veulen ziek wat te doen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

veulen ziek wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 16:54

mijn 4 maanden oude shetveulen is sinds gisteren niet helemaal lekker.
Hij had histeren een snotneus met echt groen snot, maar deze was 's avonds weer weg.
Wel hij eent emp van 38.6 wat volgens de 1 normaal is en volgens de ander weer niet.
Vanmorgen maar wwer getempt en hij had toen een temp van 38.2.
Dat mag dus is een normale temp.

Maar voor de rest oogt hij ziek, hij is sloom, kijkt ook sloom uit zijn oogjes en is aan de diarree.
Ook heeft hij een wat pompende ademhaling.

Ik moest toch bij de da zijn voor een wormenkuur end e assistent had gezegd dat ik het tot na het weekens ana moest kijken en eventueel woensdag de da erbij halen die het paardengedeelte altijdb opzich neemt want die was dan weer terug.

Moet ik toch eerder naar een da gaan of het toch nog maar ff aankijken.
Als het mijn haffie geweest was had ik gewoon rustig afgewacht, maar dit is nog een veulen en die zijn toch wat zwakker dan een volwassen paard.

Jadeooseven

Berichten: 175
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 19:22

He wat vervelend! Maar ik zou niet wachten en er een DA bij halen. Ik heb altijd liever dat hij een keer teveel komt dan een keer te laat!

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 05:01

lijkt een beetje op longontsteking (kan het mis hebben hoor)
maar zou inderdaad niet wachten en er zo snel mogelijk een veearts bij halen...
beter een keer teveel de veearts laten komen als te weinig...

sterkte Ach gut

baukje
Berichten: 167
Geregistreerd: 02-09-03
Woonplaats: sint pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 07:20

wat ik je kan vertellen is dat bij een veulen een temp tot 38.6 als normaal word gezien(ik zit ook met een ziek veulen)die pompende ademhaling zou ik wel goed in de gaten houden.

goed de temp in de gaten houden en kijken of het veulen goed blijft drinken. zoniet een da erbij.
sterkte

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:53

Die temperatuur is geen probleem, maar een "groene" snotneus, een pompende ademhaling, plus diaree, is te veel om mee te wachten.
Dan maar een andere VA, maar ik zou niet wachten.

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:17

Mocht het veulen longontsteking hebben dan is de temperatuur ook hoger.
Een verhoogde temperatuur geeft aan dat er wat mis in het lichaam , dus bij 38,6 zou ik me daar niet zo'n zorgen over maken.
Klinkt wel alsof het veulen goed verkouden is, net als mijn eigen 4 maand oude dame.
Je moet het goed in de gaten houden en zorgen dat ie niet nog meer kou vat.
Een bezoekje van de dierenarts is ook verstandig heb ik zelf ook gedaan maar hij heeft haar niets gegeven en zei dat ze hier zelf doorheen moet komen.
Temperatuur goed in de gaten houden en natuurlijk ook de uiterlijke kenmerken.

Geaa

Berichten: 3626
Geregistreerd: 19-06-04
Woonplaats: Ergens in het groenste dorp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:24

ik zou zelf wel zo snel mogelijk er een dierarts naar laten kijken, dan weet je zelf ook wat het is !!
veel sterkte ermee! hopelijk knapt het veulen snel weer op!! *LOL*

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 21:41

Die 2 van mij zijn ook af en aan verkouden. Als het warm weer is knappen ze helemaal op en voor de verkoudheid helemaal over is wisseld het weer weer.... De DA gaf aan ze bij te voeren, gewoon bix en voor het hoesten evt. fenegriek erbij. In biks zitten vitjes en mintjes en dat kan ze net even een handje helpen om over de koudje heen te komen. In plaats van biks heb ik zelf gekozen voor granenmix (soort muesli) omdat dan de fenegriek poeder wat minder opvalt Knipoog En er zitten extra vitjes in....