mij iets raars. Ik noem het zelf een sputter poepgat. Ze is niet aan de diarree, maar perst er soms en dat duurt dan een aantal dagen achter elkaar een straaltje nattigheid uit waarbij ze dus helemaal nat word rondom haar poepgat. Ook zijn er dagen dan is er niets aan de hand en is ze gewoon droog, ikke blij maar dan begint het zo weer Verward
Als ze echt moet mesten ziet de mest er normaal uit en is het dus geen diarree maar ze laat van die natte scheten zal ik maar zeggen en dan is ze dus echt nat. Dit gebeurt zo`n 4 keer per uur waarbij ze het staartje optilt en weer een straaltje laat lopen.
Kennen jullie dit? Is het normaal?

[edit Chica; titel even duidelijker gemaakt]

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:38

Ja de standaard vraag ga ik stellen? is ze goed ontwormt?
Staat ze b.v op ander voer? kuilgras wat eiwitrijk is?
We hebben trakhener op stal staan die heeft precies hetzelfde en is nu 2 1/2 jaar oud.
Ieder jaar als hij weer op het land gaat en jong gras eet heeft hij enorm last van maar ook bij kuilvoer wat er eiwitrijk is.
Dit paard heeft dus een erg gevoelige spijsvertering.
De eigenaresse geeft hem norit als het heel erg is, zelf persoonlijk zou ik droge zemelen geven dit neemit vocht op en verdikt dus de ontlasting.

boxje
Berichten: 35
Geregistreerd: 18-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 18:46

Hoi,
Bedankt voor je antwoord. Lachen
Ontwormen kan bijna het probleem niet zijn ( je weet het nooit zeker natuurlijk ) maar ik heb haar goed ontwormd, op de 10e dag, 6 weken later en nog eens 6 weken later en straks weer. Dus ik hoop dat ik dat uit kan sluiten.
Ze krijgt inderdaad kuilvoer dus dat zou het probleem kunnen zijn al moet ik erbij zeggen dat het kuilvoer heel droog is, bijna hooi maar toch. Mijn vraag is nu dan moet ik stoppen met die kuilvoer of kan het verder geen kwaad.
Normaal zou ik dat direct uitproberen maar ik sta op pensionstalling en er is alleen kuivoer dus het zal een beetje moeilijk worden Scheve mond maar als het moet dan moet het natuurlijk. Stoppen met kuilvoer dan?

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:51

Tja om te kijken of het verschil maakt zou je eigenlijk moeten kijken of dit overgaat met hooi maar ja in jouw geval dus niet echt makkelijk.
Het nadeel is dat het veulen zo weinig voedingstoffen omneemt uit het voedsel (zoals brokken) omdat de spijsvertering dus supersnel werkt en zijn ontlasting zo dun maakt dat het eruit spuit.
om te testen of het hieraan ligt zou ik dus zeggen stoppen, maar anders moet je kijken of je bv. door de brokken zemelen kan voeren?

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 00:09

Misschien even een belletje richting de VA.
Vragend c.q. informeren kan toch nooit kwaad.