Kitten schreef:Wat een rare Da, want als een merrie de melk niet laat schieten, maar wel een vol uier heeft, is dat meestal met 1 of 2 spuitjes Pitruin (hoop dat ik dat goed schrijf) en eventueel een pijnstiller, snel te verhelpen.
Ik zou om te beginnen een andere DA zoeken, eentje die wel verstand van paarden en fokkerij heeft.
Want bulten tijdens de hengstigheid etc. wijst er toch op, dat er iets niet helemaal correct is.
Dat de eerste biest druppels wat zout aandoen, komt vaker voor hoor.
Het is geen rare DA, maar een idiXXt als hij niet gespoten heeft ! Heeft de DA inderdaad niet gespoten ?
Wij hebben dit namelijk zelf als eens gehad met een merrie die geen biest gaf. Deze merrie kreeg haar eerste veulen en draaide weg wanneer het veulen wilde drinken. Na dit een tijdje te hebben bekeken zijn we zelf gaan melken om het belang van de eerste biest in die eerste uren die van levensbelang kunnen zijn.
Toen kwamen we er dus al snel achter dat de merrie de biest niet liet lopen.
Standaard bellen wij de DA op het moment dat de bevalling inzet (geboortealarm). Mocht er een probleem zijn of optreden tijdens de bevalling dan verliezen we daar in ieder geval geen tijd mee. Deze was echter al weer gegaan maar hebben hem direct terug laten komen.
Merrie gespoten en een kwartiertje later ging het melken prima. Na een beetje "meehelpen" liet de merrie het veulen later ook gewoon toe en draaide gelukkig niet meer weg.
Wanneer het dus echt zo is dat de DA bij jullie niet gespoten heeft en de merrie wel een volle uier heeft dan vind ik dat je hem daar op aan moet spreken ! Ik zou hem zelfs aansprakelijk stellen want een DA zou dit zeker moeten weten !!!
Ik vind het heel triest !